Herşeyiyle IPTV

En genel anlatımı ile IPTV (Internet Protocol Television) Televizyon/ve veya görüntü sinyallerinin genişbant (kablo internet/DSL) kullanıcısı aboneler veya izleyicilere internet protokolü üzerinden dağıtıldığı sistemlere denmektedir. Bu sistem genel olarak geniş bant işletmecisi tarafından sağlanan internet bağlantısına paralel olarak aynı altyapı üzerinde tahsis edilen bir bant genişliğiyle sağlanır. IPTV kendi başına bir protokol değildir. Halen tüm dünyada 100 milyondan fazla evde genişbant internet bağlantısının kurulu olduğu bilindiğinden IPTV’nin önümüzdeki yıllarda çok büyük bir hızla gelişme göstermesi beklenmektedir.
Aslında çok yeni olmamasına rağmen, IPTV internet doğasına son derece büyük farklılıklar içermektedir. Bu farkın en önemli sebebi, internet üzerinden en basit iletişim bir noktadan diğer noktaya giden bir mesajdır. Ancak yayıncılık doğası gereği bir noktadan birçok noktaya ulaşmak durumundadır. Bu da IPTV’nin internet doğasını değiştirdiğinin en önemli göstergesidir, altyapıda oluşması gereken değişikliğin göstergesidir.
IPTV sadece internet teknolojisinde farklılık yaratmamaktadır. Aynı zamanda yayıncılık açısından da farklılıklara sahiptir. IPTV bir non-linear yayıncılık türü olan VOD (Video On Demand) imkanlarını da sağlamaktadır. Bu sayede film endistrüsü ile televisyonun dağıtım avantajları birleştirilmektedir.
Dünyanın IPTV teknolojisine ulaşması hiçde kısa zaman almamıştır. İnternet teknolojilerinin broadcast (yayıncılığa)’a izin vermemesi, tv yayıncılığı aşamasına gelmek için yüksek bütçeler harcanmasına sebep olmuştur.

1992 Audionet yayına başladı. Radyo ve spor haberleri bu yayının içindeydi.
1994 İlk müzik yayını yapıldı.
18 Ekim Rolling Stones Voodoo Lounge konseri hedef kitlesi 14.4k modemler olan kitleye yayınlandı.
1997 İlk video yayını yapıldı
2001 Madonna konseri webden 9 milyon kişiye ulaştırıldı.
2005 Youtube yayına başladı
2006 Çin P2P video siteleri P2P yayınına başladı
2007 YouTube ayda 50 milyon ziyaretçiye ulaştı.
2007 Live Earth aynı anda 15 milyon kişiye ulaştı.

IPTV’nin bu avantajları aslında bazı dezavantajları da beraberinde getiriyor. Özellikle routerlar üzerindeki multicating özelliğinin açılması, kötü niyetli insanların internet trafiğini arttırmasına sebep olabilir. Bu sayede yayıncı firmaya ulaşacak toplu bir ping saldırısı son derece mümkündür. DOS atakları ilk akla gelen saldırı yöntemi olabilir ancak bunun dışında Sniffing (switch kullanılan ağlarda trafik dinleme), spoofing (adres gizleme) ve hizmet kesintisi oluşabilecek sorunlar arasındadır.
IPTV yayınının belli oranlarda sıkıştırılması için çeşitli codecler kullanılmaktadır. Aslında divx standartlarının değişik yorumları olan bu sıkıştırma codec’leri içinde en başarılı ve endüstri standardı olması ihtimali yüksel olanı H.264’dür.

Belli Başlı Codecler

MPEG-2 Moving Picture Experts Group
H.264
WMV Windows Media Video 9
XviD
DivX
Ogg

IPTV aynı zamanda farklı katma değerlere de imkan vermektedir. Son dönemlerde eve giren tek kablo olarak internet yayınının olması fikri, IPTV’nin yanında TriplePlay kavramını gündeme getirmiştir. TriplePlay data ve IPTV yayını yanında, internet üzerinden telefon görüşmesi anlamına gelen VoIP’i içermektedir.

Dünyadan IPTV uygulamaları .

İtalya Fastweb
İspanya Imagenio
Japonya Yahoo BB /Softbank
Hong Kong NOW Broadband TV ve SuperSun

Bill Gates 2007 World Economic Forum’da “Beş yıl içinde izlediğimiz Tv’ye güleceğiz” demişti. Gerçektende Live Earth organizasyonunda MSN ve BBC yayıncılık konusunda karşı karşıya geldiler. 15 milyon MSN kullanıcısı yayını istediği sırayla, yüksekkalite seyrederken, BBC izleyicileri bazı sorunlar yaşadılar. Metallica sahneye çıktığında yayın reklam yüzünden kesilmek zorunda kaldı. Benzer sorunlar Shakira, Beastie Boys, Spinal Top, Rihanna performanslarında da gerçekleşti.Bu nedenle BBC belki de TV’nin web karşısındaki ilk sınavını kaybetmiş oldu.
Tabii IPTV’nin çalışması için evin içinde de bazı değişiklikler yapmak gerekir. Bu değişikliklerden en önemlisi yüksek hızlı bir internet bağlantısı. Şu an Türkiye’de kullanılan internet hatları yetrli gelmeyecektir. Ama bu en kısa zamanda yükselecektir. TTNet 2008 yılında IPTV için gerekli bütün altyapıyı hazırlama garantisini vermiştir. Bu durumda ikinci önemli sorun ise IPTV settopbox’ının alınmasıdır. Türkiye’de bu kutuları kimin hazırlayacağı daha netleşmemiş olup, bu konuda platform sağlayıcıların çalışacağı zannediliyor.
Tabii dünyada ve Türkiye’de alt yapının oturmasını beklemeden yayına geçen bazı içerik üretici firmalar da var. Bu firmalar şu an elde ettikleri içeriği yeni IPTV altyapısında da kullanmayı planlamaktadırlar.

Türkiyenin belli başlı içerik üreticileri:

www.uzmantv.com.tr
Sipru (NTV) www.sipru.com

Amerika’nın belli başlı içerik üreticileri:

• Jump TV
• ABC
• Youtube
• P2P
• SKY’ın Easynet’i satın alması ve SKY Anytime ürünü

Tabii bu kadar altyapının bulunduğu ortamda, hedef kitlenin dağılım konusunda bir öngörü yapmak da yerinde olur. 2010 yılında IPTV abonelerinin sayısının dijital kablo ve dijital uydu abonelerinin sayısını geçeceği tahmin ediliyor.
Sonuç olarak IPTV geleceğin medyası olacaktır.Bu sefer ilk defa bir medya diğerininölümüne sebep olacak. TV sektörü IPTV’ye kayacaktır. Bu da sektördeki içerik üreticileri şekillendirirken asıl zararı uydu şirketlerine verecek. Onlarında lokasyon bazlı hizmetlere yoğunlaşacağı fütürüstlerin tahminler arasında. Tabii veri hizmetleri devam edecektir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir