2009 falınız…

atif-unaldiAcısıyla tatlısıyla koca bir 2008 geçti. Krizlerden bütün dünyanın öğrendiği gibi geçmişe bakıp acı çekeceğimize,bugünü yaşayıp geleceğe hazırlanmaya başlamalıyız. Bu nedenle bu hafta size gelecek bir yılın teknoloji konusunda getireceklerini özetlemek istiyorum.

Geçtiğimiz yıllarda, küçük büyük birçok şirket inovasyon konusunda çalışmanın, kurumu ne kadar ileri götürdüğünü anladılar. Bu yıl inovasyonun kurumsallaşmasının yılı olacaktır. Bunun en güzel örneklerini Google’ın bütün ürünleri için açtıkları labs (laboratuvar) birimleri almaktadır. Büyük şirketlerin hepsi Ar-Ge departmanları kurmaya ve bunu maliyetlerinin bir parçası haline getirip içselleştirmeye başlıyacaklar. Yani artık inovasyon ürün geliştirmenin bir süreci haline gelecek. Bu yıl inovasyon konusundaki düşüncelerimiz gelecek yıl, fütürizm (bilimsel yollarla gelecek tahmini) konusunda yaşanacak. Falla, fütürizm arasındaki farkı anlayan kurumlar, yönetim kurulunu yönlendiren fütüristleri, gelecek yönetimi yapabilmek için işe almaya başlayacaklar.

Bu yılın en ciddi trendlerinden biri, şüphesiz facebook’tu. Yurtdışında myspace ve Türkiye’de facebook ile oluşan sosyal ağ kültürü, kişisel bilgiler ve ilişkilerin kişinin bilgisi dışında ticari amaçlarla kullanılması tehdidini oluşturdu. Bu tehdit yüzünden kişisel bilgilerin gizli tutulduğu, özel sosyal ağlar kavramını önemli hale getirecek. Büyük bir kullanıcı kitlesi bu gruplara kayacak. ‹nternet üzerinden, bilgilerini silmek için kurum ve kişiler “itibar yönetimi danışmanları ve uzmanları” tutacaklar. Ne kadar çok arkadaşınız olduğundan daha önemlisi arkadaşlık kaliteniz olacak. Yani kabarık “friend list”ler yerine az ama güçlü ilişkiler daha çok önemsenecek. Zira gelecek yılın en önemli kavramlarından biri de sosyal alışveriş kavramı olacak. Referans yöntemi ile markaların kişilere bağlandığı yeni bir dünya ve bu dünyaya bağlı reklam çözümleri ile karşılaşacağız.

2008’in en ciddi öğretisi kurumların asıl rakiplerinin aynı sektör içindekilerden çok, dışındakiler olduğunu ortaya koydu. Apple iPhone ile cep telefonu pazarına, google android ile mobil işletim sistemi pazarına ciddi girişler yaptı. iTunes müzik piyasasını karmakarışık etti. Bu nedenle büyük ihtimalle bu yıl şirketler iş dünyasındaki rekabeti sektörlerini korumak üzerine kuracaklar. Bu fikir aynı zamanda bütün rekabet çeşitlerini yönlendirecek.

Yüz dolara laptop fikri Amerika’yı kasıp kavururken, okyanus ötesinde ciddi ilgi göremedi. Bunun en önemli sebebi, kullanıcıların ciddi bir yerelleştirme ile karşılaşmamaları oldu. 2009’da global oyuncuların, şimdiye kadar harcadıklarından daha fazla enerjiyi yerelleşmeye ayırmaları gerektiğini düşünüyorum. Zira 2009’da özellikle ana dili ‹ngilizce olmayan internet kullanıcılarının, yerelleşmeden daha çok şey bekleyeceklerini, şu anki tercümeleri beğenmeyip, iyi yapılmayan yerelleşmelere tepki göstereceklerini tahmin ediyorum.

2009’da uçaklarda telefon ve internet kullanmama işkencemizin biteceği öngörülüyor. Daha şimdiden Lufthansa uçuşlarında başlayan kablosuz internet kullanımı, yeni bir yolcu kitlesinin oluşmasına sebep oldu. Gelecek yıl uçaklarla daha fazla uçacağız. Uçaklarımız daha teknolojik olacak, içinde iletişim imkânlarının hepsine sahip olacağız.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir