Mobilite-İnternet Yakınsama

atif-unaldi1Hafta içinde Antalya’da Turkcell’in yeni telemetrik çözümlerini yerinde görmeye gittim. Aslında bu konu bana hiç de yabancı değildi. Daha önce Antalya’da faklı seralarda otomasyon sistemlerini gezmiş, Endeavour Vakfı’nda jüri üyeliği yaptığım sırada, Turkcell’in de seracılık konusundaki çözüm ortağı Kodalfa’nın projesini incelemiş ve desteklemiştim. Şimdi ise projenin insanlığın yararına çözümler ürettiğini görüyorum. Mesela Kumluca’da Kodalfa’nın telemetrik çözümü ile, seranın yaklaşık her yıl 80.000 TL’lik kazancı oluyormuş. Bu tabi 15 dönümlük bir sera için geçerli. Sera büyüdükçe ve telemetrik çözümleri arttıkça bu fayda daha da fazla artıyor.

Telemetrik çözümler sadece seracılık alanındaki sorunlara çözümler üretmiyor. Sağlıktan finansa kadar sensörlerin olduğu her yerde, bilginin iletilmesi, toplanması, analiz edilmesi veya dağıtılması alanlarında, telemetrik çözümleri maliyetsiz, hızlı çözümler olarak karşımıza çıkıyor. Mantık ise sensörden alınan bilgiyi, gsm, sms veya gprs kanallarından en kolay olanı aracılığı ile iletmeye yarıyor. Son dönemde kuyumcuların da kullandıkları yöntemler arasında, telemetrik çözümler. Antalya Kuyumcular Odası Başkanı’nın açıkladığına göre, bu çözümler aracılığı ile döviz kurlarından, altın fiyatlarına kadar anlık her türlü bilgi, on binlerce döviz bürosu ve kuyumcuya ulaşıyor.

DEĞİŞİM RÜZGARLARI

Antalya gezisinin arkasından, Malatya’ya geçtim. Bu şehirde de ciddi anlamda bir değişimin rüzgarları esiyor. Bu değişim rüzgarları sadece Türkiye için geçerli değil. Dünya da benzer bir değişimin alanı içerisinde. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Ekrem Yener bu değişimin üç sac ayağı olduğundan bahsetti. Mobilite, internet ve bizim yıllardır ‘convergence’ dediğimiz yakınsanma. Yani bir sektörün diğer sektöre yaklaşması. Aslında yakınsanma benim doksanların başlarından beri gerek yazılarımda gerekse seminerlerimde bahsettiğim konulardan biri. Zira bu kavramın en ciddi uygulayıcılarından biri yahoo arama motoru. Bu arama motorunun pazarlama ve e-iş teknikleri, ‘mor ineğin’ yaratıcısı ünlü pazarlama gurusu Seth Godin’le aramızdaki en derin yazışmalardan birinin sebebi oldu. Yahoo konusunda ikimiz de gelecek tahminlerimizde yanılmış olsak da, gelecek mühendisliği de diyebileceğimiz futurizm konusunda Ekrem Bey’le Microsoft döneminden beri çok sık olmasa da konuşma imkanı buluyoruz.
Bu hafta ayak üstü yaptığımız sohbette, konu gelecekte varolmak isteyen şirketlerin kapital dünyada yapılanmak için nelere dikkat etmesi gerektiğine geldi. Ekrem Bey, ‘creative destruction’ kavramından bahsetti. Joseph Alois Schumpeter’in Capitalism, Socialism and Democracy (Kapitalizm, Sosyalizm ve Demokrasi) adlı kitabında geçen bu kavram, son dönem kapitalizmini ciddi anlamda etkilemiş durumda. Bu kavramın bakış açısı, aslında yaratım süreçlerini güçlendirmek için bazen yıımların gerekli olduğuna ve kapitalizmin dinamizmini bu sayede güçlendirdiğine dayanıyor. Kavram 1992 yılında Peter Howitt tarafından matematiksel bir kurguya da oturtulmuş.


AYAKTA KALABİLMEK

Son dönemde medyada Newyork Times’ın çöküşünden bahsedilen çok haber gördüğünüzden eminim. Bu çöküş, ağırlıklı olarak krizle ilişkilendiriliyor. Ancak krizden çok önce NYTimes’ın durumu belli olmuştu. Kaldı ki benzer bir durum daha yıllar önce Wall Street Journal’i etkisi altına almış, WSJ bu durumdan ilişkileri sayesinde ayakta kalmıştı. Bu nedenle kriz yerine bu konuyu zaten zamanı gelmiş olan yaratımcı yıkım ile ilişkilendirmek daha doğru görünüyor.
Zira aynı durum, bizim medyamız içinde gecerli. Daha az dikkat çekse de, kuyumcumuz hatta seracımız için de geçerli. Bu nedenle değişime ayak uydurmayı bilmek ayakta kalmanın birinci şartı unutmamak gerek. Zira yeni teknolojiler, eski iş yapış şekillerinizin kar marjını hergün sıfıra yakınsayacaktır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir