Bana lansman yapma.

Yıllardır yeni çıkan ürünleri test ederim. Bu test işine başlamamdaki en büyük sebep, lokalizasyon ve bunun verdiği sorunlar oldu. Hiçbirimiz kimyada STP (standart Tempurature and Presure) diye geçen standart ortamlarda yaşamıyoruz. Bu nedenle kullandığımız cihazlardanda labaratuar ortamındaki performansı beklememiz mümkün değildir. İşte yaptığım testler bir ürünün Türkiye şartlarında bir Türk’ün elinde göstereceği başarıyı ölçümlemektir. Bunu anlatmanın en iyi yolu belki de Türkçe karakter setidir. Gelen bu ürünlerin Türkçe karakter setini kullanıp kullanamadığı son derece önemli bir konudur. İletişim cihazlarında Türkiye’deki altyapıya uygunluktan, genel geçer kullanım şekillerine uygunluk da bu test deneyimlerim arasındadır.
Bir süredir bu testler için cihaz soruşturmsında, Türkiye’de gerçekten büyük bir sorun olacak bir konu ile karşılaştım. Şirketler teknik destek eğitimini vermediği, destek yapısını oluşturmadığı, pazarlama ağını kurmadığı hatta ithal iznini almadığı ürünlerin lansmanlarını yapmaya başladılar. Bu gerçekten inanılmaz bir konu. Elinizde 2 yada üç tane ürün var. Bütün basını bir otelin salonunda toplayıp, broşürler dağıtıp bir adet demo gerçekleştiriyorsunuz. Sonra biz basın mensupları bu bilgileri lansman haberleri, yeni çıkan ürünler olarak size bildiriyoruz. Sizler bu yazıları okuyup, kendinize bir ürün seçiyorsunuz, almak için satıcıya gittiğinizde aslında ürünün daha Türkiye sınırlarına girmeyi başaramadığını öğreniyorsunuz. Bu büyük yanlış belki de bizim bir boşluğunmuzdan dolayı çıkıyor ama sonuç olarak siz Dünya’da değil, Türkiye’de var olduğu haberini okuduğunuz bir ürünü almaya çalışıyorsunuz.. Aslında hepimizin asıl isteği, dünyada lansmanı yapılan bir ürünün eş zamanlı olarak Türkiye’de de alınabilir olması… Bunu yapan şirketler’de tabii ki var. Mesela Microsoft Türkiye’de bu lansman ve pazarlama faaliyetlerini senkronize bir şekilde gerçekleştiriyor. Bu ise Microsoft ürünleri kullanan herkesi mutlu ediyor. Ericsson ise lansmanını yaptıığı ürünlerin, stokunu bulundurmakla kalmayıp, teknik desteğini de hazır tutuyor.
Fakat bunu yapmayan şirketlerin bulunduğunu da hepimiz bir şekilde öğreniyoruz. Mesela bir süredir, okuyucularımın bir kısmı Nokia telefonların teknik desteğindeki yetersizliklerden dolayı son derece memnuniyetsiz olduklarından bahsediyorlar. Nokia 9210’un ise Türkiye sınırları içinde son derece az sayıda bulunduğunu Nokia’nın halkla ilişkiler şirketleri itiraf ediyor. Bu sorun, piyasaya iddialı bir giriş yapmayı planlayan Sagem WA3050 için de geçerli. İşin ilginç tarafı bu ürünlerin aslında, genel kullanım olarak toplu alımlar planlanarak üretilmiş ürünler olması. Kurumsal çözümler üretilmesi için planlanan bu ürünlerin aslında Türkiye’de son dereec yetersiz bir teknik desteğe sahip olması bu şirketlerin sadece Pazar paylarını düşürmekle kalmayıp, kurumsal kimliklerine de zarar veriyor.
Bu nedenle bu ay sizin için bir “”case study”” gerçekleştirdim. Yeni bir anket şirketi kurduğumu varsayıp, bunu wireless bir uygulama ile gerçekleştirebileceğim cihazları inceledim. Bilişim fuarında bu verilere uygun dikkat çeken Ericsson r380s, Sagem WA3050, Handspring Visorphone, Nokia 9210, Mitsubishi Trium Mondo ürünlerini buldum. Şirket yetkililerine 5 soruluk bir anket yolladım. Bu ankete Sagem ve Nokia’dan cevap alamadım bu nedenle onların bilemediğim bilgilerini boş bırakacağım. Fakat daha önce yaptığım görüşmelerde halkla ilişkiler şirketlerinden bu cihazlar hakkında bazı bilgiler almıştım. Şimdi sorular ve aldığım cevaplarla başbaşa bırakıyorum.
NETleşmek üzere.
Sorular
1. Ürününüz ile yazılım geliştirmek mümkün mü?
2. Bunun için developing paketlerine ne şekilde ulaşılabilir?
3. Ürününüz GPRS veya hızlı ve paket bağımlı bir network yapısını destekliyor mu?
4. Ürününüzden 1000 veya üzeri toplu alım yapıldığında gümrük sorunları da dahil olmak üzere müşterinin eline kaç günde geçer?
5. Bozulması durumunda ürünün tamiri için yeterli destek sistemi var mı?

Ürün Yazılım Geliştirme Developing paketine ulaşım GPRS Toplu Alım
Gümrük dahil Teknik Destek
Ericsson r380s EPOC işletim sistemi Var. EPOC üzerinden mümkün. Yok. 580s yakında çıkıyor. Standartlar aynı 10 gün içinde müşteriye ulaşıyor. Ericsson teknik desteği (sorunsuz)
Handspring Visor Palmos işletim sistemi Var. www.handspring .com’dan ulaşabilirsiniz Var. Genişleme yuvası ile mümkün Önceden bilgi verilen sparişlerde 10 gün, sürpriz durumlarda en fazla 30 gün. Garanti kapsamında bozulan ürünleri geri alarak yerine yenisini veriyorlar. Beklemek yok.
Nokia 9210 Bilinmiyor Var. Yok 3 aydır ürün yok Nokia Teknik Desteği
Sagem WA3050 Pocket PC (Windows CE) Microsoft Visual Studio Yok Ellerinde ürün yok Bilinmiyor
Mondo Pocket PC (Windows CE) Microsoft Visual Studio Var 30 günde teslim 7 bölgede destek merkezi ve abkım birimleri

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir