Dünyada IPTV Uygulamalarındaki Yönelimler ve Türkiye için Çıkarılabilecek Dersler Nelerdir?

Hoş geldiniz. Öncelikle kendimi tanıtmak istiyorum. Adım Atıf Ünaldı. İnternet işleriyle 91’den beri uğraşıyorum. 91’den beri uğraşıyorum diyorum ama internet resmi olarak 94’te Türkiye’ye geldi. O yüzden ben size o oldu, bu oldu demeyeceğim. Fikirlerden bahsedeceğim. Çünkü fikirlerin birçok şeyden daha önemli olduğunu düşünüyorum. Fikirler olmadığı sürece internette bir şeyler yapmanın çok mümkün olmadığını düşünüyorum. İnterneti insanlar belli dönemlerde farklı şekillerde gördüler. Medya olarak tartışıldı, bir süre platform olarak tartışıldı. Çok farklı şekilde tartışıldı, ama toplamda hepsinin içinde olduğu büyük parçadan söz ediyoruz. Benim ilginç bir durumum var: Ben 2005 yılında Star Grubu’na girdim. Star Grubu’nda IT Direktörü oldum. Hem televizyon programları yaptım, hem de IT Direktörlüğü yaptım. Daha sonra da Doğan Grubu’na geçtik birlikte. Doğan Grubu’nda önce web projelerini ardından D-smart’ı hayata geçirdik. Daha sonra da Arzuhan (Doğan Yalçındağ) Hanım’a özel danışmanlık yaptım. Doğan Grubu’yla yollarımız o dönemde ayrıldı. Türkiye’deki ilk IPTV kutusunun, Airties’ın çıkardığı kutunun, pilot uygulamasını biz Bülent (Çelebi) Beylerle birlikte Doğan Grubu’nda yaptık. Bu D-smart’tan da önce bir projeydi aslında. Bunlardan bir parça bahsedeyim istedim birincisi. İkincisi Savaş (Ünsal) Bey’in söylediği çok önemli bir şey var. Konuşurken ben size beş tane slayt göstereceğim. Slaytlarda çok fazla kelime görmeyeceksiniz. Anlatmak istediklerim çok basit gelebilir size. Ama tahmin ediyorum ki o basit şeylerin içinde çok önemli, çok ince şeyler olduğunu göreceksiniz. Çünkü şöyle bir durum var: 91’de internetle uğraşmaya başladığımız zaman, sorunlar olduğunda, o zamanlar belki biraz da gençtik, her şeye tepki gösteriyorduk, kavga ediyorduk. Öyle gidiyordu. Siz de bilirsiniz yine “tr” uzantısında korkunç ilginç şeyler dönerdi o dönemlerde. Ama artık bazı şeyleri şöyle görmeye başladım. Biz gereğini yapalım, söyleyeceğimizi söyleyelim insanlar aldıkları kadarını alırlar. Almadıklarında da kafalarını duvara vurarak öğrenirler. O yüzden de çok da işin bu tarafına girmeden, kısaca bazı şeyler anlatmak istiyorum.

(SLAYT PETEK Hanım) Bu hanım Petek Hanım. Petek Hanım benim liseden arkadaşım. Ben lisede hatırlamıyorum Petek Hanım’ı. Şu anda Berkeley Üniversitesi’nde doktora yapıyor. Neden bu slaytı koyduğumu söyleyeyim. Petek Hanım’ın çok ilginç bir özelliği var. Biz onunla yaklaşık bir hafta önce tanıştık. Facebook aracılığıyla tanıştık. Yeni tanışmış gibi olduk aslında. Daha doğrusu birbirimizi lisedeki yıllıklardan fotoğraflara bakarak buluyoruz. Ben bir süre sonra fark ettim ki ilginç bir ortak özelliğimiz var: ikimiz de bu ayakkabıya bayılıyoruz. (SLAYT Ayakkabı)

Bu ayakkabının markasını tahmin ediyorum birçok erkek bilmeyecek. Bilen var mı aranızda? Bayanlardan bilen var mı? Evet, bu “Christian Laboutin” önemli bir tasarımcının önemli bir ayakkabısı, ama hiçbir erkek bunu bilmiyor. Aramızda evli ve yaşlı erkeklerin olduğunu bildiğim için şunu da sormak istiyorum: Muhtemelen 10 yıl evvel karınızın giydiği ayakkabının markasını biliyordunuz, ama şu anda bilmiyorsunuz. Siz biliyor musunuz eşininiz giydiği ayakkabının markasını? Bilmiyorsunuz. Peki, o zaman hatırlıyor musunuz?

—İlk on yılda haklısınız.

Aslında mesele ne biliyor musunuz? İlk on yılla ilgisi yok. İnsanlar artık ilgi alanları üzerine yoğunlaşmaya başladılar. Yani insanlar artık ilgi alanlarını belirliyorlar. Ben biliyorum, çünkü ben bekarım. Siz bilmeyeceksiniz çünkü siz evlisiniz, bu konu sizin ilgi alanınızın dışına çıktı. Şimdi burada anlatmak istediğim çok önemli bir şey var. IPTV’den bahsediyorsak IPTV’yi içerik yönünden incelemek gerekiyor. Yani insanlar dünyada artık nasıl içeriklerle ilgileniyorlar?

Defragmantation kelimesini medya okuyanlar biliyordur belki. Medya okuyan var mı aranızda? ya da medya ile ilgilenen? Defragmantation kelimesinin anlamını bilen var mı?

Daha çok bilgisayardan biliyorum ben.

Nerden?

Windows. Dosyaları defragmante ediyor.

Şimdi şöyle aslında: Medya tarafından bakıldığında şöyle bir şeyden bahsediyoruz dergiler ilk çıktıklarında birçok şeyi içeriyorlardı ama şimdi mesela gidin bir D&R’a dergilerle ilgili bölüme girin yüzlerce binlerce dergi var. Çok değişik dillerde ve çok değişik konularda. Yani erkek dergileri bile kendi içlerinde, erkek sağlık dergisi, erkek teknoloji dergisi gibi ayrımlara gitmeye başladı ve bu ayrımlar gittikçe çoğalıyor. Çoğaldıkça da küçük parçalara bölünüyor. Bu parçalanmanın çok önemli bir sebebi var aslında. Bizim ilgi alanımız dışındaki içerikle ilgilenmiyoruz artık. Dolayısıyla size verilen içeriğin çok “niche” olması lazım, yani çok küçük bir alanı içermesi lazım. Belki Youtube’un en önemli başarılarından bir de bu, çünkü çok küçük bir alanda çok target’ı olmayan bir alanda, çok niche bir içeriğe sahip olmasından kaynaklanıyor. İşte içerikle ilgili artık bu noktaya geldik. Artık her şey son derce basit ve net olmak zorunda. Biz eğer erkek sağlığıyla ilgileniyorsak sadece erkek sağlığı, kadın sağlığı da ayrı bir dergidir biliyorsunuz Womens Health ve Mens Health ayrı dergilerdir. Artık IPTV tarafından baktığınız zaman da artık kanallar da bu noktaya gelecek. Yani erkek sağlık kanalı ve kadın sağlık kanalı ayrımlarına kadar gidecektir. Bunun kaçışı yok. Peki bu noktaya nasıl geliyor? Ona da bir bakalım.

İçerikten bahsediyoruz, bir data oluşmaya başladı. Öncelikle quantite (nicelik) büyüdü. Web üzerinde bir sürü web siteleri çıkmaya başladı. Sonra bloglar çıkmaya başladı ve bir süre sonra google bunları indekslemeye başladı. İndekslemeye başladığında şöyle bir sorun ortaya çıktı: Hepimizin her gün yaşadığı bir sorunla ilgili bir şey aradığınızda 50 tane site düşüyor önünüze. Ama 50 sitenin hepsi birbirini “copy-paste” etmiş. Yani birbirine çok benzeyen içeriklerden bahsediyoruz. Peki ne oldu bu içerikler, çok yaklaşınca doğa kendi yöntemini buldu. Yani quantite (nicelik) artmaya başladığında qualite (nitelik) düşüyor. Kalite düşünce bunun artması için doğa kendi yöntemlerini buluyor. Nedir bu yöntemler: İşte insanlar kendi bloglarını yapmaya başladı. Daha niche bilgiye ulaşıldı. Daha küçük ama daha özel bilgi parçacıklarına ulaşılmaya başlandı. Bir süre sonra insanlar ulaşmak istedikleri bilginin ne kadar niche olduğuyla ilgilenmeye başladılar. Bu da işin kalitesini artırmaya başladı. İnternet kanallarında da, IPTV kanallarında da kanal sayısı çok fazla olacak, içerik çok fazla olacak. Şu anda bile bir IPTV uygulaması yapmaya kalktığınızda, ben size şimdi bir örnek de göstereceğim. O örneğin içinde üç – dört bin tane kanal var. Dört bin tane kanalın olduğu yerde “Justin”i biliyor musunuz bilmiyorum, joost tv kendi içinde binlerce kanalı olan bir alan. Binlerce kanal bir süre sonra çok küçük, niche parçalara ayrılıyor. Formula 1’in tarihi ayrı bir kanal, Formula 1 hakkındaki haberler ayrı bir kanal haline gelmeye başlıyor. Dolayısıyla içerik alanında bizim bunu yakalamamız çok önemli.

İkinci olarak Türkiye’de dijital platform olarak Digitürk var ondan sonra da Doğan Grubu D-smart’ı çıkardı. Bildiğim kadarıyla şu anda Türkiye’de iki tane dijital platform var ve dijital platformlar kendi aralarında, lokal ortamlarda bir takım çabalar içine giriyorlar. Kendi aralarında kampanyalarla rekabetçi bir ortam yakalamaya çalışıyorlar. Peki bu ortama yabancı bir rakip ya da oyuncu katmaya kalktığımızda nasıl bir sonuç çıkıyor, onu bir parça konuşalım isterseniz. Beni yaklaşık bir ay önceydi yanlış hatırlamıyorsam, İsrail’den birisi aradı FreeTv diye bir settopbox’tan bahsetti. Bunun özelliği internete bağlanabiliyor. İnternet üzerinden Youtube’dan tutun birçok kanalı, birçok video sitesini bir arada toplayabiliyor. Bunlar arasında search yapabiliyorsunuz. Search yaptığınız şeyleri download edebiliyor ve sonra onları gösteriyor. Televizyondan ve uzaktan kumandayla izleyebiliyorsunuz. Bu bir setup box. Az önce arkadaşımızın sorduğu bir soru vardı: Neler kaydedilecek? Ne kadar kaydedilecek? Hayır hiçbir şey kaydedilmediği halde sistem gayet güzel şekilde çalışıyor. Kendi başına bir dijital platform ve bu dijital platformun çok ciddi bir imkanı var: İnternet üzerinden bir multicast yapmıyor “peer to peer” yapıyor. Peercasting yaptığınızda milyonlarca kişiye ulaşma probleminiz olmaz. Bandwidth’e ihtiyacınız kalmaz çünkü peer’lar kendi aralarında bandwidth ilişkisini götürmeye başlarlar. Bundan ne kastettiğimi anlayabiliyor musunuz? Yoksa bunu bir parça daha açmak gerekir mi?

Konuştuğunuz dil bize yabancı

Fransızca’yı da ben bilmiyorum. Eee peer to peer’a ne diyebiliriz? Noktadan noktaya diyelim kişiden kişiye diyebiliriz. Kişiden kişiye bağlantıdan bahsediyoruz çünkü. Buna baktığımız zaman bir parça saadet zinciri demek doğru olabilir. Yani bakış açısı aslında o. Saadet zinciri mantığı da aslında nerden çıktı, onu da anlatayım. Az önce Savaş Bey de bahsetti biraz Saran Medya Grubu’ndan. Saran Medya Grubu’yla benim başım derde girdi bir dönem. Size o hikayeyi anlatayım. Doğan Grubu’ndaydım. Doğan Grubu’nun internet sitelerini götürüyordum. Star televizyonu Şampiyonlar Ligi’nde Fenerbahçe’nin yayını gösterecek. Saran Medya Grubu’ndan birisi aradı. “Atıf Bey Fenerbahçe’nin internet yayın hakları bize aittir. Lütfen Star TV’nin internet yayınını kesin” dedi. Ben de kestim çünkü yapacak hiçbir şey yok. Şimdi buradan nereye varacağımızı anlatmak istiyorum. Bu çok önemli bir konuydu, çünkü yayın hakları artık parçalanmaya başlamıştı. Yani televizyon yayın haklarına sahip olmanız dünyanın her yerinde istediğiniz gibi o medyayı gösterme hakkını vermiyor. Formula 1 yayınları Kanal D’nin elindeydi ve bu yayınları internet üzerinde paralı yapabilir miyiz diye bir reklamasyona gittik. Reklamdan sonra Formula “Aman ne yapıyorsunuz, Amerika’da bunu birisi seyrederse ESPN ile papaz oluruz, ESPN bizim için çok büyük müşteri” dedi ve hemen kapattırdılar. Şimdi bunları neden anlatıyorum? Peer to peer’den nereye geleceğim onu da söyleyeceğim? Yine Doğan Grubu’ndayken şöyle bir sorun yaşadık: Maçlar olduğu zaman insanlar onu Almanya’daki kanallardan Almanca dinlemek yerine, Türkiye’deki kanallardan Türkçe dinlemeyi tercih ediyorlar. Böyle olunca internet üzerinde ciddi bir yığılma oluyor. Kırık Kanatlar diye bir dizi vardı. 45 bin kişi seyretti aynı anda. O dönemde bu gerçekten ciddi bir rakamdı. Bandwidth’lerde problem çıkmasın diye bazı siteleri kapattık, server’ları yetiştirmeye çalıştık 45 bin kişi seyretmeye çalıştığı için. Bu problemlerimiz maliyetlerimize de yansıyordu. Doğan Grubu’nun sırf Kanal D için bandwindth maliyeti aylık karşı 30-40 milyarlar civarındaydı. Bunu nasıl düşürebiliriz diye düşündük ve çözüm için gelen yazılım ekibine ben şöyle bir öneriyle gittim: Beni şu anda internet üzerinden izleyen 45 bin kişi 1 milyona ulaştığında internet maliyetlerim sıfıra yaklaşsın. İki kişi gelmişlerdi birisi “Atıf Bey öyle şey olmaz” dedi ve kalktı gitti toplantıdan. Diğeri böyle bir şey söylüyorsanız bunun arkasında bir şey vardır dedi ve araştırmaya başladı. Peercasting denilen sistemi buldu. Bu sistem dünyada kullanılan bir sistem aslında. Biz Kanal D olarak yayınımızı 100 kişiye veriyoruz, o 100 kişi başka 10’ar kişiye veriyor dolayısıyla bin kişi daha bağlanıyor. O bin kişi 10’ar kişiye daha veriyor 10 bin kişi bağlanıyor. Böylece aşağı doğru inen korkunç bir bant genişliği oluşuyor. Böylece bant genişliği problemi ortadan kalkıyor. Peki o zaman siz diyorsunuz ki Kanal D’yi seyreden insanları cezalandırmıyor musunuz? Onlar para ödüyorlar, yani kendi bandwidth’lerinden kullanmış oluyorlar ve bu maliyet oluşturuyor. İşin ilginç tarafı ilk anda birincisi dedi ki “Oluştursun yani yapacak bir şey yok. Bir kere yayın izliyorlar ve bu yayının maliyetini nasıl evde kendi antenlerini alıyorlarsa ya da Digitürk’ten izliyorlarsa burada da yayının bir maliyeti var ve bu maliyeti karşılamak zorundalar.” Fakat daha sonra çok ilginç bir şey fark ettik upload Türk Telekom tarafından ayrıca fiyatlandırılmıyor. Dolayısıyla upload tarafında istediğiniz gibi çalışabiliyorsunuz ve kimseye zararı olmuyor. Yani maliyet de çıkmadığı zaman bu sorun ortadan kalkabiliyor.

(SLAYT) Peer TV tam bunun üzerine çalışan bir sistem. Burada çok ilginç bir şey olmuş, üstlerde küçük başlıklarım vardı. Ama başlıklar görünmüyor. Buradaki başlık “kabloları unutun”. Ben kabloların bu işi çok ileri götüreceğini düşünmüyorum. Şimdi sizinle konuşurken neyden bahsettik. Önce içerikten bahsettik. Ardından setup box ve evinizdeki televizyon üzerindeki IPTV uygulamasının nasıl olacağından bahsettik. Şimdi biraz daha geriye gidelim. İçeriği size getirecek kişilerle sizin aranızdaki sistemin nasıl olacağını konuşalım. Geçenlerde bir arkadaşımla konuşuyordum, ben Bahçeşehir’de oturuyorum. Bahçeşehir’de Tellcom’un uygulaması var. Tellcom’un uygulamasını kullanıyordum daha önce, 100 mb civarında bir hattım vardı, dolayısıyla birçok şeye kolaylıkla ulaşabiliyordum. Sonra ben taşındım yine Bahçeşehir’de bir yere, ama Tellcom’un orada fiber optik uygulaması yoktu. Fiber optik olmadığı için internet bağlantısı yok, adsl almak istemedim, telefon bağlatmak istemedim, hala düşünüyorum nasıl bir çözüm bulsam diye. Geçenlerde arkadaşımla konuşuyordum “Acaba” dedim “Çok iyi bir tane anten koysam, network üzerinden bir uçtan bir uca Starbucks’taki bedava TTNET’i çekebilir miyim”. Ben bunun hesabını yaparken dedi ki “Bunlarla hiç uğraşma yakında 3G geliyor. Ondan sonra bunlarla ilgilenmen gerekmeyecek çok fazla.” Tabi maliyetler biraz yüksek olabilir ama sonuç olarak gittikçe internet bağlantısı ile ilgili imkanlarımız artmaya başlıyor. İmkanlarımız arttıkça “Neye ihtiyacımız var?” diye biraz daha fazla düşünmeye başlamamız lazım. Acaba evimize internet bağlantısı almalı mıyız? Acaba kablolu bağlantıyla uğraşmalı mıyız? Kablosuz üzerinden nasıl bir şeyle karşılaşabiliriz? Peer TV’den bahsettim hatırlarsanız. Peer TV’de şöyle bir gelişme oluyor: Düşünebiliyor musunuz Digitürkle D-smart burada rekabet ederken dışarıdan birisi geliyor ve buradaki bir şirkete “Sana 100 liraya bir alet vereceğim, sen internet bağlantısını sağladığın müddetçe, istediğin kadar kanala, istediğin kadar içeriğe ulaşabilme imkanın olacak.” Böyle bir şeyle karşılaşılabileceğimizi biliyoruz. Kabloluyla uğraşırken biri dedi ki ben uydu üzerinden IPTV uygulaması basacağım ve Türkiye’deki herkese broadcast edeceğim. Böyle bir şey de mümkün olabilir. Dolayısıyla kablolarla ilgilenmek hala şart mı? Bunu da düşünmek gerektiğini düşünüyorum.

(SLAYT) Evet denetim şart. Bunun üzerinde de denetim şart yazıyor. Malum biliyorsunuz Türkiye’de Youtube hala kapalı mı? Ben bağlanıyorum. Başbakanımız da bağlanıyor. Zaten başbakanımızın bağlanması da başlı başına bir problem haline geldi. Bir süre “Acaba onun yasadışı bağlanması hukuka aykırı mı?” diye kafalarda sorular oluştu. Aslında yasaklanan cezalandırılan Youtube, onun bize başka türlü ulaşması yasada delik açıyor, bizim ona ulaşmamız delik açmıyor. Video sitelerinin bir kısmı da Türkiye’yi cezalandırmaya başladı Ciddi ciddi kapatmaya başladılar. Hani bu kapatmanın ardındaki neden zannetmeyin ki telif yasaları falan. Telifle ilgilenmiyorlar artık. Telif çok ilginç bir noktaya geldi. Ben dün SanDisk’in basın toplantısındaydım. Bize içerisinde Starwars olan memory disk hediye ettiler. Pardon “SD Card” hediye ettiler. Dolayısıyla yakında Türkiye’ye girecek SanDisk’in bir uygulaması var: Gidiyorsunuz bir tane SD kart alıyorsunuz 300mb, içinde atıyorum Depeche Mode’un bütün şarkıları var. Küçücük bir kart, onu dinleyebiliyorsunuz, istediğiniz yere kopyalayabiliyorsunuz. Dünyada artık telifle ilgilenme sorunu ortadan kalkmaya başladı. Denetimin ciddi anlamda sorun olduğu bir dünyaya giriyoruz. Daha doğrusu denetlenecek şeyin artık ne olduğu konusunda herkesin bir karar vermesi lazım. Yani eski denetim mantığının zamanı geçiyor, ben herkesi dinleyeyim doğru bir yöntem değil. Mesela ben Görkem’i aradım o kalktı Savaş Bey’i aradı, benim söylediklerimi ona anlattı, burada bizim üçümüz arasında bir ilişki var. Bu ilişki önemli bir ilişki, dolayısıyla bunu bilmek ve o insanların yaptıkları dörder-beşer dakikalık telefon konuşmalarını dinlemek ve bunların arasından bir analiz yapmaktan çok daha önemli. Ne yazık ki şu anda, Türkiye’de değil ama dünyada kullanılan denetim yöntemlerinden birisi de bu. Denetim meselesine gelince belki şu hikayeyi hatırlarsınız. Daha önce gören var mı Google’ın ters olma durumunu? Çin bir dönem Google’ı kapattı. Google’ı tersten çalıştıran bir tane web sitesi yapmışlardı. Yazdığınız her şey ters çıkıyordu, bastığınızda search ters geliyordu. Dolayısıyla indeksleme mümkün olmuyordu ve içinde Google yazmıyordu. Dolayısıyla site güzel güzel çalışıyordu, problem ortadan kalkmıştı. Tabi devletler bir şekilde kendilerini kontrol altında tutmaya ve kendilerini korumaya çalışıyorlar. Türkiye’de de vtunnel ortaya çıktı. Telekomünikasyon Kurumu Youtube’u kapattığında Kurum’dan bir arkadaşla konuştum. Dedim ki ne yaptınız? Dedi ki Youtube’u kapatmak zorunda kaldık işte şu sebeplerden dolayı. Yaptınız da dedim dünyada hacker’ların bildiği bir teknolojiyi, tunneling teknolojisini artık insanların hayatına ve gündemine soktunuz. Bu çok bilinmesi gereken bir şey değildi. Aslında sizin bilmemeniz gereken bir şeydi. Ama sizin gündeminize girdi. Dolayısıyla her denetim beraberinde başka bir bilgiyi ve teknolojiyi doğuruyor ve doğurduğu teknolojiler daha sonra denetlenemez hale geliyor. Bu bir yöntem değil, iyi bir yöntem değil.

(SON SLAYT) Bunu da IPTV sunumuna son slayt olarak koymak istedim. Çünkü ben denetimin doğru yapılması gerektiğine inanan birisiyim ve denetimin bu şekilde yapılmasının çok doğru olduğuna inanmıyorum. Teşekkür ediyorum. Sorularınız var mı?

Soru: Siz de Savaş Bey de iki tane platformdan bahsettiniz. Aslında atladığınız bir şey var: Kablo TV de bir platform olarak sizlerin, Savaş Bey için söylüyorum, bir rakibi durumunda. Niye diyeceksiniz: Kablo TV artık analog yayının yanında dijital yayına başladı. Dijital yayının yanında HD yayın başladı ve şu anda dijital, HD artı interaktif kutularla piyasaya çıkıyorlar. Bunu söylemeniz gerekirdi. Bunun dışında konuşmalar sırasında hep PTV bahsediyoruz IPTV’nin otellerde de, küçük semtlerde de yaptığınız gibi uygulamaları var. Uygulamaların %90’ı uydudan bizim getirmiş olduğumuz IP Stream’lerle sağlanıyor. Biz bu cihazlarla uydudan aldığımız içerikleri abonelere veriyoruz ve kesinlikle de bir denetim altına girmiyoruz. Halbuki RTÜK sabah dedi ki: “Bazı yasal düzenlemeler yapacağız, denetim altına alacağız.” Devletin bir kurumu “Biz bunu yapacağız” diyor diğer yandan Savaş Bey haklı olarak “Biz onu dikkate almıyoruz” diğer bir kurum BTK mıydı? Ben Savaş Bey’in sözüne yüzde yüz katılıyorum. Yani RTÜK’ün bunu denetlemesi çok zor bir olay. Zaten içeriğin %90’ı uydulardan alınacak. Bunun yanında dvd ya da stoklanmış görüntüler kullanılacak.

Atıf Ünaldı: RTÜK neden denetlemek istiyor sizce?

Soru: Ben bu konuya fazla girmek istemiyorum çünkü biz RTÜK’le bazı tartışmalar da yaşadık. Hatta ben söylemek istemiyorum ama söyleyeyim. Uydu sektöründe çalışan bir firmayım, kişiyim. RTÜK Başkanı bir toplantıda şunu söyledi, hala benim tüylerim ürperiyor. “Ben uydu anten yapan, getiren, satan adamla savaşacağım” dedi.

Atıf Ünaldı: Ama doğrudur. Türkiye’deki yasalara göre uydu anten kullanılmaması gereken şeylerden biridir.

Soru: Hangi sebeple? Anten AŞ. kapandı biliyorsunuz. Türkiye’de her zaman var olan, var olacak bir sistem. Mesela platform olarak dördüncü ben uyduyu görüyorum. Kablo TV’nin yanında Digitürk’ün başlatmış olduğu gibi interaktif kutularla çok yakın bir gelecekte, zaten şu anda yapmaya başladılar. Yani iki tane platform değil, birden fazla platform üzerinden yapılacağına ve yaygınlaşacağına inanıyorum. Şu anda internet üzerinden ve bir çok receiver üzerinden alınan bilgileri bir tane yasal kartla binlerce insana paylaştırma yöntemleri var. Şimdi bu iş internet ortamına indikçe denetimden uzaklaşıyor. İnanılmaz bir denetim boşluğu doğuruyor. Teşekkür ediyorum sunumlarınız için tekrar.

Atıf Ünaldı: Şimdi size kesinlikle katılıyorum. Şu noktada katılıyorum. Ben biraz ortalığı karıştırmak istedim. Sebebi şu: Biraz şunu araştırmak lazım Türkiye’de, birileri denetimi neden yapmak istiyorlar. Bunu yapmak istemelerinin nedeni gerçekten denetim mi, yoksa arkasında başka sebepler mi var? O başka sebeplerin olması durumunda o sebepleri nasıl gerçekleştireceğiz ya da nasıl bertaraf edeceğiz? Baştan beri söylüyorum, aslında konuşmamdan önce kendi aramızda konuşurken de şundan bahsettim: Türkiye’de internete hala sanal ortam diyen insanlar var. Ne yazık ki sanal bir alemde yaşamıyoruz. İnternete ısrarla sanal ortam, sanal alem diyorlar. Bu beni üzüyor çünkü işin aslını anlamamışlar demek ki. Biz neden bunu önemsiyoruz bu kelime cyber’dan geliyor aslında yani sanalla hiçbir alakası yok. Bu durum IPTV için de geçerli. Türkiye’de ne yazık ki herkes fili tuttuğu yerinden tanımlamaya çalışıyor. Umarım IPTV için de böyle olmaz. IPTV işinin içine çok da fazla insan girecek. Gördüğünüz gibi herkes bir yerinden tutmaya başladı. Çünkü orada bir şeyler görmeye başladılar. İnşallah sorun çıkacak bir yere gelmez diye umut ediyorum.

Savaş Ünsal: Haklısınız orda “cable”ı göstermem lazımdı, content olarak, gerçi son slaytta gösterdim. Aslında şimdi düşünüyorum da altyapıdan önce D-smart’ı göstermem lazımdı orda. Ama hakikaten unuttum. D-smart gibi bir oyuncu olabilir. Kabloyu niye göstermedim biliyor musunuz? Kablo altyapısı biliyorsunuz Avrupa’da zaten çok gelişmiştir. Yani biz adsl’e yeni başlarken, interneti Avrupa’da kablo üzerinden verdiler. Ancak biz 4-5 sene önce kablo alt yapısının Çukurova, Doğan Grubu ve diğer grupların bir araya gelerek kuracağı yarısı devlete ait bir şirkete devredilerek özelleştirilmesini istedik. Bunun tam tersi yapıldı biliyorsunuz. Bütün kablo alt yapısı özel sektörden alındı ve uydu işletmelerine Osman Bey’e verildi. O zaman gidip baktığımda kablo alt yapısı çok acınacak haldeydi. Hani bırakın televizyonu internet bile sağlıklı değildi. Onun için burası devletin elinde kaldığı müddetçe ben Türk Telekom’la kabloyu yarıştırmayacaklarını düşünüyorum. Maalasef, o kadar yatırım yapıldı ama özelleştirmeden, bu bahsettiğim şekilde ne Türk Telekom’a ne de Turkcell Grubu’na doğru dürüst rakip olamayacağını düşündüğüm için belki atlamışım özür dilerim. Ama başlangıç noktası o. Siz uyducusunuz, o zaman uyduyla ilgili şey söylemeyeyim ayıp olur. Ben uyduya da çok inanmıyorum. Uyduyu tek taraflı olarak görüyorum. Hani yapacak olsak şimdi yapardık. Uyduda interaktif çok zordur. Yani download değil de upload yapmak çok zordur. Bir de gitmeden bu peer to peer bana Web TV gibi geliyor. Biliyorsunuz Web TV’de peer to peer yapabiliyorsunuz. Benim kafamdaki IPTV’ye triple play olarak bakıyorum. Ordaki bir setup box’a ses de vermek istiyorum. Bir tek home gateway ile sesi içine koyacağımız bir platform olarak düşündük.

Bir de şöyle bir şey var bakın sadece televizyon kanalları ve filmlerinden bahsediyoruz ama IPTV öyle bir şey olacak ki content çok farklı yerden gelecek. Youtube örneğini verdim. Youtube’daki bir şey IPTV’de gösterildiği zaman RTÜK’ün de orada bir rolü olacak. Atıyorum orada biri child porn koyduğu zaman ne olacak peki? Bir düzenleme lazım. Türkiye’de bizi düzenlemek isterler. Hakikaten şu zincirlerimizi kırmamız lazım, ama bence mücadeleyi bırakmayalım. Ben Türkiye’nin geleceğini iyi görüyorum. Ben Türkiye’ye inandığım için burdayım. Skype’ı hepiniz biliyorsunuz internet üzerinden telefon görüşmesi. Skype’ı Superonline 2004’de Argeyla beraber Türkiye için geliştirdi.

Resmi Gazete Tarihi: 17.07.2010 Resmi Gazete Sayısı: 27644
RADYO VE TELEVİZYON ÜST KURULU IPTV YAYIN LİSANS VE İZİN YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, yayıncı kuruluşların, IPTV yayın lisans ve izni almaları için yerine getirmeleri gereken yükümlülüklerle, IPTV yayın lisans ve izni verilme esas ve usullerini ve IPTV platform işletmecilerinin yükümlülüklerini belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, kamuya yönelik IPTV yayın hizmeti vermek isteyen yayıncı kuruluşlar ile IPTV platform işletmecilerine uygulanacak usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 13/4/1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun 8, 16 ve 31 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) ASK: Asgari ödenmiş sermaye katsayısını,
b) Eş zamanlı yayın: Bir radyo veya televizyon programının IPTV ortamı yanında diğer iletim ortamlarında da aynı anda iletimini,
c) ETSI: Avrupa Telekomünikasyon Standartları Enstitüsünü,
ç) IPLK: IPTV yayın lisans ve izin ücreti katsayısını,
d) IPTV altyapı işletmecisi: Genişbant iletim ve erişim teknolojileri üzerinden, IPTV platform işletmecilerine altyapı hizmeti sağlayan ve bu altyapıyı işleten kuruluşu,
e) IPTV ek yayın hizmetleri: İsteğe bağlı yayın hizmetleri haricindeki, elektronik program rehberi, teleteks, uygulama arayüz programı, vb. etkileşimli hizmetler ve benzeri veri iletimini,
f) IPTV platform işletmecisi: Üst Kuruldan IPTV yayın lisans ve izni almış olan yayıncı kuruluşların yayınları ile platform üzerinden sunacağı isteğe bağlı yayın hizmetleri ve IPTV ek yayın hizmetlerini, belli bir hizmet seviyesi taahhüt edilerek ve gereken yazılım ve cihazları kurup işleterek, doğrudan abonelere iletilmesini sağlayan ve abonelerine karşı sorumlu olan kuruluşu,
g) IPTV yayını: Radyo, televizyon yayınları ile isteğe bağlı yayın hizmetleri ve IPTV ek yayın hizmetlerinin, genişbant iletim ve erişim teknolojileri kullanarak belli bir hizmet seviyesi taahhüt edilerek, özel yönetilen bir ağ üzerinden, aboneler veya izleyicilere, internet protokolü uygulanarak set üstü cihaz veya bütünleşik TV alıcıları ile alınmasına imkân tanıyan sistemi,
ğ) IPTV yayın lisans ve izni: IPTV yayınını, genişbant iletim ve erişim altyapıları üzerinden kamuya yönelik olarak yapmak isteyen yayıncı kuruluşlara, gerekli ön şartları sağlamaları halinde, IPTV ortamından yayın yapabilmelerini teminen verilen yayın lisans ve izin belgesini,
h) İsteğe bağlı yayın hizmetleri: Programların kullanıcının seçtiği bir zamanda ve münferit isteği üzerine IPTV platform işletmecisi tarafından düzenlenmiş bir program kataloğuna bağlı olarak izlendiği veya dinlendiği yayın hizmetini,
ı) Kanun: 13/4/1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunu,
i) K-RD: Kablolu radyo yayınını,
j) K-TV: Kablolu televizyon yayınını,
k) PİK: IPTV platform işletmeciliği ücret katsayısını,
l) Program kataloğu: İsteğe bağlı hizmetler kapsamındaki içeriği gösteren listeyi,
m) Set üstü cihaz: Şifreli veya şifresiz IPTV yayınlarının televizyon alıcıları tarafından alınmasını ve izlenmesini sağlayan cihazı,
n) Üst Kurul: Radyo ve Televizyon Üst Kurulunu,
o) Yayıncı kuruluş: Radyo, televizyon yayınını IPTV platformu üzerinden kamuya yönelik olarak iletilmek üzere tertip eden ve yayının içeriğinden sorumlu olan kuruluşu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
IPTV Yayın Lisans ve İzni, Platform İşletme İzni, Yükümlülükler
IPTV yayın lisans ve izni ve IPTV platform işletme izni
MADDE 5 – (1) Üst Kurul tarafından;
a) IPTV yayını yapmak üzere müracaat eden ve başvuru için gerekli bilgi ve belgeleri sunarak Yönetmelikte belirtilen şartları yerine getiren yayıncı kuruluşlara IPTV yayın lisans ve izni verilir.
b) IPTV yayınlarının, IPTV platformu üzerinden iletimini sağlayan ve bu Yönetmelik ile ilgili mevzuatta aranan şartları haiz olduğu Üst Kurulca değerlendirilen işletmecilere IPTV platform işletme izni verilir.
IPTV platform işletmecilerinin yükümlülükleri
MADDE 6 – (1) IPTV platform işletmecileri;
a) Üst Kuruldan IPTV Platform işletme izni almakla,
b) Platform üzerinden sunduğu isteğe bağlı yayın hizmetlerinin, Kanunda belirtilen yayın ilkeleri ve diğer hükümlere uygun olmasını sağlamakla,
c) Üst Kurulca uygun bulunmayan isteğe bağlı yayın hizmetlerini program kataloğundan çıkarmakla,
ç) İsteğe bağlı yayınlar için program kataloglarını Üst Kurula bildirmekle,
d) Çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel veya ahlâkî gelişimini olumsuz etkileyebilecek nitelikteki isteğe bağlı yayın hizmetlerinin, çocuk ve gençlerin bu tür hizmetleri normal şartlar altında duymayacakları ve görmeyecekleri şekilde sunulmasını sağlamakla,
e) Yayın lisans ve izni olmayan veya yayın lisans ve izin süresi sona eren yayıncı kuruluşların yayınlarını iletmemekle,
f) IPTV yayınlarının ETSI tarafından belirlenen standartlara göre yapılmasını ve iletilmesini sağlamakla,
g) Yayınların, televizyon alıcıları tarafından alınmasını ve izlenmesini sağlayacak şekilde set üstü alıcı cihazları abonelere sağlamakla,
ğ) Radyo, televizyon ve isteğe bağlı yayın hizmetlerinin denetimi ve izlenmesi amacıyla Üst Kurulun talep ettiği sayıda teçhizat ve abonelik ile yayınların Üst Kurul merkezine kadar iletimini sağlayacak yeterli kapasitede iletim hatlarını ücretsiz olarak Üst Kurula tahsis etmekle,
h) Bu Yönetmelikte belirtilen platform hizmetini 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu kapsamında vermeye yetkili olduğuna dair Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan aldığı belgeyi Üst Kurula ibraz etmekle,
ı) Üst Kurulca uygun bulunmayan yurt dışı kaynaklı yayınları iletmemekle,
i) Üst Kuruldan geçici yayın durdurma cezası alan yayıncı kuruluşun yayınının durdurulduğu süre içinde sadece yayının durdurulması ile ilgili Üst Kurul kararının duyurulmasına dair yayını iletmekle,
j) IPTV platformu üzerinden ilettiği yayıncı kuruluşları, her yılın Ekim ayı başında; bu yayıncı kuruluşlarla ilgili her türlü değişikliği bu değişikliğin olduğu tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde Üst Kurula bildirmekle,
k) IPTV altyapı işletmecisiyle yaptığı sözleşmeyi Üst Kurula vermekle,
l) Yayıncı kuruluşlar arasındaki rekabette tarafsız olmak ve kamu yayınlarına platformda öncelik vermekle,
m) IPTV platform işletmecisinin ortakları ile yöneticilerini Üst Kurula bildirmekle,
n) IPTV platform hizmetinin sunulduğu yerleşim yerlerini Üst Kurula bildirmekle,
o) IPTV platformu teknik altyapısı ile ilgili bilgileri Üst Kurula vermekle,
yükümlüdürler.
(2) IPTV platform işletmecileri isteğe bağlı yayın hizmetlerinin sunumunda ve program kataloğunda reklama yer veremez.
(3) İsteğe bağlı yayın hizmetlerini sunacak IPTV platform işletmecileri bu hizmetler açısından yayıncı kuruluşların uyması gereken yükümlülüklere uymak zorundadır.
Yayıncı kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 7 – (1) IPTV ortamından yayın yapmak isteyen yayıncı kuruluşlar;
a) Üst Kuruldan IPTV yayını yapmak üzere yayın lisans ve izin belgesi almakla,
b) Kanunda, bu Yönetmelikte, 16/3/1995 tarihli ve 22229 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Radyo ve Televizyon Kuruluşları İdari ve Mali Şartlar Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatta, Türkiye’nin taraf olduğu milletlerarası antlaşmalarda öngörülen yükümlülüklere uymakla,
c) Şirket yapılarına, programlarına, yayınlarını ilettirdikleri IPTV platform işletmecilerine ilişkin Üst Kurul tarafından istenilen her türlü bilgi ve belgeleri belirtilen süre içerisinde bildirmekle,
ç) IPTV ortamı yanında bir başka ortamdan da yayın yapmaları halinde, diğer ortamlardan eş zamanlı olarak yayın yapmakla,
d) Tebligat adresindeki değişikliği en geç bir hafta içerisinde Üst Kurula bildirmekle,
yükümlüdürler.
(2) IPTV yayın lisans ve izni ilgili yayıncı kuruluşa başka ortamlarda yayın yapma hakkı tanımaz.
(3) Yayıncı kuruluşlara Üst Kurul tarafından verilen cezalar, yayıncı kuruluşun yayın yaptığı bütün iletim ortamlarını kapsar.
Yayıncı kuruluşların IPTV yayın lisans ve izin başvuru şekli ve gerekli belgeler
MADDE 8 – (1) Yayıncı kuruluşlar IPTV ortamından yayın yapmak için, gerekli belgelerle birlikte Üst Kurula yazılı olarak başvururlar.
(2) IPTV yayın lisans ve izin başvuruları, yayıncı kuruluşlar tarafından bu Yönetmelik ekinde örnekleri verilen formları da içeren dosya tanzim edilerek yapılır. Bu dosyada;
a) İdari ve mali yapısına ilişkin bilgi ve belgeler;
1) Usulüne uygun olarak doldurulmuş IPTV yayın lisans ve izin başvuru formları,
2) Yayıncı kuruluş ana sözleşmesi ile ana sözleşme değişikliğine ilişkin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi,
3) Asgari ödenmiş sermaye miktarını gösterir mali müşavir raporu,
4) Yayıncı kuruluşun ortakları ve yönetim kurulu üyelerine ait T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanı, adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği ile bu kişilere ait Başbakanlıktan alınan ulusal güvenlik belgesi,
5) Yayıncı kuruluşun genel müdür, genel müdür yardımcıları ve sorumlu müdürlerine ait T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanı, adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği,
6) Yönetim Kurulu Başkan ve üyeleri ile denetçi atamasının yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi veya Ticaret Sicil Memurluğundan alınan belge,
7) Yayın program adına ait yönetim kurulu kararı, televizyon yayın kuruluşu ise ayrıca renkli ekran logosu,
8) Yetkililere ait imza sirküleri,
9) Yayın denetim kurulu atanmasına ilişkin yönetim kurulu kararı,
10) Yayın denetim kurulu üyelerinin T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanı, adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği,
b) Program hizmetine ilişkin bilgi ve belgeler;
1) Verilmesi öngörülen program hizmetlerinin içeriği, genel yayın planı ve program yayın saatleri hakkında bilgiler,
2) Programın IPTV ortamından başka iletim ortamlarından da yayınlanması durumunda buna ait bilgiler,
c) Teknik altyapı hizmetine ilişkin bilgi ve belgeler;
1) Satın alınmış ve/veya kiralanmış olan tesis, araç, gereç ve hizmetlerine ilişkin bilgi ve belgeler,
2) Yayın sisteminin blok şeması,
3) Sistemde kullanılacak teknik teçhizatın envanteri,
yer alır.
(3) Yayıncı kuruluşların başka bir iletim ortamından yayın yapmak maksadıyla Üst Kurulda başvuru dosyaları mevcut olsa dahi, IPTV yayın lisans ve izni almak üzere yukarıda belirtilen dosyaları başvuruda ayrıca vermeleri zorunludur. İstenilen belgelerde gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğu tespit edilenlerin başvurusu geçersiz sayılır. Bunların başvuruları kabul edilmiş olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler. Gerçeğe aykırı belge verdiği veya beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
IPTV platform işletme izin başvurusu için gereken belgeler
MADDE 9 – (1) IPTV platform işletmecileri izin başvurularında bir dosya tanzim ederek Üst Kurula sunarlar. Bu dosyada;
a) Kuruluşun tüzel kişilik kazandığı ve ana sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi,
b) IPTV platform işletmeci kuruluşun ortakları ve yönetim kurulu üyeleri ile kuruluşun genel müdür, genel müdür yardımcıları ve sorumlu müdüre ait T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği,
c) IPTV platform işletmeci kuruluşu temsile yetkili kişilere ait imza sirküleri,
ç) IPTV platform işletmecileri teknik altyapı ile ilgili plan (blok şemalar), abonenin yayınları izlemekte kullandığı set üstü cihazı ile ilgili teknik bilgileri, satın alınmış ve/veya kiralanmış olan tesis, araç, gereç ve hizmetlerine ilişkin bilgi ve belgeler,
d) 5809 sayılı Kanun kapsamında Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan alınmış yetki belgesi,
e) Platformda yayınlarına yer verilen yayıncı kuruluşlara ilişkin bilgiler ve platform tarafından sunulan isteğe bağlı hizmetler ile platform işletmecisi kuruluşun ortakları, yönetim kurulu üyeleri ve üst düzey yöneticilerinin yer
aldığı GP-1 formu,
yer alır.
(2) Sunulan belgelerde gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğu tespit edilen IPTV platform işletmecisinin başvurusu geçersiz sayılır. Bunların başvuruları kabul edilmiş olsa dahi, iptal edilir. Bu kuruluşlar hiçbir hak talep edemezler. Gerçeğe aykırı belge verdiği veya beyanda bulunduğu tespit edilen platform işletmecileri yetkilileri hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Asgari ödenmiş sermaye yükümlülüğü
MADDE 10 – (1) IPTV ortamından yayın hizmeti veren yayıncı kuruluşların asgari kayıtlı ve ödenmiş sermayelerinin, Üst Kurul tarafından hizmet türüne göre belirlenen miktardan az olmaması gerekir.
(2) Yayıncı kuruluşun asgari ödenmiş sermayesi;
Radyo program yayınları için       : ASK x 25 TL,
Televizyon program yayınları için : ASK x 100 TL,
olmalıdır.
(3) ASK, Üst Kurul tarafından her yıl Aralık ayında belirlenerek Üst Kurul internet sayfasında yayımlanır ve takip eden Ocak ayından itibaren yürürlüğe girer.
(4) Yayıncı kuruluşların radyo ve televizyon yayın faaliyetlerini birlikte yapmaları durumunda, yayıncı kuruluşun asgari kayıtlı ve ödenmiş sermayesinin yukarıda belirtilen asgari sermaye miktarlarının toplamı kadar olması şartı aranır.
IPTV yayın lisans ve izin ücreti
MADDE 11 – (1) IPTV ortamından yayın yapan yayıncı kuruluşlar 5 yıllığına;
Radyo program yayınları için       : IPLK x 5 TL,
Televizyon program yayınları için : IPLK x 50 TL,
IPTV yayın lisans ve izin ücreti öder.
(2) IPLK katsayısı ve yayın lisans ve izni ücreti Üst Kurul tarafından her yıl Aralık ayında belirlenerek Üst Kurul internet sayfasında yayımlanır ve takip eden Ocak ayından itibaren yürürlüğe girer.
(3) Yayıncı kuruluşlardan alınacak 5 yıllık IPTV yayın lisans ve izin ücretleri, her IPTV yayın lisans ve izin dönemi için bir defaya mahsus olmak üzere Üst Kurul tarafından belirlenen IPTV yayın lisans ve izin ücret tarifesine göre ödenir. IPTV yayın lisans ve izin döneminin başlangıcı, IPTV yayın lisans ve izin belgesinin düzenlendiği tarihtir. IPTV yayın lisans ve izin ücreti, lisans ve izin belgesinin düzenlendiği tarihte geçerli olan tarifeye göre ödenir.
IPTV platform işletmecilerinden alınacak yıllık ücret
MADDE 12 – (1) IPTV ortamından platform hizmeti vermek üzere Üst Kuruldan bu hizmet için yetkilendirilen IPTV platform işletmecileri, her yıl Aralık ayında Üst Kurulca belirlenen ve Üst Kurul internet sayfasında yayımlanan yıllık ücreti öderler.
(2) IPTV platform işletmecileri her yıl Aralık ayında abone sayılarını Üst Kurula bildirir.
(3) IPTV platform işletmecilerinden alınacak ücret; 100.000 + PİK x Abone sayısı, olarak hesaplanır. IPTV PİK her yıl Üst Kurulca belirlenir.
(4) IPTV platform işletmecilerinden alınacak ücret yıllık olup, Ocak ayında peşin olarak alınır.
Değerlendirme, IPTV yayın lisans ve izin verilmesi
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelikte öngörülen idari, mali ve yayın hizmetine ilişkin bilgi ve belgeler ile program hizmetine ilişkin bilgileri Üst Kurula ibraz eden yayıncı kuruluşun, IPTV yayın lisans ve izin talebi Üst Kurulca değerlendirilir. Değerlendirme sonucu olumlu olan yayıncı kuruluşlar, teknik altyapıya ilişkin bilgi ve belgeleri Üst Kurula ibraz ederler. Bu işlemi takiben teknik yeterliliğe sahip olduğu yerinde denetim ile belirlenen ve IPTV yayın lisans ve izni ücretini yatıran yayıncı kuruluşlara Üst Kurulca IPTV yayın lisans ve izni verilir.
IPTV yayın lisans ve izin dönemi
MADDE 14 – (1) IPTV ortamından yapılacak yayınlarda IPTV yayın lisans ve izin süresi, IPTV yayın lisans ve izin belgesinin düzenlendiği tarihten başlayarak beş yıldır.
(2) Yayın lisans ve izin dönemi sona eren yayıncı kuruluşların, Üst Kurula talepte bulunması ve güncel yayın lisans ve izni ücretini yatırması kaydıyla, yayın lisans ve izni Üst Kurulca 5 yıl süre ile uzatılır.
(3) Yayın lisans ve izni sona eren yayıncı kuruluşlar, süre bitiminden itibaren 2 ay içerisinde yayın lisans ve izin ücretini yatırmaması halinde Üst Kurulca lisansı iptal edilir.
IPTV yayın lisans ve izin iptali
MADDE 15 – (1) Mevzuatta öngörülen yükümlülüklere uymadıkları sonradan tespit edilen ve/veya uygunluklarını sonradan kaybeden ve Üst Kurulca verilen süre içerisinde durumlarını uygun hale getirmeyen yayıncı kuruluşlara verilen IPTV yayın lisans ve izni iptal edilir.
(2) Mücbir sebep veya Üst Kurulca kabul edilecek diğer sebeplerle IPTV yayın hizmetini yerine getiremeyen yayıncı kuruluşların da IPTV yayın lisansı ve izni iptal edilir.
IPTV yayın lisans ve izin ücretlerinin iadesi
MADDE 16 – (1) IPTV yayın lisans ve izin ücretlerinin iadesine dair esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) 15 inci maddenin birinci fıkrasında sayılan nedenle IPTV yayın lisansı ve izni iptal edilen yayıncı kuruluşlardan alınmış olan IPTV yayın lisans ve izin ücreti kendilerine iade olunmaz.
b) Ancak, 15 inci maddenin ikinci fıkrasında sayılan nedenlerle IPTV yayın lisansı ve izni iptal edilen yayıncı kuruluşlardan alınmış olan yayın lisansı ve izni ücretleri, yazılı talepleri üzerine lisans ve izin süresinden kalan süre hesaplanmak suretiyle, bu süreye ait ücret kendilerine iade edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
IPTV platform işletmecisi ve yayıncı kuruluşlara uygulanacak müeyyideler
MADDE 17 – (1) IPTV platform işletmecisi ve yayıncı kuruluşlara uygulanacak müeyyideler aşağıda belirtilmiştir.
a) 6 ncı maddede belirtilen yükümlülüklere uymadığı tespit edilen ve 12 nci maddede yer alan yıllık ücreti süresi içerisinde ödemeyen IPTV platform işletmecisi, Üst Kurulca yazılı olarak uyarılır ve bu durumu düzeltmesi için ihlalin niteliğine göre Üst Kurulca takdir edilecek bir süre verilir. Verilen süre içerisinde de yükümlülüğünü yerine getirmeyen IPTV platform işletmecisinin yayın iletim faaliyeti durdurulur ve kuruluşun IPTV platform işletme izin belgesi Üst Kurulca iptal edilir. Ayrıca durum, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirilir.
b) 7 nci maddede belirtilen yükümlülüklere uymadığı tespit edilen yayıncı kuruluşlara, mevzuatta yer alan hükümler aynen uygulanır.
Diğer yayın lisans ve izin başvuruları
MADDE 18 – (1) Yayıncı kuruluşların daha önce Üst Kuruldan almış olduğu diğer ortamlara (karasal, uydu, kablo vb.) ait yayın lisans ve izinler, IPTV yayın lisans ve izni için yapacakları başvurularında müktesep hak teşkil etmez.
Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, Üst Kurul tarafından çıkarılan ve yürürlüğe giren diğer yönetmelikler ve ilgili mevzuatta öngörülen hükümler uygulanır.
Geçerli ASK ve asgari ödenmiş sermaye miktarı
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) IPTV ortamından yayın yapmak üzere IPTV yayın lisans ve izin alacak olan yayıncı kuruluşların 2010 yılı için ASK, 2.000 olarak uygulanır.
(2) Bu katsayıya göre, yayıncı kuruluşların 2010 yılı için asgari ödenmiş sermayesi;
Radyo program yayınları için                   : 50.000 TL,
Televizyon program yayınları için             : 200.000 TL,
olmalıdır.
(3) Üst Kurul bu miktarları her yıl yeniden belirleyebilir.
IPLK, PİK katsayıları ve platform işletmecilerinden alınacak ücret miktarı
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) IPTV ortamından yayın yapan yayıncı kuruluşların, 5 yıllık IPTV yayın lisans ve izin ücretlerinin hesaplanmasına esas olan IPLK 2010 yılı için 200 olarak uygulanır.
(2) Bu katsayıya göre, yayıncı kuruluşların 2010 yılı için ödeyecekleri 5 yıllık IPTV yayın lisans ve izin ücretleri;
Radyo program yayınları için                               : 1.000 TL,
Televizyon program yayınları için                         : 10.000 TL’dir.
(3) 2010 yılı için geçerli PİK değeri 0,15 olarak uygulanır. Buna göre 2010 yılında IPTV platform İşletmeciliği için başvuran işletmeciler, başvurularının uygun görülüp gerekli bilgi ve belgeleri tamamlayarak platform üzerinden yayın iletmeye başlamaları öncesinde, yıllık 100.000 TL üzerinden yılın kalan kısmı için hesaplanacak kıst ücreti, Üst Kurulun ilgili hesabına öder.
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Radyo ve Televizyon Üst Kurulu yürütür.

Resmi Gazete Tarihi: 17.07.2010 Resmi Gazete Sayısı: 27644  RADYO VE TELEVİZYON ÜST KURULU IPTV YAYIN LİSANS VE İZİN YÖNETMELİĞİ   BİRİNCİ BÖLÜMAmaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar             Amaç          MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, yayıncı kuruluşların, IPTV yayın lisans ve izni almaları için yerine getirmeleri gereken yükümlülüklerle, IPTV yayın lisans ve izni verilme esas ve usullerini ve IPTV platform işletmecilerinin yükümlülüklerini belirlemektir.            Kapsam          MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, kamuya yönelik IPTV yayın hizmeti vermek isteyen yayıncı kuruluşlar ile IPTV platform işletmecilerine uygulanacak usul ve esasları kapsar.           Dayanak          MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 13/4/1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun 8, 16 ve 31 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.           Tanımlar          MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;          a) ASK: Asgari ödenmiş sermaye katsayısını,          b) Eş zamanlı yayın: Bir radyo veya televizyon programının IPTV ortamı yanında diğer iletim ortamlarında da aynı anda iletimini,          c) ETSI: Avrupa Telekomünikasyon Standartları Enstitüsünü,          ç) IPLK: IPTV yayın lisans ve izin ücreti katsayısını,          d) IPTV altyapı işletmecisi: Genişbant iletim ve erişim teknolojileri üzerinden, IPTV platform işletmecilerine altyapı hizmeti sağlayan ve bu altyapıyı işleten kuruluşu,          e) IPTV ek yayın hizmetleri: İsteğe bağlı yayın hizmetleri haricindeki, elektronik program rehberi, teleteks, uygulama arayüz programı, vb. etkileşimli hizmetler ve benzeri veri iletimini,          f) IPTV platform işletmecisi: Üst Kuruldan IPTV yayın lisans ve izni almış olan yayıncı kuruluşların yayınları ile platform üzerinden sunacağı isteğe bağlı yayın hizmetleri ve IPTV ek yayın hizmetlerini, belli bir hizmet seviyesi taahhüt edilerek ve gereken yazılım ve cihazları kurup işleterek, doğrudan abonelere iletilmesini sağlayan ve abonelerine karşı sorumlu olan kuruluşu,          g) IPTV yayını: Radyo, televizyon yayınları ile isteğe bağlı yayın hizmetleri ve IPTV ek yayın hizmetlerinin, genişbant iletim ve erişim teknolojileri kullanarak belli bir hizmet seviyesi taahhüt edilerek, özel yönetilen bir ağ üzerinden, aboneler veya izleyicilere, internet protokolü uygulanarak set üstü cihaz veya bütünleşik TV alıcıları ile alınmasına imkân tanıyan sistemi,          ğ) IPTV yayın lisans ve izni: IPTV yayınını, genişbant iletim ve erişim altyapıları üzerinden kamuya yönelik olarak yapmak isteyen yayıncı kuruluşlara, gerekli ön şartları sağlamaları halinde, IPTV ortamından yayın yapabilmelerini teminen verilen yayın lisans ve izin belgesini,          h) İsteğe bağlı yayın hizmetleri: Programların kullanıcının seçtiği bir zamanda ve münferit isteği üzerine IPTV platform işletmecisi tarafından düzenlenmiş bir program kataloğuna bağlı olarak izlendiği veya dinlendiği yayın hizmetini,          ı) Kanun: 13/4/1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunu,          i) K-RD: Kablolu radyo yayınını,          j) K-TV: Kablolu televizyon yayınını,          k) PİK: IPTV platform işletmeciliği ücret katsayısını,          l) Program kataloğu: İsteğe bağlı hizmetler kapsamındaki içeriği gösteren listeyi,          m) Set üstü cihaz: Şifreli veya şifresiz IPTV yayınlarının televizyon alıcıları tarafından alınmasını ve izlenmesini sağlayan cihazı,          n) Üst Kurul: Radyo ve Televizyon Üst Kurulunu,          o) Yayıncı kuruluş: Radyo, televizyon yayınını IPTV platformu üzerinden kamuya yönelik olarak iletilmek üzere tertip eden ve yayının içeriğinden sorumlu olan kuruluşu,          ifade eder.  İKİNCİ BÖLÜMIPTV Yayın Lisans ve İzni, Platform İşletme İzni, Yükümlülükler           IPTV yayın lisans ve izni ve IPTV platform işletme izni          MADDE 5 – (1) Üst Kurul tarafından;          a) IPTV yayını yapmak üzere müracaat eden ve başvuru için gerekli bilgi ve belgeleri sunarak Yönetmelikte belirtilen şartları yerine getiren yayıncı kuruluşlara IPTV yayın lisans ve izni verilir.          b) IPTV yayınlarının, IPTV platformu üzerinden iletimini sağlayan ve bu Yönetmelik ile ilgili mevzuatta aranan şartları haiz olduğu Üst Kurulca değerlendirilen işletmecilere IPTV platform işletme izni verilir.           IPTV platform işletmecilerinin yükümlülükleri          MADDE 6 – (1) IPTV platform işletmecileri;          a) Üst Kuruldan IPTV Platform işletme izni almakla,          b) Platform üzerinden sunduğu isteğe bağlı yayın hizmetlerinin, Kanunda belirtilen yayın ilkeleri ve diğer hükümlere uygun olmasını sağlamakla,          c) Üst Kurulca uygun bulunmayan isteğe bağlı yayın hizmetlerini program kataloğundan çıkarmakla,          ç) İsteğe bağlı yayınlar için program kataloglarını Üst Kurula bildirmekle,          d) Çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel veya ahlâkî gelişimini olumsuz etkileyebilecek nitelikteki isteğe bağlı yayın hizmetlerinin, çocuk ve gençlerin bu tür hizmetleri normal şartlar altında duymayacakları ve görmeyecekleri şekilde sunulmasını sağlamakla,          e) Yayın lisans ve izni olmayan veya yayın lisans ve izin süresi sona eren yayıncı kuruluşların yayınlarını iletmemekle,          f) IPTV yayınlarının ETSI tarafından belirlenen standartlara göre yapılmasını ve iletilmesini sağlamakla,          g) Yayınların, televizyon alıcıları tarafından alınmasını ve izlenmesini sağlayacak şekilde set üstü alıcı cihazları abonelere sağlamakla,          ğ) Radyo, televizyon ve isteğe bağlı yayın hizmetlerinin denetimi ve izlenmesi amacıyla Üst Kurulun talep ettiği sayıda teçhizat ve abonelik ile yayınların Üst Kurul merkezine kadar iletimini sağlayacak yeterli kapasitede iletim hatlarını ücretsiz olarak Üst Kurula tahsis etmekle,          h) Bu Yönetmelikte belirtilen platform hizmetini 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu kapsamında vermeye yetkili olduğuna dair Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan aldığı belgeyi Üst Kurula ibraz etmekle,          ı) Üst Kurulca uygun bulunmayan yurt dışı kaynaklı yayınları iletmemekle,          i) Üst Kuruldan geçici yayın durdurma cezası alan yayıncı kuruluşun yayınının durdurulduğu süre içinde sadece yayının durdurulması ile ilgili Üst Kurul kararının duyurulmasına dair yayını iletmekle,          j) IPTV platformu üzerinden ilettiği yayıncı kuruluşları, her yılın Ekim ayı başında; bu yayıncı kuruluşlarla ilgili her türlü değişikliği bu değişikliğin olduğu tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde Üst Kurula bildirmekle,          k) IPTV altyapı işletmecisiyle yaptığı sözleşmeyi Üst Kurula vermekle,          l) Yayıncı kuruluşlar arasındaki rekabette tarafsız olmak ve kamu yayınlarına platformda öncelik vermekle,          m) IPTV platform işletmecisinin ortakları ile yöneticilerini Üst Kurula bildirmekle,          n) IPTV platform hizmetinin sunulduğu yerleşim yerlerini Üst Kurula bildirmekle,          o) IPTV platformu teknik altyapısı ile ilgili bilgileri Üst Kurula vermekle,          yükümlüdürler.          (2) IPTV platform işletmecileri isteğe bağlı yayın hizmetlerinin sunumunda ve program kataloğunda reklama yer veremez.          (3) İsteğe bağlı yayın hizmetlerini sunacak IPTV platform işletmecileri bu hizmetler açısından yayıncı kuruluşların uyması gereken yükümlülüklere uymak zorundadır.           Yayıncı kuruluşların yükümlülükleri          MADDE 7 – (1) IPTV ortamından yayın yapmak isteyen yayıncı kuruluşlar;          a) Üst Kuruldan IPTV yayını yapmak üzere yayın lisans ve izin belgesi almakla,          b) Kanunda, bu Yönetmelikte, 16/3/1995 tarihli ve 22229 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Radyo ve Televizyon Kuruluşları İdari ve Mali Şartlar Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatta, Türkiye’nin taraf olduğu milletlerarası antlaşmalarda öngörülen yükümlülüklere uymakla,          c) Şirket yapılarına, programlarına, yayınlarını ilettirdikleri IPTV platform işletmecilerine ilişkin Üst Kurul tarafından istenilen her türlü bilgi ve belgeleri belirtilen süre içerisinde bildirmekle,          ç) IPTV ortamı yanında bir başka ortamdan da yayın yapmaları halinde, diğer ortamlardan eş zamanlı olarak yayın yapmakla,          d) Tebligat adresindeki değişikliği en geç bir hafta içerisinde Üst Kurula bildirmekle,          yükümlüdürler.          (2) IPTV yayın lisans ve izni ilgili yayıncı kuruluşa başka ortamlarda yayın yapma hakkı tanımaz.           (3) Yayıncı kuruluşlara Üst Kurul tarafından verilen cezalar, yayıncı kuruluşun yayın yaptığı bütün iletim ortamlarını kapsar.           Yayıncı kuruluşların IPTV yayın lisans ve izin başvuru şekli ve gerekli belgeler          MADDE 8 – (1) Yayıncı kuruluşlar IPTV ortamından yayın yapmak için, gerekli belgelerle birlikte Üst Kurula yazılı olarak başvururlar.          (2) IPTV yayın lisans ve izin başvuruları, yayıncı kuruluşlar tarafından bu Yönetmelik ekinde örnekleri verilen formları da içeren dosya tanzim edilerek yapılır. Bu dosyada;          a) İdari ve mali yapısına ilişkin bilgi ve belgeler;          1) Usulüne uygun olarak doldurulmuş IPTV yayın lisans ve izin başvuru formları,          2) Yayıncı kuruluş ana sözleşmesi ile ana sözleşme değişikliğine ilişkin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi,          3) Asgari ödenmiş sermaye miktarını gösterir mali müşavir raporu,          4) Yayıncı kuruluşun ortakları ve yönetim kurulu üyelerine ait T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanı, adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği ile bu kişilere ait Başbakanlıktan alınan ulusal güvenlik belgesi,          5) Yayıncı kuruluşun genel müdür, genel müdür yardımcıları ve sorumlu müdürlerine ait T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanı, adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği,          6) Yönetim Kurulu Başkan ve üyeleri ile denetçi atamasının yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi veya Ticaret Sicil Memurluğundan alınan belge,          7) Yayın program adına ait yönetim kurulu kararı, televizyon yayın kuruluşu ise ayrıca renkli ekran logosu,          8) Yetkililere ait imza sirküleri,          9) Yayın denetim kurulu atanmasına ilişkin yönetim kurulu kararı,          10) Yayın denetim kurulu üyelerinin T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanı, adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği,          b) Program hizmetine ilişkin bilgi ve belgeler;          1) Verilmesi öngörülen program hizmetlerinin içeriği, genel yayın planı ve program yayın saatleri hakkında bilgiler,          2) Programın IPTV ortamından başka iletim ortamlarından da yayınlanması durumunda buna ait bilgiler,          c) Teknik altyapı hizmetine ilişkin bilgi ve belgeler;          1) Satın alınmış ve/veya kiralanmış olan tesis, araç, gereç ve hizmetlerine ilişkin bilgi ve belgeler,          2) Yayın sisteminin blok şeması,          3) Sistemde kullanılacak teknik teçhizatın envanteri,          yer alır.          (3) Yayıncı kuruluşların başka bir iletim ortamından yayın yapmak maksadıyla Üst Kurulda başvuru dosyaları mevcut olsa dahi, IPTV yayın lisans ve izni almak üzere yukarıda belirtilen dosyaları başvuruda ayrıca vermeleri zorunludur. İstenilen belgelerde gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğu tespit edilenlerin başvurusu geçersiz sayılır. Bunların başvuruları kabul edilmiş olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler. Gerçeğe aykırı belge verdiği veya beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.           IPTV platform işletme izin başvurusu için gereken belgeler          MADDE 9 – (1) IPTV platform işletmecileri izin başvurularında bir dosya tanzim ederek Üst Kurula sunarlar. Bu dosyada;          a) Kuruluşun tüzel kişilik kazandığı ve ana sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi,          b) IPTV platform işletmeci kuruluşun ortakları ve yönetim kurulu üyeleri ile kuruluşun genel müdür, genel müdür yardımcıları ve sorumlu müdüre ait T.C. kimlik numarası beyanı, ikametgâh beyanları ile yabancı uyruklu kişiler için pasaportun noter onaylı örneği,          c) IPTV platform işletmeci kuruluşu temsile yetkili kişilere ait imza sirküleri,          ç) IPTV platform işletmecileri teknik altyapı ile ilgili plan (blok şemalar), abonenin yayınları izlemekte kullandığı set üstü cihazı ile ilgili teknik bilgileri, satın alınmış ve/veya kiralanmış olan tesis, araç, gereç ve hizmetlerine ilişkin bilgi ve belgeler,          d) 5809 sayılı Kanun kapsamında Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan alınmış yetki belgesi,            e) Platformda yayınlarına yer verilen yayıncı kuruluşlara ilişkin bilgiler ve platform tarafından sunulan isteğe bağlı hizmetler ile platform işletmecisi kuruluşun ortakları, yönetim kurulu üyeleri ve üst düzey yöneticilerinin yeraldığı GP-1 formu,          yer alır.          (2) Sunulan belgelerde gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğu tespit edilen IPTV platform işletmecisinin başvurusu geçersiz sayılır. Bunların başvuruları kabul edilmiş olsa dahi, iptal edilir. Bu kuruluşlar hiçbir hak talep edemezler. Gerçeğe aykırı belge verdiği veya beyanda bulunduğu tespit edilen platform işletmecileri yetkilileri hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.           Asgari ödenmiş sermaye yükümlülüğü          MADDE 10 – (1) IPTV ortamından yayın hizmeti veren yayıncı kuruluşların asgari kayıtlı ve ödenmiş sermayelerinin, Üst Kurul tarafından hizmet türüne göre belirlenen miktardan az olmaması gerekir.          (2) Yayıncı kuruluşun asgari ödenmiş sermayesi;          Radyo program yayınları için       : ASK x 25 TL,          Televizyon program yayınları için : ASK x 100 TL,          olmalıdır.          (3) ASK, Üst Kurul tarafından her yıl Aralık ayında belirlenerek Üst Kurul internet sayfasında yayımlanır ve takip eden Ocak ayından itibaren yürürlüğe girer.          (4) Yayıncı kuruluşların radyo ve televizyon yayın faaliyetlerini birlikte yapmaları durumunda, yayıncı kuruluşun asgari kayıtlı ve ödenmiş sermayesinin yukarıda belirtilen asgari sermaye miktarlarının toplamı kadar olması şartı aranır.           IPTV yayın lisans ve izin ücreti          MADDE 11 – (1) IPTV ortamından yayın yapan yayıncı kuruluşlar 5 yıllığına;          Radyo program yayınları için       : IPLK x 5 TL,          Televizyon program yayınları için : IPLK x 50 TL,          IPTV yayın lisans ve izin ücreti öder.          (2) IPLK katsayısı ve yayın lisans ve izni ücreti Üst Kurul tarafından her yıl Aralık ayında belirlenerek Üst Kurul internet sayfasında yayımlanır ve takip eden Ocak ayından itibaren yürürlüğe girer.          (3) Yayıncı kuruluşlardan alınacak 5 yıllık IPTV yayın lisans ve izin ücretleri, her IPTV yayın lisans ve izin dönemi için bir defaya mahsus olmak üzere Üst Kurul tarafından belirlenen IPTV yayın lisans ve izin ücret tarifesine göre ödenir. IPTV yayın lisans ve izin döneminin başlangıcı, IPTV yayın lisans ve izin belgesinin düzenlendiği tarihtir. IPTV yayın lisans ve izin ücreti, lisans ve izin belgesinin düzenlendiği tarihte geçerli olan tarifeye göre ödenir.           IPTV platform işletmecilerinden alınacak yıllık ücret          MADDE 12 – (1) IPTV ortamından platform hizmeti vermek üzere Üst Kuruldan bu hizmet için yetkilendirilen IPTV platform işletmecileri, her yıl Aralık ayında Üst Kurulca belirlenen ve Üst Kurul internet sayfasında yayımlanan yıllık ücreti öderler.          (2) IPTV platform işletmecileri her yıl Aralık ayında abone sayılarını Üst Kurula bildirir.          (3) IPTV platform işletmecilerinden alınacak ücret; 100.000 + PİK x Abone sayısı, olarak hesaplanır. IPTV PİK her yıl Üst Kurulca belirlenir.          (4) IPTV platform işletmecilerinden alınacak ücret yıllık olup, Ocak ayında peşin olarak alınır.           Değerlendirme, IPTV yayın lisans ve izin verilmesi          MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelikte öngörülen idari, mali ve yayın hizmetine ilişkin bilgi ve belgeler ile program hizmetine ilişkin bilgileri Üst Kurula ibraz eden yayıncı kuruluşun, IPTV yayın lisans ve izin talebi Üst Kurulca değerlendirilir. Değerlendirme sonucu olumlu olan yayıncı kuruluşlar, teknik altyapıya ilişkin bilgi ve belgeleri Üst Kurula ibraz ederler. Bu işlemi takiben teknik yeterliliğe sahip olduğu yerinde denetim ile belirlenen ve IPTV yayın lisans ve izni ücretini yatıran yayıncı kuruluşlara Üst Kurulca IPTV yayın lisans ve izni verilir.           IPTV yayın lisans ve izin dönemi          MADDE 14 – (1) IPTV ortamından yapılacak yayınlarda IPTV yayın lisans ve izin süresi, IPTV yayın lisans ve izin belgesinin düzenlendiği tarihten başlayarak beş yıldır.          (2) Yayın lisans ve izin dönemi sona eren yayıncı kuruluşların, Üst Kurula talepte bulunması ve güncel yayın lisans ve izni ücretini yatırması kaydıyla, yayın lisans ve izni Üst Kurulca 5 yıl süre ile uzatılır.           (3) Yayın lisans ve izni sona eren yayıncı kuruluşlar, süre bitiminden itibaren 2 ay içerisinde yayın lisans ve izin ücretini yatırmaması halinde Üst Kurulca lisansı iptal edilir.           IPTV yayın lisans ve izin iptali          MADDE 15 – (1) Mevzuatta öngörülen yükümlülüklere uymadıkları sonradan tespit edilen ve/veya uygunluklarını sonradan kaybeden ve Üst Kurulca verilen süre içerisinde durumlarını uygun hale getirmeyen yayıncı kuruluşlara verilen IPTV yayın lisans ve izni iptal edilir.          (2) Mücbir sebep veya Üst Kurulca kabul edilecek diğer sebeplerle IPTV yayın hizmetini yerine getiremeyen yayıncı kuruluşların da IPTV yayın lisansı ve izni iptal edilir.           IPTV yayın lisans ve izin ücretlerinin iadesi          MADDE 16 – (1) IPTV yayın lisans ve izin ücretlerinin iadesine dair esaslar aşağıda belirtilmiştir.          a) 15 inci maddenin birinci fıkrasında sayılan nedenle IPTV yayın lisansı ve izni iptal edilen yayıncı kuruluşlardan alınmış olan IPTV yayın lisans ve izin ücreti kendilerine iade olunmaz.          b) Ancak, 15 inci maddenin ikinci fıkrasında sayılan nedenlerle IPTV yayın lisansı ve izni iptal edilen yayıncı kuruluşlardan alınmış olan yayın lisansı ve izni ücretleri, yazılı talepleri üzerine lisans ve izin süresinden kalan süre hesaplanmak suretiyle, bu süreye ait ücret kendilerine iade edilir.    ÜÇÜNCÜ BÖLÜMÇeşitli ve Son Hükümler            IPTV platform işletmecisi ve yayıncı kuruluşlara uygulanacak müeyyideler          MADDE 17 – (1) IPTV platform işletmecisi ve yayıncı kuruluşlara uygulanacak müeyyideler aşağıda belirtilmiştir.          a) 6 ncı maddede belirtilen yükümlülüklere uymadığı tespit edilen ve 12 nci maddede yer alan yıllık ücreti süresi içerisinde ödemeyen IPTV platform işletmecisi, Üst Kurulca yazılı olarak uyarılır ve bu durumu düzeltmesi için ihlalin niteliğine göre Üst Kurulca takdir edilecek bir süre verilir. Verilen süre içerisinde de yükümlülüğünü yerine getirmeyen IPTV platform işletmecisinin yayın iletim faaliyeti durdurulur ve kuruluşun IPTV platform işletme izin belgesi Üst Kurulca iptal edilir. Ayrıca durum, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirilir.          b) 7 nci maddede belirtilen yükümlülüklere uymadığı tespit edilen yayıncı kuruluşlara, mevzuatta yer alan hükümler aynen uygulanır.            Diğer yayın lisans ve izin başvuruları          MADDE 18 – (1) Yayıncı kuruluşların daha önce Üst Kuruldan almış olduğu diğer ortamlara (karasal, uydu, kablo vb.) ait yayın lisans ve izinler, IPTV yayın lisans ve izni için yapacakları başvurularında müktesep hak teşkil etmez.           Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller          MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, Üst Kurul tarafından çıkarılan ve yürürlüğe giren diğer yönetmelikler ve ilgili mevzuatta öngörülen hükümler uygulanır.           Geçerli ASK ve asgari ödenmiş sermaye miktarı          GEÇİCİ MADDE 1 – (1) IPTV ortamından yayın yapmak üzere IPTV yayın lisans ve izin alacak olan yayıncı kuruluşların 2010 yılı için ASK, 2.000 olarak uygulanır.          (2) Bu katsayıya göre, yayıncı kuruluşların 2010 yılı için asgari ödenmiş sermayesi;          Radyo program yayınları için                   : 50.000 TL,          Televizyon program yayınları için             : 200.000 TL,          olmalıdır.          (3) Üst Kurul bu miktarları her yıl yeniden belirleyebilir.            IPLK, PİK katsayıları ve platform işletmecilerinden alınacak ücret miktarı          GEÇİCİ MADDE 2 – (1) IPTV ortamından yayın yapan yayıncı kuruluşların, 5 yıllık IPTV yayın lisans ve izin ücretlerinin hesaplanmasına esas olan IPLK 2010 yılı için 200 olarak uygulanır.          (2) Bu katsayıya göre, yayıncı kuruluşların 2010 yılı için ödeyecekleri 5 yıllık IPTV yayın lisans ve izin ücretleri;          Radyo program yayınları için                               : 1.000 TL,          Televizyon program yayınları için                         : 10.000 TL’dir.          (3) 2010 yılı için geçerli PİK değeri 0,15 olarak uygulanır. Buna göre 2010 yılında IPTV platform İşletmeciliği için başvuran işletmeciler, başvurularının uygun görülüp gerekli bilgi ve belgeleri tamamlayarak platform üzerinden yayın iletmeye başlamaları öncesinde, yıllık 100.000 TL üzerinden yılın kalan kısmı için hesaplanacak kıst ücreti, Üst Kurulun ilgili hesabına öder.           Yürürlük          MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.           YürütmeMADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Radyo ve Televizyon Üst Kurulu yürütür.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir