Mobil Reklamcılık

Mobil reklam, Tükiye’de daha yeni yeni farkedilen bir alan. Aslında oldukça yüksek bir potansiyele sahip. Güzel ülkemizde neredeyse herkesin elinde bir cep telefonu var. Türkiye’de üç operatörün toplam abone sayısı, 20milyon civarında. Bunun dışında kalan grup ise neredeyse ticari yaşantısını durdurmuş olanlar. Bu yaygınlığı göz önüne alırsak, bu mecadan yararlanmamak, büyük bir pazarlama hatası olur.
Mobil reklamcılığında, aksiyona göre farklı çeşitleri var. Bunlar arasında şu anda en yaygın olanı m-çekiliş. Markalar, bir süredir, geri dönüş almak ve kullanıcı veri tabanını oluşturmak için, ürünlerin üzerindeki bilgilerle, tüketicilerin kendilerine dönüş yapmalarını sağlamaya çalışıyorlar. Bir ürünün ancak gerçek kullanıcılarının yapacağı bu geri dönüş, firmalar için müşteri veri tabanı oluşturmak açısından bulunmaz fırsat.
Son dönemde bu konuda iki yeni çalışma oldu. Coca-cola ve Lipton Ice Tea.

Coca-Cola

Coca-cola kampanyası için Telsim ile anlaşmış ve bütün operatörlerin abonelerinin mesaj atabileceği bir uzun numara kullanıyor. Seçilen numara da Turkcell ve Aria’nın alan kodlarından oluşturulmuş. Bu nedenle hem çok akılda kalıyor, hem de bir ayrımcılığın olmadığı gibi güzel bir mesaj veriyor. Bu konuda Coca-cola’yı tebrik etmek gerekiyor. Ama promosyon kampanyası ve çekiliş kampanyasını birlikte yapmış olmaları biraz kafa karışıklığı yaratıyor. Çekiliş için kutunun altındaki kodu belirtilen telefon numarasına, ad soyad ile birlikte gönderiyorsunuz. Birkaç saniye gibi kısa bir sürede size bir reklam metni ve katılım konfirmasyonu ulaşıyor. Mesaj direkt, mesaj attığımız numaradan geliyor, Türkiye’deki bütün operatörler buraya istediklerini yazabilme teknolojisine sahipken bunu kullanmıyorlar anlamıyorum.Kaldı ki yanıt için de geri dönülmeyeceği aşikar. Burada coca-cola diye yazması hem kullanıcıya mesajın geldiği yer konusunda mesaj okumadan bir ipucu vermiş olurdu hem de daha sonra akılda kalmasına sebep olurdu.
Bu arada coca-cola’nın bu kampanyanın işleyişi hakkında dikkat etmediği bir takım zorluklar oluşmuş. Çekiliş kodu ile birlikte bedava ürün promosyonu da olmasından dolayı, kapak altlarını bedava ürün bilgilendirmesi için kullanmak zorunda kalmış. Gönderilecek kodu ise kutunun altına yazmış. Bu tabii ki birkaç sorunu birden gözler önüne sermiş. Öncelikle kod açıkta duruğu için herkes tarafından görülüyor. Bu dolandırıcılık imkanını ortaya çıkarıyor. İkinci konu ise daha fonksiyonel. Kapağı açtıktan sonra içeceği içmeden koda ulaşmak isterseniz bunun için olmadık akrobatik hareketi yapmanız gerekiyor. Tabii ki çekilişte kazandığınızda kodun sizde olduğunu görmek için sizden kutuyu saklamanızı istiyorlar. Burada bir mantık hatası var. Çekilişe posta ile katılmaktansa bunu en hızlı şekliyle yapmayı isteyen bir hedef kitle nasıl o koca kutuları çekiliş sonuna kadar saklar?
Bu arada cep telefonundan katılım yapıldıktan sonra açma halkasını posta ile göndermek suretiyle bir mükerrer kayıt imkanı da açık kalmış.

Lipton Ice Tea

Lipton kampanyası için, Turkcell ile anlaşmış. Kampanyanın bir kısa bir de bütün operatörlerin abonelerinin kullanacağı uzun numarası var. Lipton çekilişe katılmak için ad soyadı dışında yaşadığı il ve yaşı gibi birkaç bilgi daha istiyor. Bu ülkedeki kullanıcıların büyük bir çoğunluğunun hala klavyesiz telefon kullandığını göz önüne alırsak bu miktardaki bilgi bana biraz gereksiz geldi. Giden mesaja, operatör tarafından geri dönüş biraz geç oluyor.
Fakat lipton, telefonla gönderilecek olan kodu, kapağın arkasına oldukça okunur bir şekilde yazmış. Dolaysıyla hem açmadan kodu göremiyorsunuz, hem de kampanya sonuna kadar saklamanız gereken parça oldukça küçük.
Kampanya entegre reklam kampanyası ile desteklendiği ve yaz aylarında ice tea tüketiminin arttığı göz önüne alınırsa, ciddi bir kullanıcı veri tabanının elde edileceği kesin.
Bu arada hemen belirtmek isterim ki, Turkcell’in abone sayısı avantajını sürdürmek için kullandığı kısa mesaj stratejisi bana hiç doğru gelmiyor. Bir marka kendi promosyonunu yapmak isterken, ona sadece benim abonelerimi kullanacaksın demek bana biraz anti-etik geliyor. Turkcell’in abone veri tabanını düzenlemek amaçlı yaptığı bu faaliyet, reklamı yapan ürünün kullanıcılarından diğer operatörlere bağlı olanlarını küstürecektir. Bu kısa zamanda reklamı yapan ürüne uzun vadede de bu kampanyaları eğer sürdürmek istiyorsa Turkcell’e zarar verebilir.

Lipton’un çekilişi, yaz aylarında satışı arttıracaktır. Zira faaliyet tv reklamları ile destekleniyor. Coca-cola’nın kampanyası ise başka bir mecrada desteklenmediğinden sadece sadakati arttırabilir. Türkiye’deki abone sayısı göz önüne alındığında, bu mecra’nın diğerlerine göre oldukça dinamik ve kalabalık. Markalar artık bunu keşfetmeye başladırlar. Bundan sonra bu tip kampanyaları oldukça fazla göreceğiz sanıyorum.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir