Sofistike Teknolojiler

Hiç unutmuyorum 90’ların başlarında, bu ülke ciddi bir yenilikle tanıştı. Herkes elindeki çanta şeklindeki araç telefonlarını bıraktı ve ona göre daha küçük ama şu an için çok büyük olan, cep telefonlarına geçti. O zaman için büyük görünmekle birlikte, büyük ve önemli bir yenilikti. Türk halkı çok kısa zamanda telefonun yararlarını algılayıp, kullanmaya başladı. İşte o günden bu yana, cep telefonu abonesi her gün geometrik oranlarda arttı. Artık çoğu insan cep telefonu kullanıyor, bunu artık bir lüksten çıkarıp hayatının parçası haline getiriyor.

Geçenlerde yemekte uzun süredir iş yaşamında bulunan bir dostum, yanımızdaki genç dostumuza, “Sen bilmezsin, Türkiye’de eskiden telefon almak istersen başvurunu yapardın, yıllar sonra bağlanırdı, siz o zorlukları hiç yaşamadınız” diye takılıyordu. Türkiye 90’lardan bu döneme kadar çok ciddi yol aldı. GSM operatörleri Türkiye’ye ilk geldiğinde artık trafik ve yol durumunu kısa mesaj olarak alacağız dediğimizde, birçok ünlü iş adamına bu ütopik gelmişti. Şimdi kamera ile kendimiz o anki yol durumunu izleyebiliyoruz.
Teknolojinin bazı kırılım noktaları var tabii. İşte şimdi tam da bu noktanın üzerindeyiz. Başbakanlık müşaviri, değerli medya hocası Nabi Avcı’nın dediği gibi internet spermatik bir teknoloji. Yani bulunduğu ortamı, etrafında kendisiyle iletişen teknolojileri ciddi anlamda değiştiriyor. Mobil dünya ile internet teknolojilerinin birleşmesinin en önemli kırılımı olan 3. nesil de bir çok teknolojiyi ve daha önemlisi yaşam tarzını değiştirecek. Mesela televizyonda bir programı izleyememek, elektrikler kesik olduğu için ödevimi yapamadım demek gibi demode olacak. Mobil cihazınız, sadece bir eğlence merkezi değil ciddi bir bilgi kaynağı haline gelecek. Bu cep telefonlarını kişisel asistan noktasına biraz daha yaklaştıracak.
Bu arada spermatik bir teknoloji olan internet, mobil dünya ile medyayı bu kadar yakınlaştırırken şu anki şüpheli medya izleme analizlerini de ortadan kaldıracak. Rating cihazları için örneklem grupları yerine tam sayıyı almak mümkün olacak. Kanallar yayınlarındaki izleyici oranlarının, dalgalanmalarını bir gün sonra değil hemen o an görebilecekler. Bu da daha dinamik ve interaktif bir yönetime sahip olmalarını sağlayacak. Yani 3. nesil ve mobil internet ile güçlendirilmiş bir medya, daha dinamik daha ölçülebilir olacak. Medya’nın bir numaralı destekçisi reklam veren için de hayat daha kolaylaşacak. Reklamveren izlenmeyen reklamlar için para ödemekten kurtulacak. Algılanma ve marka değerinden çok, doğrudan satış reklam kampanyaları gerçekleştirebilecek. Sadece değişen algı ve marka gücünü değil, reklamın alım etkisi yapıp yapmadığını da kontrol etme imkanını bulacak. Üstelik bunu yaparken örneklemlerle tüme varmak yerine, tam sayıyı biliyor olacak. Hata payı gittikçe azalacak.
3. nesil mobil internetle birlikte, interneti de güçlendirecek. Özellikle e-iş yapan şirketlerin ulaşım oranlarını arttıracak. Bu nedenle kriz ortamlarını, mantıklı yatırımlarını değerlendirmek isteyen bütün yatırımcılara, e-iş yapmanın tam zamanı olduğunu söylüyorum. Zira internet artık yenyeni bir ziyaretçi kitlesine sahip. İşin en güzel tarafı bu kitle monitörün önünden kalkamayan, hareketsiz bir kitle değil. Hareket ediyor, yaşıyor, tepki veriyor. Gerçekten doğru yaşayan modern bir toplum yani.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir