Ms nereye koşuyor?

Son on yılın en büyük guruları gelecek on yıl içinde Microsoft diye bir şirketin ismini kimsenin hatırlamayacağını söylüyorlar. Haklılar… “”One man show”” şeklinde global bir şirketi yöneten bir patronun herşeye yetişmesi nasıl mümkün olabilir. Altında olup kararlarında insiyatif sahibi olan kişileri, kendi şirketlerini kurmama konusunda ikna etmek bile başlı başına son derece büyük bir karizmanın varlığıyla mümkün olabilir. Yönetimsel kaygıları bir yana bırakırsak Microsoft bir büyük problemle daha baş etmeye çalışıyor. Sermaye… Siz son on yılda özellikle internet üzerinde sermaye sahibi bir şirketin para kazandığına tanık oldunuz mu? Ben açıkcası tanık olmadım. İşin komik tarafı mesela Netscape’in 4.0 dan sonra başarılı bir browser daha çıkaramamış olmasının nedeni ne dersiniz? Hemen söyleyelim, bir “”venture capitallist””. Venture capitalist’in Netscape’e ayak basmasından sonra bir büyük proje bile söz konusu olmadı. Hep başarısızlıklar biribirini izledi ve sonunda Netscape browser pazarından yani varoluş nedeninden ayrıldı. Bu nedenle sermaye’nin internet üzerinde başarıyı dizginleyen bir yapısı olduğunu görmek gerekiyor. Yine de sektör bilgisayar ve internet olunca bu adamların bu kadar net konuşmalarına insan şaşmıyor değil. Bu kadar net konuşabiliniyor olsaydı, internet üzerinde on gün sonra neyin başarılı olacağını biliyor olsaydık, zaten bu işi büyük şirketlere bırakıp gitmek gerekiyordu.
Peki ne taraftan dalganın geleceğinin belli olmadığı koca bir denizde amiral geminin (dikkat bu gemilerin hareket kabiliyeti son derece kısıtlıdır) içinde Bill Gate arkasında koca bir filo ve herkes onun elinin hareketini hatta yüzündeki mimiği bile kontrol ediyorken nasıl büyük yaralar almadan yoluna devam edebiliyor ve fethetmeyi umduğu kara neresi?
Önce sözü savunmaya vermek gerek. Koç Sistem’in Türkçeleştirmesini yapıp kitaplığımıza kazandırdığı “”Devlerin Arasında”” adlı kitapta Bill bu soruyu duyar gibi cevabını açıkça veriyor… “”Biz hiçbir toplantımızda kazandık demeyiz. Kazanmak, oyunu bitirdiğinizin hissini verir ve bir sonraki oyunu kaybetme riskini taşır. Bizim rakibimiz diğer firmalar değil yine kendimiziz ve yaptığımız her yeni atılım daha sonraki atılımın çıtası oluyor. Biz bunun altına düşmemeye çalışıyoruz.”” Bu mantıkta bir filonun tabii ki başarısız olması beklenemez. Ama kaptanın karizmasını yaratan “”unpredictibility””nin yanı sıra bir de uzaklara bakıyor olması gerektiği kaçınılmaz bir gerçek. Bill işte bu noktada nereye bakıyor derseniz? Belki biraz sivri olacak ama gelecek onyılda Microsoft eğer ismini değiştirmezse onu duyacağız. Ama daha çok Hotmail’i, Msn’i duyacağız. Hatta herkesin bir hotmail’i mutlaka olacak.
.Net projesi ile birlikte Microsoft iki büyük deve savaş açtı. İkincisi internet. Bilenler bilir, bundan yıllar önce msn vs. İnternet kapışması internet’in lehine sonuçlanmıştı. Ms ise buna karşılık hemen oyunun kurallarını öğrenmiş ve internete dahil olmuştu. İkinci savaş ise daha büyük. Ms artık internet’in silahını düşürmek niyetinden. Eski, demode, yetersiz ve yeteneksiz html’e karşı c#, vb, java veya herhangi bir dilde yazarak oluşturulan “”write once run everywhere”” diller. Malum sloganı görenler veya bu konuda bilgi ve birikime sahip olanlar hemen bu savaşın html değil, ucu Netscape’e de taşmış olan başka bir cepheye ait olduğunu söyleyecekler. Ama yıllar onların ne kadar yanıldığını gösterecek. Internet vs Msn kapışmasında daha yazı yazmaya başlamamıştım ama bunun yanlış birşey olduğunu heryerde söylüyordum. Yanlış çıkmadım. ActiveX varolduğunda, scripting language’lerin daha başarılı olacağını söylediğimde de zaman yanılmadığımı gösterdim. Hatta lisans hakları konusunda yeni oluşturulan aktivasyon denemesinin işe yaramayacağını görüyor ve söylemeye devam ediyoruz. Ama hepinize çok açık söylemeliyim ki bu .Net projesi, html karşısındaki savaşı çok yakın zamanda kazanmış olacak.
Gelelim birinci savaş cephesine. Bu savaş tamamen yönetimsel. Globalleşmenin bir etkisi de ülke yönetimlerinin milli olması. Ama bütün bu milletlere hizmet eden, onlardan vergi toplayan, dertlerini dinleyip onlara kendi dilinden yardımcı olan kaç oluşum var? İki… Coca- Cola, Microsoft…Coca cola o kadar standart bir ürün ki, sonuçta bu konuda kafa yormasına fazlaca gerek yok. Fakat Ms, hem herkese kendi dilinde hizmet verecek, hem milletlerin karakteristiklerini dikkate alacak, belki uzun vadede onları manipüle etme imkanına sahip olacak hem de onlardan bu hizmetleri karşılığında para (vergi) toplayacak. İşte bu onu zaten ülkelerden daha büyük yapıyor. Ama asıl bomba daha patlamadı. .Net projesi, ülkeleri aşarak tüketiciyi hedeflediğindendir ki başarısız olması pazarlamanın değişen yönüne göre mümkün değil. Hatta hotmail hesaplarımızla gittiğimiz heryerde kendimizi tanıtabileceğiz. Bu büyük bir olay. İşte bu nedenle geleceğin büyük şirketleri konusunda guruların yanıldığını çok .Net öyleyebiliyoruz.
Hatta Ms’in son dönemde hardware pazarına da girmesi gelecek konusunda herkesi düşündürmeli. İzlediğim bir filmde, çocuk babasının gençliği ile temas kurduğunda Yahoo hisseleri almalarını söylemişti. Şimdi ben bilim kurgu değil mantık sinsilesi ile bunun böyle olması gerektiğini söylüyorum.
Bakalım gelecek bize ne getirecek.
NETleşmek üzere.
Atıf ÜNALDI

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir