Arayan artık mevlasını bulacak!

Yıllardır TV programlarımda, bilginin bir değeri olmadığını, artık önemli olan bilgiyi alış ve sunuş şeklinin olduğunu vurgular dururum. Gelecek yılın en önemli konularından biri bilgiyi anlamsal yapılarla indekslemek olacak. Anlamsal internet ingilizce adıyla “semantic web” özellikle kişiselleştirme ile başlayan birçok konuda hayatımızı yeni keyifler katacağı kesin.

Türkiye’deki popüler medya ağzıyla, iki üniversite öğrncisinin yurtta kurduğu sonra milyon dolarlar eden bir proje olan yahoo ile başladı, internette arama macerası. Yahoo insan kontrolünde olan bir arama yapısı idi. Dizinler elle oluşturulup, web sitelerindeki indekslemeler sisteme ekleniyordu. Fakat zamanla internetin ticari yapısı, web sitesi sayısının hızlı yükselişini ve indeksleme faaliyetinin ciddi bir iş yükü olması durumunu getirdi. Bu nedenle daha hızlı indeksleyen bir yapıya ihtiyaç duyuldu. Bu şirketin ismi Google’dı. Google bilgiye ulaşmanın zor olduğu ve insanların bilgi yığınlarının arasından çıkmakta zorlandığı dönemlerde, iyi veya kötü önümüze kullanılabilir bilgiler getirmeye başladı. Bilgi yığınları artınca, google’da “copy-paste jenerasyonunun” altında ezilmeye başladı. Google, aslında sadece interneti indeksleyip yol gösterme görevini üstlenmekten çok, zamanla ben internetin önsözüyüm, özetiyim. Yani ben internetim demeye başlamıştı. Bu konuda en ciddi cevabı, facebook verdi. Facebook internetin insanlardan oldugunu farkeden ve insanları internet üzerinde gerçek kimlikleri ie varolmasını sağlayan bir yapı yaptı. Bu bir tabunun da sonu olmuştu. Facebook’a kadar herkes, internetin insanların ikinci kimlikleri ile bulunmaktan hoşlanacakları, kişisel gizliliğin ismini saklamak olduğunu düşünüyolardı. Ancak durum hiç böyle olmadı. Facebook bu tabuyu çok kısa zamanda yıktı.

Aslında facebook insanların arama ihtiyaçlarını da biraz olsun arttıdı. Yıllardır internette sitesi olmadığı için ulaşamadığımız eş, dost, akraba ve arkadaşlarımızı facebook!da arayarak ulaşabildik. Kendi arkadaş listemizi oluşturduk. Sonra farkettik ki ilkokul arkadaşımızla konuşmuyor olmamızın sebebi ona ulaşamamaktan çok, paylaşacak birşeylerimizin kalmamasıymış. Bu bilgi aynı zamanda internet üzerindeki arama dünyasınında yüzleşmek zorunda kaldığı bir gerçek olarak karşımıza çıktı.

Google’da bir arama yaptığınızda sizi iki tip bilgi ilgilenediriyor. Birincisi konu hakkındaki en güncel enfermasyon (facebook mantığıyla o anki kontaktlarınız), çok sık olmamakla birlikte de konu hakkındaki referans niteliği taşıyan enformasyon yani gerçek anlamıyla zamandan bağımsız bilgi.(facebookdaki akrabalarınıza denk gelen kişiler). Google bu iki bilgiyi kullanarak yıllardır aramalarınızın ilk sayfasını bu linklerle dolduruyor.

Bu bilgiler bize yapyani bir kapı açtı. Bu kapının ismi anlamsal yani semantik web. Bu yeni arama şekli bir kelimenin ne kadar çok geçtiği ile hiç ilgilenmiyor. Daha çok anlamını kestirmek için farklı algoritmalar kullanıyor.

Anlamsal arama havuzunda bir Türk!

Hakia isimli bir arama motoru ile ortaya çıkan ve yıllardır Rıza C. Berkan, anlamsal arama konusunda en eski araştırmaları yapan kişilerden birisi. Ancak arama motoru istediği noktaya ulaşmamış gibi görünüyor.Freebase.com

İşte google’ın karşısındaki en ciddi tehdit. Anlamsal arama yöntemlerini kullanarak yapabileceklerinizin sınırının olmadığı korkunç bir site. Wikipedia’nın ansiklopedik bilgisi ve google’ın indeksleme yeteneklerini bir arada tutan melez zeka. Örnek olması açısından 2008 Yaz Olimpiyatlarına katılan ülkelerin daha önce katıldıkları olimpiyatlar listesini sadece 2 tık ile elde edebiliyorsunuz. Bir dönem bir bankanın iki tıka bir porche verdiğini gözönüne aldığımızda, bu iki tıkın insanlık için değerini artık siz hesaplayın….
Google

Arama dünyasının devi. Yeni fikirler bahçesi. Anlamsal web konusunda daha ortaya Bir şey çıkaramadı. Zaten Microsoft yüzünden derdi başından aşmış durumda.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir