Reklamcılığın Değişen Yüzü

Media Metrix’in yaptığı açıklamalara göre, 2000 yılında Amerika’da reklam piyasasında dönen bütçenin yüzde10’u internet üzerinden kullanılmış. Bu rakamlar gün geçtikçe artıyor. Eğer tahminler doğru çıkarsa bu rakamların yakın zamanda geleneksel medyalara harcanan bütçelerin üzerine çıkacağı görülüyor.
İnternette reklam, pek de yeni değil. İnternet’in ticari bir olgu haline gelmesi, reklamın da öncelikli platformlarından biri haline gelmesine neden oldu. Bunun en önemli sebeplerinin başında, internet teknolojilerinin, geri dönüşümlü ve diğer medyaların ötesinde son derece kıvrak yapısından kaynaklanıyor.
İnternet teknolojilerinin _belki de geleneksel medyaya en yakın olan_ reklam kullanım yöntemi “”banner””lar oldu. Bunları geleneksel medyadan tek özellik “”ad rotation”” (reklam çevirme) teknolojisiydi. Tabii kullanıcının genel tavır ve ilgi alanlarını belirliyerek hedef kitleye ulaşan reklam yapısı da, alışılagelmiş dinamik web teknolojileri yapılabilir işler arasında yer aldı. Bunun en önemli kullanım alanlarının başında arama motorları geliyordu. Altavista ziyaretçinin IP numarasını alıp, hangi ülkeden geldiğini bularak, Türkiye’den yönelen IP’lerin Türkçe sayfa görmesini sağlarken, yahoo kullanıcısının aradığı konu neyse ona yönelik bir reklamın arama kayıtlarının üzerinde bulunması yöntemini kullandı. Aslında bunların hepsinin altındaki neden daha doğru hedef kitleye reklamın ulaşmasını sağlamaktı. Bu aslında reklamcılığın değişen yüzünü anlatan en doğru açıklamalardan biridir.
Gerçi tarih içinde web siteleri açılmadan, reklamların açılmasını sağlamak, her web sayfasının önüne bir reklam koymak gibi geleneksel yöntemler kullanılmış olsa da bunlar çok rağbet görmedi. Hatta her ne kadar internette pazarlama, bir tür spam mail şeklini almış olsa da, bu yöntemler aslında geleneksel reklam tekniklerinin internetteki başarısız yansımalarından başka birşey değil. İnterneti gerçekten başarılı şekilde reklam amacıyla kullanan şirketler, müşterilerinin bilgi daha da önemlisi davranışlarını algılayıp ona uygun sunum yapan şirketlerdir. Reklamı bir ödül gibi müşterinin önüne koymak da geleneksel yöntemlerin yaptığı hatalardan biri. Asıl internet şirketleri, reklamın sadece bir araç olduğunu, bu sayede müşteriye ulaşıldığını, fakat müşteriyi çekmenin farklı yöntemler gerektirdiğini bilirler.
Yani sadece reklam müşterinin ilgisini çok nadir durumlarda çekebilir. İlgi çekmek için promosyon da yapmak gereklidir. Fakat tabii ki bu da müşterinin sadece ilgisini çeker, asıl müşterinin sadakatinin sağlayan doğru bir CRM ( Müşteri İlişkileri Yönetimi) yapılanmasıdır.
Son dönemlerin en popüler yaklaşımlarından biri de mobil iletişim teknolojileridir. Biz internetçilerin “”on the fly”” diye kullandıkları terim artık herkesin hayatının bir parçası halini aldı. Tabii internet reklamları, artık bir dükkanın önünden geçerken, cep telefonunuza gelen “”içeri girerseniz size %10 indirim yaparız”” sloganıkadar hayatınızın bir parçası olacak.
NETleşmek üzere..

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir