Türkiye’de online bankacılık

Bankalar hayatımızın vazgeçilmezleri. Nitekim hayatımıza internetin girmesiyle bankacılık her şeyi ile değişti. Artık bankalara sadece para yatırmak icin gitmek zorunda kalıyoruz. Teknolojinin getirdiği kolaylıklara en çabuk ayak uyduranların başında gelen bankalarımızın internet üzerindeki sitelerini ve verdikleri hizmetlerini araştırdık. İlginç bulacağınızı düşündüğümüz sonuçlara ulaştık.

Öncelikle bir sitenin olmazsa olmazları nelerdir. Şimdi bunları sıralayalım.

İlk Bağlantı:

Bir sitenin en önemli başarısı, ziyaretçileri ile ilişki kurabilmesidir. Bunu unutmamak gerekir. Zaten son internet yasası gereği, her sitenin kontakt bilgileri olması gibi bir zorunluluğun dışında, yollanan e-postaya üç işgünü içinde cevap verme zorunluluğu vardır. Bu nedenle projeye başlamak için önce bankaların web sitelerine girip, iletişim bölümlerini aradım.Yabancı bankaların internet sitelerinde iletişim bölümleri varken. Türk veya Türk ortaklı sitelerin çoğunda iletişim bölümü bulunmuyor. Daha ilginci, HSBC, Citibank gibi bankalar çok kısa zamanda gelen maillere geri dönüş yapıyorlar. Akbank ise maili sanıyorum döküman yönetim sistemi içine alıyor. Geç geri dönüş yapmakla birlikte en ciddi geri dönüşü alıyorsunuz. Ancak benim kişisel görüşüm bu tip uygulamalarda hızlı geri dönüşün önemli olduğu yolunda. Bu nedenle bu konuda en başarılı banka bence Citibank. En kötü banka ise iletişim bölümübulunmayan Garanti Bankası. Ulaşmak neredeyse mümkün değil. Yapı Kredi Bankasında son derece düzgün bir basın odası bulunuyor. Bu da bankanın iletiime verdiği önemi gösteriyor.

İletişim:

Bankaların neredeyse hiçbirinde kurum içi departmanların iletişim bilgileri bulunmuyor. Özellikle e-posta adreslerinin çoğunlukla, toplu mail programları tarafından indekslendiğini düşünürsek, bu durumu son derece normal buluyorum. Bu konuda en güzel çözümü, Merkez Bankası uygulamış. Sitede bütün mail adresleri şifrelenmiş durumda. Bu nedenle arama motorlarının ve toplu mail indexleme robotlarının bu mail adreslerini görmesi mümkün değil…

PR şirketleri ve basın ilişkileri:

Bankaların web sitelerine bıraktığınız mesajlar sadece müşteri hizmetlerinin meselesi değildir. Zira bazen sorunlar çözülse de doğru iletişim sağlanmadıysa, çözüm kurumun marka itibarına zarar vermeye devam eder. İletişim danışmanları bu nedenle vardır. PR konusunda bankaların bir kısmı, ziyaretçiden gelen soruları direkt müşteri temsilcilerine, sorun sadece teknik bir konuymuş gibi iletiyorlar. Bu bankalar arasında bu ayrımı en net olarak yapmış olan Garanti Bankası. Bu nedenle birçok problem yaşadıklarından eminim. Yapı Kredi Bankası ise bu konuda glen problemleri direkt PR uzmanları ile paylaşması ile dikkatimi çekti. Bunun için maillist gibi şeffaf ve başarılı bir yöntem kullanmaları ise, çok doğru görünüyor.

Tasarım :

Birçok bankanın web sitesi genel kullanıcı arayüzüne uyum sağlamış. Siteler çoğunlukla sol üst köşeye dayalı ve farklı çözünürlüklerde görüntüde değişiklik olmamasını sağlamak amacı ile enleri belirlenmiş boyutlarda. Flash kullanımı olsa da, çoğunda en düşük flash versiyonlarını bile destekliyor. Genel bankacılık standartlarında olduğu gibi interaktif bankacılık sağ üst höşede ve çoğunlukla bir seferde o siteye giriş yapılabiliyor. Bu kurala uymayan tek site Akbank’ın sitesi. İnteraktif bankacılık kısmına girmek için önce ana sayfada müşteri numarası yazılıyor. Bu uygulama müşteri numarasının şifresiz olarak bankaya ulaşmasına sebep oluyor.Sitelerin neredeyse tamamı farklı browserlarda çalışıyor. içlerinden sadece Şekerbank sitesi, farklı mozilla türevleri olan firefox, Google Chrome gibi browserları desteklemiyor. Buna rağmen bu site Internet Explorer’da da sorunlar yaratıyor. Activex kontrolleri ve popup kontrollerine takılıyor.
HSBC ve Akbank’ın dışındaki bütün banka siteleri, büyük çözünürlüklü bilgisayarlar kullanıldığında da ekranı kaplıyorlar. Ancak bu konuda en başarılı site İşbankası sitesi. İkinci iyi site ise Yapı Kredi’nin sitesi.
Arama motorlarının doğru şekilde indekslemesini sağlayan meta tag ve sayfanın görsel farklılaşmasını sağlayan favori ikon konularında en başarılı site Akbank. Her ne kadar bu trafiğe sahip sitelerin bunlara çok fazla ihtiyacı olmasa da, bazı browserlarda problem yaratabilecek şekilde encoding’i kodun içinde yanlış kullanan tek site Şekerbank.
Logo ve kurumsal renklaerin web tasarımına taşınması noktasına bütün siteler uysa da özellikle geçiş butonlarının son dönem bilgisayar kullanıcılarının trendlerine en uygun olduğu site İşbank. Bu nedenle benim tasarım ve kolay kullanabilirlik ve düzen açısından en beğendiğim site İşbankası oldu.

Güvenlik:

Her ne kadar, bankaların web sitelerini güvenlik anlamında derinlemesine incelemek için bir site kullanıcısı olmak gerekse de, genel bir fikir edinmek mümkün. Bankaların hemen hemen hepsi internet şubesi giriş ekranlarından, sitenin en son noktasına kadar SSL (Secure Socket Layer) şifrelemesi kullanıyorlar. Bu şifreleme işlemi başlamadan herhangi bir soru sormuyorcevap geçmesine izin vermiyorlar. Bu kurala tek uymayan site Akbank. Bu site daha ilk ekrandan MBB numarasını alıyor ve bu bilgi şifrelenmemiş şekilde karşı tarafa yani banka sunucularına iletiliyor. Bankaların büyük çoğunluğu güvenlik sertifikasyonu olarak, bu sektörün en eski markalarından biri olan verisign’ı kullanıyor. Diğer bankalar ise bu konuda kendini kanıtlamış diğer bir markayı GlobalSign’ı kullanıyorlar. Sitelerin hemen hemen hepsinde güvenlik sertifikasyonunu nereden aldıkları bilgisi var. Bu konuda bilgi bulamadığım tek site Eurobank sitesi. Bu sitede bilgiyi ancak anahtara tıklayarak edinebiliyorsunuz.
Güvenlik konusundaki en önemli problemlerden biri de, normal hayatta da yaşadığımız gibi, güvenliğin yoğun olmasının sitenin giriş çıkışlarını zorlaştırması durumudur. Bu konuda cep telefonlarına anlık şifre gönderilmesi bir maliyet olsa da, en hızlı geri ve güvenli yöntemlerden biri. En başarılı uygulama finansbank ve HSBC’ye ait. Garanti bankası yıllarca birçok seminerde verdiğim bir örnek olmasına rağmen, son 4-5 yılda bu konuda en ufak bir gelişme göstermediği için en durağan site. Yıllar önce java uygulaması ile gerçekten en kullanışsız web sitesini oluşturmuş olan İşbankası bu konuda ciddi yo almış görünyor. Kullanım noktasında ciddi çözümler oluşturup, kullanımı kolaylaştırmışlar. Zaten son dönemde kulağıma gelen pishing ve benzeri dolandırıcılık olaylarında İşbank’ın ismini neredeyse hiç duymadım…
Ayrıca EuroBank’ın IP kısıtlaması ve yapılan son 5 finansal işlemi kullanıcısına göstermesi dikkat çekici yöntemler arasında.

Şifre Çeşitliliği:

Bankalar, hayatımızda en öncelikli çözümlere sahip olmaları gerekir. Zira evden çıkıp, herşeyinizi unuttuğunuz durumda bir paraya ulaşabilmenizi sağlamalıdırlar. bunun en önemli çözümlerinden biri sizi elinizde ne varsa onunla otantike edebilen, çözümlerdir. Garanti bankasının cepbankı kendinize, kartınız bile yanınızda yokken para çekmenizi sağlayan kolay yöntemlerden biridir. Ancak bunun dışında anlık şifreler, şifrematik gibi ekstra güvenlik sistemlerine sahip olmak da önemlidir. Anlık şifre üreten cihazların rahat taşınabilir olması, cep telefonuna yüklenebilir programlarının olması, mobil imza ve anlık sms çözümlerinin bulunması çok önemlidir. Bu konuda en geniş hizmet ağına Garanti Bankası ve İşbank sahip görünüyor. Gerçi SMS çözümleri zaten sorunu oldukça kısa bir sürede çözebiliyor ama beklentiler, yaşamın içinde değişiklik gösterebiliyor, bunu da unutmamak gerek.

Mobilite:

Bankalar mobil siteleri konusunda üçe ayrılıyorlar. Mobil sitelerine, eski bir teknoloji olan wap ismini verenler, mobil diyenler ve hiç sahip olmayanlar. Tabii ki mobil site üzerinde işlem yapmak da son derece önemlidir. Ancak ne yazık ki, hiçbir kurumun mobil sitesine doğru isim veremediğini görüyorum. Bunun sebebi, teknik elemanlarının müşteri ile empati kurmaktan yoksun olmaları olduğunu sanıyorum. Mobil siteler konusunda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta bu siteye insanların cep telefonları ile gireceği bilgisidir. Bu nedenle siteye isim verirken adresin en az harfi içermesi yazılım anında müşteriyi rahatlatacaktır. Bu nedenle m.banka.com.tr adresinin tercih edilmesi bence daha doğrudur.
Bu arada son dönemde Türk tüketicisi cezbeden iphone’lar farklı bir işletim sistemine sahip olduklarından, bankaların daha kolay kullanılan mobil sitelere sahip olmalarına imkan vermektedir. Bu konudaki fırsatı ilk farkeden banka HSBC olmuştur. İşbankası ise kendi mobil uygulamasını yazarak, bankalar arasında farklılaşmayı becermiştir.
İşbankasının Avea, Yapı Kredi’nin ise Turkcell ile gerçekleştirdiği, güvenli bankacılık projeleri de, mobilite alanın da önemli bir adımdır. Fortis’in bir banka ile bağlantısı bulunmamasına rağmen, mobil siteden çok fazla hizmet verebiliyor olması ise, dikkat çekici.

Test ve dışardan kullanım:

Bir web sitesini kullanırken onu test edebilmek çok önemli oluyor. Artık bankacılık işlemleri için bankaya gitmeyen birçok insan bulunuyor. Hatta yıllarca bankaya gitmeden, o bankanın müşetirisi olan kişilerin sayısı hızla artıyor. Bu durumda, ziyaretçi hangi bankayı seçeceğine, internet şubesini inceleyerek karar verebilmelidir. Bu nedenle internet şubesinin demosuna ulaşmak çok doğru olur. HSBC,İşbankası ve Denizbank, kart bilgilerinizi ve cep telefonu numaranızı ilettiğinde anında internet bankası şifresi iletebiliyor. Ancak AlbarakaTürk ve Garanti Bankası müşterisi olmasanızda internet şubesini görmenize imkan veren bir hesap tanımlamış durumda. Eurobank’da ise böyle bir link görünüyor ama çalışmıyor. Bu nedenle bu konuda en başarılı site Garanti Bankası ve AlbarakaTürk.

———————————————-

Editörün Seçimi:

2000’li yılların başında Garanti Bankası ciddi bir teknoloji yatırımı yaparak, harika bir web sitesine sahip oldu. Ancak daha sonra bu konuda 2004’ten sonra yol almaz hale geldi. Bu dönemden sonra diğer bankalar farkı yavaş yavaş kapatmaya başladılar. Ama tabii bu fark hala kapanmadı. Ancak Garanti Bankasının web sitesi de gittikçe kullanışsız hale gelmeye başladı. Mesela son dönem yöneticilerinin çoğunun almaya başladığı UMPC (Ultra Mobile PC)’ler, bankanının tasarımında işlem yapmayı hatta girdikten sonra çıkış tuşuna bile basmayı imkansız hale getiriyor. Son dönemde en ciddi farkı kapatan site İşbankası olmuş. Bu nedenle, bu bankanın kısa zamanda web sitesi kullanıcısı, banka müşterisini çekeceğini düşünüyorum. Nitekim iki bankanın alexa rankingleri de birbirine yaklaşmaya başlamış durumda. Bu nedenle tercihim İşbankası sitesi.

———————————————————————————————————————————————-

FORTİS

Sitenizin güvenliğini nasıl sağlıyorsunuz?
Fortis Internet Bankacılığı’nın güvenliğini teknolojinin getirdiği son yöntemleri kullanarak sağlıyoruz. Bu alanı kullanan müşterilerimizin kullanım profillerini çıkararak, internet üzerinden yaptıkları bankacılık hareketlerini gözlemliyor; çıkarılan profiller dışında farklı bir işlem yapıldığında ise müşterilerimizi anında arayarak işlemleri için onay alıyoruz.
Bunun yanı sıra müşterilerimize tek kullanımlık şifre üretilmesini sağlayan ŞifreNet, Hesap Yetkisi Sınırlama, İşlem Yetkisi Sınırlama, IP Sınırlama, Limit Kısıtlama, Para Transferi Alıcı Sınırlandırma, İnternet Bankacılığı Kullanım Zamanı Belirleme gibi güvenlik seçeneklerini de sunuyoruz.

Mobil siteniz var mı? adresi nedir?
“FortisCep” mobil bankacılık hizmetimizi Mayıs 2008’de hayata geçirdik. Bu hizmeti “mobil.fortis.com.tr” adresinden sunuyoruz.

Mobil site dışında ekstra bağlantı şekilleri var mı? (iphone gibi) adresleri nedir?
iPhone kullanan müşterilerimize yönelik olarak iki farklı tasarım için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Mobil bankacılık hizmetlerimiz dışında ise müşterilerimize SMS bankacılığı kanalımız ile ulaşıyoruz. Müşterilerimiz, 3787 veya 0532 444 0 144 SMS bankacılığı hattımız ile hesap bakiyelerini, kredi kartı ekstrelerini, kredi kartı güncel borç / limit bilgilerini, Worldpuan bilgilerini öğrenerek, kredi kartı borçlarını bulundukları yerden anında ödeyebiliyorlar.

Bununla birlikte bankamızın müşterisi olsun veya olmasın herkes Fortis SMS bankacılığını kullanarak döviz kurları, otomobil – konut – nakit kredi oranlarını ve mevduat faiz oranlarını istedikleri an tek bir SMS ile öğrenebiliyorlar.

Mobil sitenizde hangi işlemler gerçekleşebiliyor?
Fortis mobil bankacılığı üzerinden şu işlemler gerçekleştirilebiliyor:
– Hesap bakiyesi öğrenme
– Hesap hareketleri görüntüleme
– Kredi kartı güncel borç bilgisi öğrenme
– Kredi kartı ekstresi görüntüleme
– Kredi kartı borcu ödeme
– Worldpuan bilgisi sorgulama
– Ödeme talimat bilgilerini sorgulama
– Hesaplar arası havale gerçekleştirme
– Fortis Yatırım hesabına havale
– Fortis Yatırım hesabından banka hesabına havale
– Yatırım bilgilerini izleme
– Fortis döviz kurları öğrenme
– TCMB döviz kurları öğrenme
– Kredi bilgileri ve ödeme bilgileri izleme

Online Bankacılık sitenizdeki şifre politikanız nedir? (ne kadar süre ile şifre değişikliğine zorluyorsunuz? Şifrematik cep telefonu üzerinden şifre gönderme yöntemleri kullanıyor musunuz?)
Müşterilerimizin güvenliği açısından Fortis Internet Bankacılığı’na giriş şifrelerinin değiştirilmesini belli periyodlarda zorunlu tutuyoruz. Tek kullanımlık şifre üreten cihazımız ŞifreNet’i 2007 yılında müşterilerimizin kullanımına sunduk. Bununla birlikte önümüzdeki hafta Turkcell Mobil İmza hizmetini müşterilerimizin kullanımına açacağız. Ocak 2009’da ise SMS ile şifre gönderim seçeneğini de müşterilerimize sunmuş olacağız.

İnternet sitenizden parasız gerçekleştirilen hizmetler nelerdir?
Fortis Internet Bankacılığı üzerinden hesap bakiyesi, hesap detayları, hesap hareketleri görüntüleme; nakit akışı, Worldpuan bilgileri kontrolü; kredi kartı işlemleri; Fortis Yatırım hesaplar arası para transferleri; yatırım bilgileri, döviz, fon fiyat bilgileri öğrenme; para transferi ve fatura ödeme talimatları izleme; kredi bilgileri sorgulama işlemleri ücretsiz olarak yapılabiliyor.

Bankanızın müşterileri arasında internet ve mobil bankacılığı kullananların oranı nedir?
Müşterilerimizin yarısından fazlası alternatif dağıtım kanalları aracılığıyla sunduğumuz hizmetleri kullanarak işlemlerini gerçekleştiriyor.

Son olarak test için bankanızda bir hesap açabilir misiniz?
Evet.

———————————————————————–
İŞ BANKASI YANITLARI

1. Sitenizin güvenliğini nasıl sağlıyorsunuz?
Sitemizin güvenliği 128 bit SSL koruması ile sağlanıyor. Ayrıca sistem, gerek uluslar arası standartlara uygun olan yazılım ve donanımlar gerekse konusunda en iyilerinden kurulu IT ekibimiz tarafından geliştirilen yazılımlar ile sürekli olarak kontrol altında tutuluyor. Öte yandan kullanıcı tarafında da gerek kullanımı zorunlu olan(Mobil Onay Kodu gibi) gerekse kişisel tercihlere göre kullanıma açılabilen ya da kapatılabilen (Güvenlik Çemberi, Tek Kullanımlık Şifre, Mobil Onay Kodu,Mobil İmza işlem ve tutar limitleri gibi) ekstra güvenlik önlemlerimiz de bulunmaktadır.

2. Mobil siteniz var mı? adresi nedir?
2000 yılından bu yana Türkiye’nin ilk Wap Bankacılığı (wap.isbank.com.tr) hizmetini veriyoruz. Yine 2001 yılından bu yana AVEA kullanıcıları için SMS Bankacılığı hizmetimiz olan Mobil Banka (*100#) uygulamamız devrede.
Türkiye açısından bir başka ilk olan İşCep ile de mobil cihazlar ile yapılan bankacılığa yeni bir soluk kazandırdık. İşCep, piyasada “Yeni Nesil Mobil Bankacılık” olarak lanse edildi.

3. Mobil site dışında ekstra bağlantı şekilleri var mı? (iphone gibi) Adresleri nedir?
Testlerimiz devam ediyor. Çok yakın bir zamanda özel bağlantılarımızı paylaşabileceğiz.

4. Mobil sitenizde hangi işlemler gerçekleşebiliyor?
İşCep, WAP ya da Mobil Banka ile hemen hemen internet şubesindeki kadar geniş bir hareket alanı sunuyoruz müşterilerimize. Burada internet şubemizi kriter olarak belirlememizdeki sebep, 1997 yılından bu yana Türkiye’nin ilk internet şubesi olarak hizmet vermesinin yanı sıra işlem çeşitliliği bakımından en zengin menüye sahip internet şubesi olmasıdır. En temel ve en sık yapılan bankacılık işlemlerini rahatlıkla gerçekleştirebilirsiniz.

5. Online Bankacılık sitenizdeki şifre politikanız nedir? (Ne kadar süre ile şifre değişikliğine zorluyorsunuz? şifrematik cep telefonu üzerinden şifre gönderme yöntemleri kullanıyor musunuz?)
Kullanıcılarımız, şifrelerini arzu ettikleri sıklıkta değiştirebiliyor. Öte yandan statik şifrelerin key-loggerlarla alınabilmesi gibi sıkıntılar nedeniyle SMS kanalıyla gönderilen Mobil Onay Kodu ya da i-anahtar dediğimiz token cihazları vasıtasıyla üretilen “Tek Kullanımlık Şifre” uygulamamız da mevcut. Turkcell Mobil İmza da yine giriş aşamasında şifrenin yanında kullanabildiğimiz başka bir unsur.

6. İnternet sitenizden parasız gerçekleştirilen hizmetler nelerdir?
EFT, hisse senedi alım satımı ve yurtdışı transferleri işlemleri dışında başta havale olmak üzere diğer bankacılık işlemlerinden ücret alınmıyor.

7. Bankanızın müşterileri arasında internet ve mobil bankacılığı kullananların oranı nedir?
Mevcut durumda,bankacılık işlemlerinin %50’den fazlası internet üzerinden gerçekleştirilirken yine bankacılık işlemlerinin mobil bankacılık payı ise %5’e yaklaşmıştır. Bununla birlikte, büyüyen pazarda mobil bankacılık payının giderek yükseldiği de net bir şekilde gözlemlenmektedir.
————————————————————————————–
Eurobank Tekfen

1. Sitenizin güvenliğini nasıl sağlıyorsunuz?

1. Kullanıcı Adı
Müşteri tarafından Internet Bankacılığı’ na giriş için kullanılan ve ilk giriş sırasında değiştirme seçeneği bulunan en az altı, en fazla on karakterli alfa nümerik gizli koddur. Değiştirilmesi zorunlu değildir.
2. Şifre
Müşteri tarafından Internet Bankacılığı’ na giriş için kullanılan ve ilk giriş sırasında değiştirme zorunluluğu bulunan en az altı, en fazla on karakterli alfa nümerik gizli koddur. Kullanıcı istediği zaman değiştirebileceği gibi her 2 ayda bir değiştirilmesi zorunludur.
3. Parola
İnternet Bankacılığına girişte Kullanıcı Adı ve Şifre kontrollerine ilave olarak “Parola” kontrolü bulunmaktadır. Belirlediğiniz parolayı unuttuğunuz takdirde “Parolamı Unuttum” linki ile sistemin belirleyeceği geçici parola SMS olarak alınabilmektedir. Belli periyotlarda kullanım süresinin dolması seçilebilir ya da süresiz geçerli olması sağlanabilir.
4. Güvenlik Resmi
İnternet Bankacılığına ilk girişte sistemin sunduğu Güvenlik Resimlerinden birini seçerek sahte sitelere giriş yapılması engellenmektedir.
5. SMS İşlem Şifresi
İnternet Şubesi üzerinden yapılan bazı finansal işlemlerde ve güvenlik ayarı değişikliklerinde Cep Telefonuna gönderilen 6 haneli nümerik işlem şifresi ile işlemler onaylanmaktadır. Gönderilen SMS’ler ücretsizdir.
6. Hesap Sınırlaması
Bankamızda bulunan hesapların tümü ilk gösterimde kullanıma açıktır. Ancak yapılan tanımlamalar yoluyla hesaplar Internet Bankacılığı işlemlerine ya da görüntülemeye kapatılabilir.
6. IP Kısıtlaması
Sadece kullanıcının belirlediği bilgisayarlardan internet bankacılığına giriş yapılmasını sağlanabilir.
7. Son 5 IP ve Son 5 Finansal İşlem
İnternet bankacılığına her girişte son giriş yapılan 5 IP Adresi ve son yapılan 5 Finansal İşlem gösterilmektedir.
8. SSL (SECURE SOCKETS LAYER) Şifreleme Teknolojisi
EUROBANK TEKFEN INTERNET BANKACILIĞI ortamında, internet üzerinde karşılıklı iki taraf arasında oluşan bilgi alışverişinin belirli bir yöntemle şifrelenerek (128 bit) gerçekleştirilmesini sağlayan protokol kullanılmaktadır.
9. Otomatik Kapama Sistemi
EUROBANK TEKFEN INTERNET BANKACILIĞI ortamında, yapılan işlemlere belirli bir süre ara verilmesi durumunda bağlantı sistem tarafından otomatik olarak kesilmektedir.

10. Sanal Klavye

Her türlü şifre girişlerinde Sanal Klavye kullanılabilir. Sanal klavye, kullanıcı adı ve şifrelerin ele geçirilmesini sağlayan Keylogger türü zararlı yazılımlardan kullanıcının korunmasını sağlar.

2. Mobil siteniz var mı? adresi nedir?

C: Mobil sitemiz yok.
3. Mobil site dışında ekstra bağlantı şekilleri var mı? (iphone gibi) adresleri nedir?

C: Yok
4. Mobil sitenizde hangi işlemler gerçekleşebiliyor?

C:Yok
5. Online Bankacılık sitenizdeki şifre politikanız nedir? (ne kadar süre ile şifre değişikliğine zorluyorsunuz? şifrematik cep telefonu üzerinden şifre gönderme yöntemleri kullanıyor musunuz?)

Kullanıcı şifresini istediği zaman değiştirebileceği gibi her 2 ayda bir değiştirilmesi zorunludur.
Parola da ise kullanıcı belli periyotlarda kullanım süresinin dolması seçilebilir (haftalık, aylık, üc, altı ay ) ya da sürekli geçerli olması sağlanabilir.

Şifrematik yöntemi kullanılmıyor.

6. İnternet sitenizden parasız gerçekleştirilen hizmetler nelerdir?

C: Eft hariç tüm işlemler ücretsizdir. EFT bireysel 0.5 YTL kurumsal 3 YTL masraf alınmaktadır.
7. Bankanızın müşterileri arasında internet ve mobil bankacılığı kullananların oranı nedir?

C: İnternet Bankalığı oranımız % 6.8
8. Son olarak test için bankanızda bir hesap açabilir misiniz?

C: Hesap açtırmak için size en yakın şubemize başvurmanız gerekmektedir.

—————————————————————————————-
HSBC Bank A.Ş

Yanıtlar

1. Sitenizin güvenliğini nasıl sağlıyorsunuz?

Güvenlik konusuna verdiğimiz öneme istinaden bu konuda oldukça hassasız.
Müşterilerimizin hem hayatını kolaylaştırmak, hem de güvenliğini sağlamak için yaptıklarımızı şifre gibi kritik bilgi girişi yapılan sayfalarda 128 bit SSL şifreleme teknolojisi kullanılması, tahmin edilmesi zor şifreler kullanılması için sistemsel standartlar uygulanması, opsiyonel sanal klavye, belirli periyotlarda müşterinin bildiği şifre parola gibi bilgilerin değiştirilmeye zorlanması, tanımlı alıcılar dışındaki kişilere yapılacak para transferleri gibi çeşitli işlemlerde cep telefonuna gönderilen “Tek Kullanımlık Şifre” girişinin zorunlu olması, cep telefonu üzerinden elektronik imza kullanımına olanak sağlayan ve ayrı bir şifre kullanımına gerek bırakmayan Mobil İmza ile Internet Bankacılığı’na giriş, tamamen müşterilerin ihtiyaçlarına yönelik hazırlamış olduğumuz Güvenlik Ayarları menüsü (IP/ISP kısıtlama, İşlem Kısıtlama, Kart/Hesap Kısıtlama, Tatil Ayarları, İşlem Limitleri Ayarlama vb.) gibi seçenekleri sayabiliriz.

2. Mobil siteniz var mı? adresi nedir?

Ayrı bir Mobil Bankacılık hizmetimiz/sitemiz bulunmamaktadır.

3. Mobil site dışında ekstra bağlantı şekilleri var mı? (iphone gibi) adresleri nedir?

Müşterilerimizin Kasım ayından itibaren HSBC Bank Bireysel İnternet Bankacılığı’ndan yapılan tüm işlemleri iPhone üzerinden de yapabilmelerini sağladık. iPhone’a uyumlu tasarıma sahip Internet Bankacılığı ile tanışmak için kullanıcıların iPhone Safari uygulaması ile www.hsbc.com.tr adresine girmesi yeterli. iPhone teknolojisine özel hazırlanan pratik arayüz aracılığıyla, kullanıcılar HSBC Bank’ın internet bankacılığı üzerinden sunduğu tüm ürün ve hizmetlerden yararlanabilmekte, bu sayede cepten para transferleri, hesap/kart işlemleri, fatura ödemeleri, hisse senedi ve döviz işlemleri gibi İnternet Bankacılığından sunulan tüm işlemlerini gerçekleştirebilmektedirler.
Müşteriler aynı zamanda web sitelerimiz üzerinden yapılabilen tüm ürün ve hizmet başvurularını da aynı şekilde yapılabilecekler. Telefonların ana menüsüne yerleştirilecek HSBC Bank ikonuyla, kullanıcılara her zaman, her yerde internete bağlanabilme imkanı sunulmaktadır. Bu sayede güncel teknolojik gelişmeleri takip edip, müşterilerimize olabilecek en uygun çözümleri sunabilmeyi amaçlıyoruz. Proje ile HSBC web sitesi www.hsbc.com.tr ve HSBC Bank Bireysel İnternet Bankacılığı hizmetlerimiz, iPhone’a uyumlu hale getirildi. Bu sayede Apple iPhone kullanıcıları, HSBC Bank Bireysel İnternet Bankacılığı’na daha kolay erişecek ve bankacılık işlemlerini rahat bir şekilde gerçekleştirebilecekler.

4. Mobil sitenizde hangi işlemler gerçekleşebiliyor?

Ayrı bir Mobil Bankacılık hizmetimiz bulunmamaktadır ancak iPhone ile yukarıda belirtildiği gibi Bireysel Internet Bankacılığı’ndan sunulan tüm işlemler yapılabilmektedir.

5. Online Bankacılık sitenizdeki şifre politikanız nedir? (ne kadar süre ile şifre değişikliğine zorluyorsunuz? şifrematik cep telefonu üzerinden şifre gönderme yöntemleri kullanıyor musunuz?)

Şifre politikalarımız müşterilerimizin güvenliklerini sağlamaya yönelik olarak hazırlanmıştır. Müşterilerimize belirli periyodlarla şifrelerini değiştirmelerini ve kolay tahmin edilebilir şifreler kullanmamalarını öneriyor ve bunu sağlamak için sistemsel önlemler de alıyoruz. Güncel ihtiyaçlara göre bu kontroller değişebilmektedir. Temelde bir adet müşterinin bildiği/sahip olduğu, bir de müşterinin sahip olmadığı işlem anında işleme özel üretilen şifreleri yani Tek Kullanımlık Şifre teknolojisini uyguluyoruz. Bu Tek Kullanımlık Şifreleri de penetrasyonu neredeyse %100 olan cep telefonları üzerinden yani SMS yolu ile müşterilerimize işlem anında ulaştırıyoruz. Böylelikle müşterimizin şifresi dışında, bir koruma faktörü daha uyguluyoruz ve müşterinin girmiş olduğu işlem detaylarıyla o anda o işleme özel üretilen bir şifre gönderiyoruz ve bu şifre girilmeden ilgili işlemin tamamlanmasına izin vermiyoruz.

6. İnternet sitenizden parasız gerçekleştirilen hizmetler nelerdir?

Bireysel İnternet Bankacılığı üzerinden gerçekleştirilecek EFT ve SWIFT işlemleri dışında hiçbir işlem için bu kanala özel herhangi bir ek işlem ücreti alınmamaktadır. Internet Bankacılığı üzerinden alınan EFT ve SWIFT işlem ücretlerimiz piyasada oldukça rekabetçi olmakla birlikte, bunlar dışında kalan hisse senedi işlemleri, döviz işlemleri, düzenli ödemeler, fatura işlemleri, motorlu taşıt vergi ödemesi, trafik cezası ödemeleri ve daha sayamadığımız pek çok işlem de HSBC Bank Bireysel İnternet Bankacılığı kullanıcılarına ücretsiz olarak sunulmaktadır.

7. Bankanızın müşterileri arasında Internet ve mobil bankacılığı kullananların oranı nedir?

Ayrı bir Mobil Bankacılık hizmetimiz bulunmadığından bu şekilde bir karşılaştırma yapamıyoruz ancak son dönemde yaptığımız iPhone lansmanı ile iPhone üzerinden İnternet Bankacılığı hizmeti alan müşteri sayımızın 2,5 katına çıktığını, sürekli artmaya devam ettiğini ve bu alanda büyük potansiyel gördüğümüzü belirtmek isteriz.

8. Son olarak test için bankanızda bir hesap açabilir misiniz?

Böyle bir imkanımız bulunmamaktadır. Yakında Bireysel İnternet Bankacılığı demo uygulamamız hayata geçecek, yazının yayınlanacağı tarihe bağlı olarak hayata geçtikten sonra bu adresi paylaşabiliriz.

————————————————————————————-

DENİZBANK

1- Network’ümüz, firewall’lar ile korunmaktadır. İzin verilen portlar dışındaki saldırılar IDS(Intrusion Detection System) sistemi sayesinde tesbit edilerek bu IP ler otomatik olarak bloke edilmektedir.
Bu şekilde izin verilen portlar dışında sistemimize başka portlardan gelebilecek saldırılar önlenmiş olmaktadır.İç kullanıcılar içinse ikinci bir firewall kullanılmaktadır.
Microsoft’un ilan ettiği güvenlik açıklarına karşı yayınlanan güvenlik yamaları günlük olarak takip edilip sistemlerimize taşınmaktadır.
SSL 128 bit şifreleme protokolu ile internet üzerinden şifre ve kullanıcı kodları, şifrelenmiştir. (encrypted) .

2- GPRS Bankacılığı- MobilDeniz hizmetimiz 2005 yılından beri AçıkDeniz kullancıılarının hizmetinde. Bu hizmetimize mobil.denizbank.com adresinden müşterilerimiz ulaşabilmektedirler.

3- Şu an için yok 2009 yılı içinde bu konuda yeni projelerimiz hayata geçiyor olacak.

4- MobilDeniz’den Havale, tanımlı hesaplara EFT, fon işlemleri, döviz işlemleri, kredi kartı borcu ödeme, hesap hareketleri izleme ve hisse senedi portföyü izleme işlemleri yapılabilmektedir. MobilDeniz ile ilgili 2009 yılı içirsinde yeni projelerimizi ve yeni işlemleri devreye alıyor olacağız.

5- AçıkDeniz’de kullanıcılar iki aşamalı güvenlik uygulaması kullanmaktadırlar.

Statik şifre diye tabir ettiğimiz AçıkDeniz şifresi iki aşamalıdır. Eparola ve AçıkDeniz şifresinden oluşmaktadır. İkinci aşama Tek kullanımlık şifre diye tanımladığımız uygulamalardır. Tek kullanımlık şifre uygulamaları SMS Doğrulama, ŞifreTek ve Mobilİmza uygulamalıdır. AçıkDenizi kullananan müşterilerimiz 100 YTL’nin üzerinde gerçekleştirdikleri para transferi işlemlerinde SMS Doğrulama uygulamasını kullanmaları zorunludur. Kullancılarımız isterlerse SMS Doğrulama yerine Şiferetek ve Mobil İmza’da kullanabilirleri.

6- EFT, Havale ve Swift işlemleri hariç tüm işlemler ücretsizdir.

7- DenizBank’tan yapılan Transfer işlemlerinin %65’i, Kurum ödemelerinin %40, Kredi Kartı ödemelerinin%45 Internet Bankacılığı’ndan gerçekleşmektedir. Bu oran hergeçen gün artarak devam etmektedir.

8- Gerçek ortamda test kullanıcısı yaratamıyoruz. DenizBank’tan ATM veya Kredi Kartınız varsa “Kartla Giriş” menüsünden şubeye gelmeden de İnternet Şube kullanıcısı olabilirsiniz.

—————————————————————————————————

ŞEKERBANK T.A.Ş.

Sitenizin güvenliğini nasıl sağlıyorsunuz?
www.sekerbank.com.tr sitemizin güvenliğini en güncel takip, kontrol ve güvenlik programlarıyla sağlıyoruz.
Mobil siteniz var mı? Adresi nedir?
Mobil uygulamalarımız proje aşamasında ve 2009 yılında mobil hizmet sunmayı planlıyoruz.
Mobil site dışında ekstra bağlantı şekilleri var mı? (i-phone gibi) adresleri nedir?
Diğer interaktif uygulamalar şu an için bulunmuyor.
Mobil sitenizde hangi işlemler gerçekleşebiliyor?
Mobil sitemiz henüz yayına başlamadı.
Online bankacılık sitenizdeki şifre politikanız nedir? (ne kadar süre ile şifre değişikliğine zorluyorsunuz? Şifrematik cep telefonu üzerinden şifre gönderme yöntemleri kullanıyor musunuz?)
Şekerbank Bireysel İnternet Şubesi müşterileri, Türkiye’deki en etkin güvenlik uygulamalarına sahip. ŞekerŞifre, SMS Şifre, Mobil İmza uygulamalarımız söz konusu.
ŞekerŞifre, SMS Şifre ve Mobil İmza uygulamaları, internet şubesinde ekstra güvenlik amacıyla, internet şubesi girişinde, para transferi işlemlerinde ve güvenlik ayarları işlemlerinde onay mekanizması olarak kullanılıyor. Üç uygulamayı da müşterilerimize ücretsiz sunuyoruz.
SMS Şifre uygulamasıyla üye olan müşterimizin cep telefonuna ücretsiz ve hızlı bir şekilde tek kullanımlık şifreler yollanıyor. Cep telefonu bilgisi sistemde güncel olarak tanımlı müşterilerimiz, internet şubesinin içinden kolayca bu uygulamaya üye olabiliyor.
İnternet şubesine giriş ve işlemlerinizde ekstra güvenlik sağlayan “ŞekerŞifre”ile üye olan müşterilerimize şifre üretim cihazı gönderiyoruz. Müşterilerimiz, ŞekerŞifre cihazları ile tek kullanımlık şifreler üretebiliyorlar.
Turkcell Mobil İmza’yı kullanabilmek için de üye olmak gerekiyor. Üye olmayan müşterilerimiz, internet şubesinden de başvuru yapabiliyor. Mobil imzasını yeni alan ya da zaten var olan müşterilerimiz, internet şubesinden mobil imza kullanımlarını aktif hale getirebiliyor. Mobil İmza kullanımı için bankamız tarafından bir ücret alınmıyor, Turkcell tarafından bir ücretlendirme yapılıyor.
Müşterimiz ŞekerŞifre, SMS Şifre, Mobil İmza uygulamalarından tercih ettiği bir tanesini aktif olarak kullanılabiliyor.
İnternet sitenizden parasız gerçekleştirilen hizmetler nelerdir?
Türkiye’de sadece Şekerbank’ta internet şubesinde tüm bankacılık işlemleri ve güvenlik uygulamaları ücretsiz olarak sunuluyor. Sadece Swift (uluslararası Euro-USD para transferleri) işlemleri ücrete tabii tutuluyor.
İnternet şubemizin ücretsiz uygulamaları dışında müşterilerimiz açısından faydalarını şöyle özetleyebiliriz:
7/24 ihtiyaç duyduğu her an ve her yerden güvenli bir şekilde işlemlerini yapabilirler.
Ücretsiz hizmetler ve ek avantajlardan faydalanabilirler.
İnternet şubemizden vadeli mevduat açtıran müşterilerimize şubelerimizin uyguladığından daha yüksek faiz uygulanıyor.
Bankanızın müşterileri arasında internet ve mobil bankacılığı kullananların oranı nedir?
Bankamız müşterileri içinde İnternet Şube Kullanıcı oranımız yaklaşık % 30. Ayrıca EFT işlemlerinde, bankamız tarafından gönderilen tüm EFT’lerin % 54’ü internet şubemizden gerçekleşiyor.
Son olarak test için bankanızda bir hesap açabilir misiniz?
Test kullanıcısı yapımız bulunmuyor ama şubeye gelen tüm müşterilerimiz başvuru yaptıklarında anında internet bankacılığını kullanmaya başlayabiliyor.

————————————————————————

ALBARAKA

1. Sitenizin güvenliğini nasıl sağlıyorsunuz?
Web sitemizin güvenliği için dışarıdan gelen trafik filtrelenip sadece HTTP trafiğine güvenlik cihazlarımızdan izin veriliyor. Ayrıca HTTP den gelebilecek ataklar için de gelen trafik incelenip, gerekirse erişimi engelleniyor. Ayrıca web sitemizin hizmet etmesi için kullanılan yazılımların açıkları varsa yamalar veya yeni sürümlerle gideriliyor. Düzenli olarak web sitemizin güvenliği anlaşmalı bir şirket tarafından denetleniyor. Olumsuz görülen durumlar tespit edildikten sonra gerekli tedbirler alınıyor.
2. Online Bankacılık sitenizdeki şifre politikanız nedir? (ne kadar süre ile şifre değişikliğine zorluyorsunuz? şifrematik cep telefonu üzerinden şifre gönderme yöntemleri kullanıyor musunuz?)
İnternet Bankacılığı işlemlerimizde son yıllarda yaşanan dolandırıcılık işlemlerini en aza indirmek ve müşterimizin İnternet Bankacılığı şifre güvenliğini sağlayabilmek için öncelikle müşterilerimizden alınan formlarda müşterimizin Cep Telefonu bilgisini teyit etmesi gerekmektedir. Şube yetkilileri teyit edilen Cep telefonunu sisteme kayıt etmekte ve kayıt edilen Cep Telefonu bilgisi sadece şubelerden güncellenmektedir. Kayıt edilen Cep telefonu bilgisine sistem tarafından SMS ile şifre gönderilmektedir. Müşterimizin talebi doğrultusunda parasal işlemlerinde Şifre AL veya Şifre AL Cepte uygulamalarımızdan birini kullanarak İnternet işlemlerinde ekstra güvenlik sağlanmaktadır. Ayrıca 3 ayda bir şifre değişikliği için zorlanmaktadır.
3. İnternet sitenizden parasız gerçekleştirilen hizmetler nelerdir?
İnternet sitemizde tüm işlemlerde ücretsiz hizmet sunulmaktadır.
4. Bankanızın müşterileri arasında internet ve mobil bankacılığı kullananların oranı nedir?
Bankamızın müşterilerinin yaklaşık %30’u internet bankacılığını kullanmaktadır.

———————————————————————

YAPI KREDİ

1. Sitenizin güvenliğini nasıl sağlıyorsunuz?

Yapı Kredi İnternet Bankacılığı olarak müşterilerimizin varlıklarının ve işlemlerinin güvenliğini çok önemsiyoruz. Bu konuyla ilgili yaptığımız çalışmalar iki başlıkta toplanabilir; Banka olarak aldığımız güvenlik önlemleri ve müşterilerin belirleyebileceği güvenlik önlemleri.

İnternet Bankacılığı güvenliğini sağlamak için uygulanacak önlemlerde ayar çok önemlidir. Çünkü güvenlik önlemleri arttıkça internet bankacılığı kullanımı zorlaşabilmekte, müşteriyi yorabilmektedir. Bunun için Yapı Kredi olarak stratejimiz, güvenlik açığı bırakmayacak şekilde zorunlu güvenlik önlemlerini alarak, buna ek olarak opsiyonel sunduğumuz güvenlik ayarlarıyla müşterilerimizin güvenlik seviyelerini kendilerinin belirlemesini sağlamaktır.

İnternet bankacılığına girişte sanal klavyenin zorunlu olması ve para transferi işlemlerinde en az bir Akıllı Şifre ürününün kullanımının zorunlu olması, bankamızın aldığı zorunlu önlemler arasında sayılabilir.

Akıllı şifre ürünlerimiz, rekabette öne çıktığımız hizmetlerimizden biridir. Sektörde genellikle SMS ile güvenlik şifresi gönderimi uygulaması yapılırken, Yapı Kredi İnternet Bankacılığı olarak müşterilerimize kullanım rahatlığı ve tercih özgürlüğü için Akıllı Şifre ailesini; yani Akıllı Anahtar, Akıllı Cep, Akıllı SMS uygulamalarını sunmaktayız. Kısaca bahsedersek; Akıllı anahtar her seferinde birbirine benzemeyen 8 haneli şifre üreten bir cihazdır ve internet bankacılığına giriş sırasında kullanılır. Kullanıcının statik şifresinin yanı sıra kullanılabilen ikinci bir şifre olarak “İki Kademeli Güvenlik” oluşturur. Üretilen her bir şifre tek kullanımlıktır. İnternet bankacılığı giriş işleminden sonra üretilen bu şifre bir daha kullanılamaz. Aynı işlevi gören Akıllı Cep ise cep telefonuna yüklenen ve her seferinde farklı şifre üreten bir uygulamadır. Akıllı SMS, sektördeki benzerleri gibi işlem güvenliği için müşterinin cep telefonuna SMS ile gönderilen şifredir. Akıllı SMS ayrıca hem Akıllı Anahtar, hem Akıllı Cep ile birlikte de kullanılabilir ve bu şekilde kademeli güvenlik sağlar.

Bunlara ek olarak kurumsal internet bankacılığı kullanıcılarına sunduğumuz “Smart Banking” hizmeti Türkiye’de sadece bankamızın sunduğu ek bir güvenlik uygulamasıdır. Yetkilendirmeler Smart Kart (telefonların SIM kartlarının benzeri bir karttır) içerisine yapılır, bu sayede kullanıcının herhangi bir PC’den giriş yapmasına olanak verilmiş olur. Bu sistem firmanın belirlemiş olduğu yetkili kullanıcılar için tanımlanır. Böylece Smart Banking sahibi kişi dışında kimse firma hesaplarına ulaşamaz.

Yapı Kredi İnternet Bankacılığı olarak zorunlu tutmadığımız fakat müşterilerimize kullanımlarını tavsiye ettiğimiz “Güvenlik Ayarlarımız” arasında kendi işlem yetki ve limitini belirleme, kanallarda görüntülenecek hesap/kartları kısıtlama, internet bankacılığına erişim zaman kısıtlaması koyma, internet bankacılığına bağlanılacak IP aralığını belirleme, Tatil ayarları, erişim yetkisi tanımlama (internet bankacılığını sadece sorgu amaçlı kullanma veya tüm finansal işlemlere yetkili olma) sayılabilir. Bu ayarlar dışında, Turkcell Mobil İmza da bankamız internet bankacılığının desteklediği bir güvenlik ürünüdür. Sadece Para transferi değil Turkcell Mobil İmza ile yapılabilen en geniş internet bankacılığı işlem listesi bankamız internet bankacılığındadır.

2. Mobil siteniz var mı? adresi nedir?

Evet. Wap uyumlu cep telefonlarından ve el bilgisayarlarından, tüm gsm operatörleri ile http://wap.yapikredi.com.tr adresinden wap bankacılığına ulaşılabilmektedir.

3. Mobil site dışında ekstra bağlantı şekilleri var mı? (iphone gibi) adresleri nedir?

Wap bankacılığımız dışında SIMPlus Bankacılığı ile de mobil bankacılık hizmeti sunmaktayız. SIMPlus bankacılığı ile Turkcell SIMPlus64 ve SIMPlus128 kartı olan müşterilerimiz herhangi bir bağlantı ayarına gerek kalmaksızın, güvenli mesaj altyapısı ile bankacılık işlemlerini gerçekleştirebilmektedir. Başvuru yapmak isteyen müşterilerimiz; Yapı Kredi İnternet Bankacılığına girerek Güvenlik Ayarları adımından şifre oluşturup hemen kullanmaya başlayabilirler.

4. Mobil sitenizde hangi işlemler gerçekleşebiliyor?

Wap bankacılığı ile aşağıdaki işlem ve hizmetler sunulmaktadır:
Bankacılık işlemleri

Vadeli-vadesiz tasarruf hesapları bakiye inceleme
Hesaplarınız arasında havale
Akıllı Şifre Tanımlı Alıcılar Listenizde yer alan alıcılara Havale ve EFT
Repo
Kredi kartı limit, ekstre ve puan inceleme
Kredi kartı borcunu tamamen, asgari ya da istenilen miktarda ödeme
Döviz alım-satımı
Fon alış ve satış işlemleri(A ve B Tipi Fonlar)
Talimatlı fatura ödeme (Elektrik, Su, Doğalgaz, Cep Telefonu, Telekom, Digiturk)
Hazır Kart kontör yükleme
Yatırımcı Köşesi

Döviz kuru değerleri
Yapı Kredi ve Yapı Kredi yatırım fonu fiyatları
Repo oranları
Bireysel kredi oranları
Faiz ve kredi hesaplama araçları
Her 15 dakikada bir güncellenir.

SIMPlus Bankacılğı ile ise aşağıdaki işlem ve hizmetleri sunmaktayız:
Hesap bilgileri

Seçilen hesaba ait bakiye bilgisi
Seçilen hesaba ait son iki işlem bilgisi
Sahip olunan Worldpuan toplamı ve YTL karşılığı bilgisi
Para aktarımı

YTL ya da döviz hesapları arasında para aktarımı
Akıllı Şifre Tanımlı Alıcılar Listesinde yer alan alıcılara Havale ve EFT
Kredi kartı işlemleri

Seçilen karta ait limit bilgisi
Seçilen karta ait bakiye bilgisi
Seçilen karta ait son iki işlem bilgisi
Seçilen karta ait borcun tamamen, asgari ya da istediğiniz tutarda ödenmesi
Yatırım işlemleri

B tipi likit fon alım-satım işlemi
Repo işlemi
Döviz alım-satım işlemi
Talimatlı fatura ödemeleri

Elektrik, su, doğalgaz, telefon, Turkcell, Digiturk, kablolu tv fatura ödemeleri

5. Online Bankacılık sitenizdeki şifre politikanız nedir? (ne kadar süre ile şifre değişikliğine zorluyorsunuz? Şifrematik cep telefonu üzerinden şifre gönderme yöntemleri kullanıyor musunuz?)

İnternet Bankacılığı şifre politikamız müşterinin güvenliğini en üst seviyeye çıkarırken müşterilerimize tercihler sunabilmektir. Bu doğrultuda müşterilerimiz dilerlerse kullanıcı kodu ve şifre ile internet bankacılığına giriş yapabilirken, dilerlerse güvenlik seviyelerini bir kat daha arttırıp giriş için Akıllı Cep veya Akıllı Anahtar ürünlerimizden birini kullanabilirler. Bu ürünlerimiz her seferinde birbirine benzemeyen 8 haneli “Tek Kullanımlık Şifre” üretirler ve bu üretilen şifreler kullanıcı kodu ve şifreden sonra girilerek İki Kademeli güvenlikle internet bankacılığına giriş sağlanmış olur. Ayrıca şifrelerin gizliliğini korumak için 6 ayda bir şifre değişikliği zorunlu tutulmaktadır.

6. İnternet sitenizden parasız gerçekleştirilen hizmetler nelerdir?

Yapı Kredi İnternet Bankacılığı’nda para transferleri (havale, EFT, Moneygram) dışında tüm işlemler ücretsizdir.

7. Bankanızın müşterileri arasında internet ve mobil bankacılığı kullananların oranı nedir?

Banka müşterilerimizin %10’u internet ve mobil bankacılık kullanmaktadır. Mobil teknolojilerin yaygınlaşmasıyla bu oranın giderek artması beklenmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir