Gima’nın yeni uygulaması üzerine bir röportaj

Soru 1: İnternet üzerinde ilk ticaret sitesini açmamış olmanıza rağmen, internet’in genel yapısını iş hayatına tam olarak endeksleyen ilk zincir market oldunuz. Bu kararı nasıl aldınız? Gelişmeler mi sizi bu noktaya getirdi yoksa bu planlı bir organizasyon muydu?
Gima Sen-Al Market her ne kadar Türkiye’de açılan ilk süpermarket sitesi olmasa da, şu an gerek hizmet alanı, gerek satış olarak pazar lideri konumunda. Sen-Al Market’in başarı öyküsünün mimarı müşterinin kendisi oldu. Zira iş planımızı kurmadan önce tüketiciler üzerinde yoğun bir araştırma gerçekleştirdik. Bu araştırmaların sonucu olarak Gima Sen-Al Market projesi geliştirildi. 7/24 hizmet hattı, Alo Gima (444 1000), sitede kolay arama yapabilme, kapıda ödeme kolaylığı, SüperPuan entegrasyonu ve taksitli alışveriş Türkiye’de ilk defa Sen-al Market tarafından tüketiciye sunuldu.
Gima olarak başarının tüketicinin isteklerini dinlemek ve uygulamaktan geçtiğine inanıyoruz. Bu prensibimiz ve anlayaşımız yaptığımız her işte yer alıyor. Dolayısıyla bu gelişme de tamamen planlanan bir çalışma sonucunda oldu.
Soru 2: Türkiye’deki zincir mağazalar arasında teknolojiyi takip etmenizle sıyrılıyor dolayısıyla A+ sosyo ekonomik grubun ilgisini bu noktada çekiyorsunuz. Ürün yelpazeniz ve pazarlama stratejilerinizde bu durumun bir getirisi oldu mu?
Geliştirdiğimiz alternatif satış kanallarımız, yani Gima Sen-Al market www.gima.com.tr ve Alo Gima 444 1000, A, B, C + sosyo ekonomik gruba ulaşmamızı kolaylaştırmıştır. Mağaza cephesinden baktığımızda ise hitap edilen sosyo ekonomik grubun, mağazanın lokasyonu ile doğrudan ilişkili olduğunu görüyoruz. Farklı kanallarla müşteriye seslendiğimiz için müşteriyi cezbeden faktörün sadece teknoloji olduğunu söylemek mümkün değildir. Müşterilerin lokasyondan sonra önem verdiği en önemli faktör fiyattır. Dolayısıyla teknolojiyi daha iyi hizmet verme ve avantaj sağlama adına kullanırken, rekabetçi fiyat politikamızı ve müşteri taleplerine göre şekillenen ürün portföy yönetimimizin de devamlılığını sağlamaktayız.
Soru 3: Kullanıcıyı tanımaya yönelik çabalarınızı ve bu konuda tek veri tabanı üzerinden yol almanızın getirisi neler olacaktır? (Bir süre sonra herhangi bir Gima mağazasında kasiyer bize bunu alanlar şunu da almışlardı, sizde almak ister misiniz? diye soracaklar mı?)
1998 yılından beri kullanılan mağaza kartımız SuperCard üzerinden Kasım 2000’den beri müşterilerimize kesintisiz sadakat programı sunmaktayız. Bu sistem ile sunduğumuz avantajlar sayesinde SuperCard’lı ciro oranımız %86’lara ulaşmıştır. Dolayısıyla satışlarımızın ve müşteri hareketlerinin %86’sını takip edebilmekteyiz.
Müşterilerimizi tanımaya yönelik çalışmalarımızın sonucunda müşteri sayımızın arttığını, müşteri sadakatinin yükseldiğini, dolayısıyla da satış ve karlılık oranımızın yükseldiğini gözlemliyoruz. Yine aynı veriden yararlanarak bizimle çalışan üretici firmalara da tüketici davranışları ile ilgili bilgi vermekte, ortak çözümler oluşturmaya çalışmaktayız.
Müşteriyi tanımanın yanısıra, müşteriye ulaşma adına da farklı metodlar kullanıyoruz. Örneğin şu anda Gima mağazalarında kasiyerlerimiz müşterilerine adları ile hitap edebilmekte, onlara özel promosyonların/avantajların haberini verebilmektedir. Yine SuperCard sayesinde müşteriyi kart sahibi olarak takip ederek, müşterinin değişik satış kanallarındaki (Gima, Endi, Sen-al Market , Alo Gima) hareketlerini de izleyebiliyoruz.
Soru 4: Gima uzun vadede bu yeniliklerle pazar payını ne kadar artırmayı planlıyor?
Gima, 2001 yılı içinde sektörde m2 büyümesinin üzerinde yüksek satış artışı gerçekleştiren tek şirkettir. (Brüt ciro değişimi %118). Yine 2002 yılı rakamlarına göre Gima, sektöründe halka açık zincir marketler arasında en yüksek ikinci ciroya sahiptir. Pazar payının giderek artması beklenmektedir.
Soru 5: Teknoloji yatırımı ile geleneksel şube açma arasında ekonomik olarak nasıl bir ilişki var? Yani daha açıkçası web sitesi ve teknolojik altyapı size ne kadara mal oldu? (Fiyatı TL cinsinden değil orta ölçekli bir şube cinsinden verirseniz mutlu olurum)

Sen-Al Market için yapılan yatırım ve sistem kurulumu, Gima bünyesinde varolan WAN, Kiosk ve SuperCard gibi altyapılarla entegre edilerek kurulduğu için yaklaşık bir mağaza açma maliyetinin yarısına eşit olarak gerçekleşmiştir. Yapılan yatırımın hemen hemen tamamı merkezi olarak kurulan donanım, yazılım lisansları ve uygulama geliştirme hizmetlerini kapsadığı için, bundan sonra sisteme ilave edilen her mağaza birim sabit maliyetlerin düşmesine neden olmaktadır.

Leave a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir