Online İtibar Yonetimi

2006 yılında Nikki Catsouras isimli Amerikalı bir genç kız ölümcül bir
trafik kazası geçirir. Kazasının ardından fotoğraflar internette
yayılır. Kaza fotoğraflarının internette yayılmasına mani olmak isteyen
aile, bir Silikon Vadisi girişimi olan Reputation Defender şirketinin
yardımını ister. Şirket ailenin isteği üzerine yüzlerce fotoğrafı
internetten kaldırarak ismini duyurur.

Ünlüler de kendileri hakkında internette bulunan negatif içerikleri
kaldırabilmek için büyük çaba sarf etmek zorunda kaldı. Benzeri
durumları şirketler de yaşıyor. Teknoloji devrinde kişiler ve
şirketler hakkında ilk bilgi kaynağı internetteki arama motorları. Bu
konuda ilk tercih edilenin Google olduğu göz önünde bulundurulduğunda
arama motorunda haklarında negatif haberlerin yer olması, kişilerin ya
da şirketlerin çok önemli işleri kaybetmesine bile sebep olabiliyor.
Bu nedenle internette itibar yönetimi ve yönetimin nitelikli kişiler
tarafından yapılması gerekliliği herkes için giderek önem kazanıyor.
Zira süreç sadece arama motoru optimizasyonu ile sınırlı değil.

İnsanlar hakkında en kolay bilgi edinilebilecek kaynak haline gelmesi
nedeniyle internet, birçok kişi ve şirket için bir savaş alanına
dönüştü. İnternette özellikle negatif içerik pozitif içeriğe göre daha
fazla tıklanıyor. Daha çok ilgi gördüğü için de arama motorlarında çok
daha önlerde sıralanıyorlar. Bu yüzden kişilerle ilgili Google’da
arama yapıldığında negatif içeriğe rastlamak çok daha olası. Ve bu
durum rakipler arasında bir saldırı metodu olarak kullanılabiliyor. Bu
saldırılarla başa çıkamayan kişi ve şirketler profesyonellerin
yardımını talep eder oldu.
Online İtibar Yönetimi danışmanı Atıf Ünaldı’nın bu işe başlama
hikayesi de benzer bir sebebe dayanıyor. Sunduğu televizyon
progragramına katılan ünlüler, internete olan ilgisini bildiklerinden
çekim aralarında yaşadıkları sorunları anlatıp, kendisinden yardım
istiyorlar. Atıf Ünaldı, böyle bir ihtiyaç olduğunu görünce
yurtdışında benzeri hizmetler veren örnekleri araştırıyor. Kendisi ile
aynı zamanlarda Reputation Defender’ın benzer bir ihtiyaçtan
kurulduğunu görüyor ve bu işi profesyonel olarak yapmaya başlıyor.
Türkiye’deki talep arttıkça bu durum bir iş alanına dönüşmeye
başlıyor. Ve taleple doğru orantılı olarak hizmet
verenlerin sayısı da artıyor. Elbette kazanç boyutu da bu işin
profesyonelliğe dökülmesinde etkili. Vakaya göre değişmekle birlikte
bir sorunun çözümü için 10 bin dolar telaffuz ediliyor. Sorun
çözüldükten sonra aylık takip hizmeti ise 300 ila 500 dolar arasında
bir maliyet. Ancak bu işin profesyonelleri etik dışı konularda kişi ya
da şirketlerin 100 bin dolar bile teklif edebildiğini söylüyor,
hizmeti vereni ikna etmek için.

EN HASSAS İTİBAR SİYASİLERİN
Türkiye’de internetteki itibarına birinci derecede siyasiler dikkat
ediyor. Özellikle seçim dönemlerinde bir siyasetçinin hakkında çıkacak
en ufak bir negatif haber,
bin dolar bile teklif edebildiğini söylüyor, hizmeti vereni ikna etmek için.

EN HASSAS İTİBAR SİYASİLERİN
Türkiye’de internetteki itibarına birinci derecede siyasiler dikkat
ediyor. Özellikle seçim dönemlerinde bir siyasetçinin hakkında çıkacak
en ufak bir negatif haber,
seçimi kaybetmesine neden olabiliyor. Ve siyasi için böyle bir durumun
iyi yönetilememesi kariyerine mal olabiliyor. Atıf Ünaldı,
“Siyasetçiler çok hassas bir itibara sahip, bu yüzden olayın öneminin
farkındalar” diyor. Durum o kadar hassas ki, son seçimlerde
Wikipedia’daki profilinde memleketinin adı değiştirilen ünlü bir
siyasimiz  bile böyle bir yardım almak için başvuruda bulundu.
Türkiye’de siyasilerin memleketlerinden aldıkları oylar seçim
zaferinde önemli bir yere sahip.
Böyle bir hata bir anda bakanın hemşehri oylarının kaybına neden
olabilir. Çünkü internet aramalarında Wikipedia kişisel web
sitelerinden çok daha yüksek sıralarda konumlanabiliyor. İş adamları
ise online itibar yönetiminin değerini yeni yeni öğreniyor. Ama bazen
acı tecrübelerin sonunda… Örneğin ünlü bir
Türk çay üreticisinin Almanya’da önemli bir anlaşma yapma
aşamasındayken, Alman şirketin internette birçok negatif habere
rastlaması nedeniyle anlaşmanın
yapılamaması en vahim örneklerden biri. İnternette yayılan kötü
haberler yüzünden sıkıntı yaşayanlar bu çay şirketi ile sınırlı değil.
Danone ve LC Waikiki de geçtiğimiz yıllarda internette sıkıntılı
süreçler yaşayan firmalara örnek olarak verilebilir.
Prosedürü özetlemek gerekirse, online itibar yönetimi, arama motoru
optimizasyonu, kişisel ilişkiler ve hukuk olmak üzere üç ayaktan
oluşuyor. Arama motoru optimizasyonu öncelikle kötü haberlerin
olabildiğince aşağı çekilmesi ile sağlanıyor. Bunun yanında bazen
pozitif içeriği yukarı taşımak, negatifi   aşağı çekmekten kolay
olabiliyor. Hakkında pozitif içerik bulunmayan kişiler için pozitif
içerik oluşturmak da online itibar yönetiminin hizmetleri arasında yer
alıyor. Bazı durumlarda negatif içeriği yok etmek yerine pozitif
içerikle ilişkilendirmek de çözüm olabiliyor. Tabii Google’un sürekli
indeksleme algoritmasını değiştiriyor olması bu konuda çalışan
şirketlerin kendilerini sürekli güncellemelerini gerektiriyor.

Leave a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir