Yeniçağın esareti

Information ve knowledge kelimelerinin ikisi de bilgi anlamına gelir. Bir farkla. Information paylaşılan bilgiye verilen isimdir ve bilgi paylaşıldıkça güçlenir. Zaten bu nedenle “”Information Age””den bahsederken “”Knowlege Age”” kimsenin aklına gelmiyor.
Geçen hafta sinemaya gitmek için niyetlendiğimde, yeni açılan Ritz-Carlton otelinin sinema salonunun mantıklı olacağına karar verdim. Fakat yer ayırtmak için bir telefon numarasına ihtiyacım vardı. Gayet ümitsiz şekilde 118, bilinmeyen numaralar servisini aradım. Bayan elinden gelen yardımı göstermeye çalışsa da önce ona otelin isminin yazılışını anlatmakta güçlük çektim. Daha sonra isim bilgisini değişik şekillerde yazdık, fakat sonuç almak mümkün olmadı. Hanımefendi , çaresizce bana yardım etmek konusunda ne kadar imkansız kaldığını anlatıp, bana Marmara otelin telefonu verdi. Gerçekten yapabileceği birşey yoktu, çünkü Türkiye’de şirketlere ticari sicil kaydı açılırken illa Türkçe isimler kullanılması isteniliyordu. bu bilgi daha sonra vergi dairesinde (dolayısıyla yazarkasa fişinin üzerinde), telekom işlerinde (dolayısıyla 118 bilinmeyen numaralar servisinde) kullanılıyordu. Bu ikilem yüzünden birçok şirketin bir resmi kayıtlarda geçen ismi, bir de bizim bildiğimiz tabelalarda geçen ismi oluşuyor. İşte gereksiz, gereksiz olduğu kadar çok çoğalan bir bilgi parçası ile karşı karşıyayız. Bu yıllardır uygulanan uygulama yüzünden hem herşey daha karışık hale geliyor hem de kayıt yapacağız diye kayıtsızlık alıp başını gidiyor.
Bilinmeyen numaralar servisindeki hanımefendinin yapacağı hiçbir şey yoktu. Bana belki otelin sahibinin ismiyle kayıt olmuş olabileceğini söyledi. Koskoca otelin, altında bir “”adi ortaklık şirketi”” yapısının olacağına pek ihtimal vermiyordum ama hanımefendi demekki böyle garip duurmlarla da karşılaşmıştı. Tabi bu arada boşa yapılan telefon konuşmalarının kamunun kaynaklarına verdiği zararı düşünmek bile istemiyorum.
İşte benzeri bir durumu biraz önce yine yaşadım. Www.yemeksepeti.com end user için yapılmış son derece başarılı uygulamalardan biridir. Bu adresten demin 4-5 tane sandwich istedim. Sparişi verdikten birkaç dakika sonra cep telefonumu arayan hanım, sparişlerimden bazılarının üretici firmada bulunmadığını bu nedenle değiştirmem gerktiğini bildirdi. İşte B2C şirketlerinin yaşadıkları en büyük sorun ile karşı karşıya kalmıştım. İnternet gibi mükemmel işleyen bir platformun üzerinde, iş modellemesi yaparken, tüketicinin sizden mükemmel bir hizmet beklediğini unutmamak gerekir. Servisinizin mükemmel olması da yeterli değildir, tedarik zincirinizin de aynı mükemmellikte bağlantı kurup, servis vermesi gerekir.Eğer bunu gerçekleştiremiyorsanız, elinizdeki bilgi “”recyle bin””in bir parçası olmaktan ileri geçemez.
Bilgiyi elde bulundurmak artık gücün sembolü değil, onu ne kadar paylaşıyorsanız o gücün sembolü halini aldı.
NETleşmek üzere…

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir