No fear

On yıl önce No fear firması Türkiye’de yeni yeni satışa sunulmuştu. Nişantaşındaki mağazalarının önünden geçerken bana çok ilginç gelen bir sloganla karşılaştım. Vitrindeki t-shirt’ün üzerinde “”absolutely, positively without any doubt No Fear”” yazıyordu. Tabii hemen o t-shirt’ü satın aldım. Çok eskimiş olmasına rağmen hala arada sırada keyifle giyiyorum. Aslında o zamanlar sadece aykırı bir slogan olmasına rağmen, şimdilerde son onyılın yönetiminde son derece etkin olacağa benziyor.
Son onyılda internet şirketleri, atasözlerini bile revize etmemizi gerektirecek kadar büyük değişikliklere neden oldular. Bunun ilk büyük kayıtı Amazon ve Barnes&Noble arasında yaşandı. Altı gencin kurduğu Amazon.com, belki de dünyanın en büyükleri arasında sayılan Barnes&Noble’ı internette açık farkla geçti. Barnes&Noble büyük balığın küçük balığı yiyeceği fikrinden yola çıkıyordu ama internet’in ne kadar büyük bir deniz olduğunu ve köpekbalıklarının bile bu denizde yaşam garantisinin olmadığını bilmiyordu. Amazon bir yunus gibi hızlı hareketlerle hasmının karnına attığı burun darbeleriyle yetişilemeyecek bir başarının sahibi oldu. Aslında bu ve yahoo gibi başarılarda bile bir büyük sermaye kokusu alınıyor olması internet denizinde hızlı balık yavaş balığı yer takdiğinin bir bahanesi gibi görünüyor. Fakat unutulmaması gereken en önemli konulardan birinin artık sıfır sermaye ile kurulan organizasyonların internet ortamında herşeyin üzerine çıkacağı fikridir. Dmoz.org parasız bir arama motoru olarak, size aradığını ziçeriği sağlar. Bunun için ise gönüllü editörler kullanır. Fakat son dönemlerin en büyüğü google.com bile ondan içerik almaktadır.
Bu yüzyılda yönetimsel anlamda ayakta kalmanın kuralları kesin ve belli oldu. Öncelikle kimseden korkmamak; büyük olmak sahip olmak anlamına gelmez. Sahip olduğunuz herşey internet üzerinde göreceli ve değişkendir. Marka’nız var veya yoktur. Malınız var veya yoktur. Belki sizinde varlığınız sorgulanabilir.
Bu mantıkla baktığımızda son on yılın yaratıcılık manifestolarının ne kadar doğru olduğunu göreceksiniz. Bu manifestoların birincisi mantıklı olmayanı hedeflemek, son on yılda elindeki imkanları değerlendirerek imkansız sayılabilecek noktalara ulaşan şirketlerin sayısı son derece fazladır. Her ne kadar patlayan bir dotcom balonundan bahsetselerde Yahoo ilk çıktığında aldığınız bir dolarlık hisse şu an size 9999 dolar kazandırıyor olacaktı.
İkinci önemli ilke ise iş tanımlarınızla ilgili. Compaq size yeni bir yönetim sistemi sunabilir.Son dönemde şirketimiz içinde biz bilişimciler olarak, bir pazarlama modeli, bir halkla ilişkiler modeli gerçekleştirdik. Yaptığımız yazılımlar sadece bilişim bilgisini gerektirmiyor. Sizin ihtiyaçlarınızı anlamak ve bu konuda size yeni analizler sunmak için iş yapınızı anlamaya çalışıyor hatta bazen şablonlara oturtmak ve standartlarını belirlemek için ufak rötuşlar da atıyoruz. Yine bir projede maliyet analizi çıkarabilmek için şirketin yönetim,muhasebe ve pazarlama departmanları ile ortak çalışmalar yapıyor, onların iş mekanizmalarını algılamaya çalışıyoruz. Bunu bu son dönemde bütün yöneticilerin algılıyor ve üzerinde düşünüyor olması gerekir. Tabii bunu yaparken, şirketin kabiliyetleri ve amacını da sorgulamak gerektiğini atlamamak gerekiyor.
Toplam Kalite Yönetimi ile birlikte anılmasına rağmen çalışanların, yönetim hakkındaki düşüncelerini ciddiye almak nerdeyse bir standart halini aldı. Hatta matrix yapı içinde şirketin mekanizmaları hangi departmana iş yükü ekliyorsa o bölümün söz hakkının artmasını, şirketi onun yönlendirmesini gerektiriyor.
Şirket içi fikirlerin gelişmesi, hatta bazen projelerin hayat bulması da son derece önemli bir katma değer olarak görülüyor. Yaratıcı zihinlerin düşüncelerine imkan tanımak, şirketi farklı noktalara yönlendirecektir. Burada bir filtreleme olması kaçınılmazdır ama bütün düşüncelere kulaklarınızı kapamak ise bu çağda tam anlamıyla başarısızlığı kabullenmektir. Tabii bu noktada hantal bir şirket yapısına ulaşmamak için gerekirse bölümler için bölünmeyi bile uygun görmek gerekebilir. Bu bölünme hayatta kalmayı daha kolaylaştırdığı gibi riski de azaltacaktır.
NETleşmek üzere…

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir