IBB Trafik

İstanbulun trafik sorunu malumunuz. Başkan on sekiz seneye hallolacak diyeli bir sene geçti. Ne yöntemler uyguluyorlar bilmiyoruz. Ama trafik durmadığı için de kimse ses çıkarmıyor. Herkes karışırsak daha kötü olur diye korkuyor.
Bilenler bilir ben uzun süredir danışmanlık yapıyorum. Danışmanlığın birinci şartı sorunu analiz etmeden geçer… Analiz işin en önemli kısmıdır. Yanlış analizyanlış teşhis gibidir. Yanlışanaliz yapmamanın en önemli kuralı ise olaylara dışardan bakabilmekten geçer. Bu nedenle ben bir analiz yapacaksam sorunla birebir uğraşanlardan kendimi tecrid ederim. Yoksa onlarla birlikte sorunun çözülemeyen tarafına bakıp durursunuz. Teşhisi koyduğunuzda ise tedavi sürecine yapılacaklarlistesine geçersiniz. Ben burada Sun Tzu’nun öğretilerinden yararlanırım. Birinci şart iletişim kanallarını açık tutmaktır. İkinci şart düşmanı bölmektir. Bunları yaptıktan sonra soruna Atıf Ünaldı’nın rengine boyarım. Bu işin en zorkısmıdır. Üç tane çözüm üretirim. Hızlı yapılacak ve ani etki eden kısa vadeli çözüm.Biraz daha uzun sürecek orta vadeli çözüm ve en uzun ancak en kökten olan uzun vadeli çözüm… Bu üç çözümü de aynı anda çalıştırırım.
Ben trafik profesörü değilim. Trafiğin sorunları konusunda ahkam kesmeyeceğim. Bu nedenle uzun vadeli çözümlerden bahsetmeyeceğim. Ancak kısa vadeli çözümler için genelde konuyu derinlemesine bilmek gerekmez. Şimdi iletişim kanallarını açmak ve kısa vadeli çözüm üretmek konusunda belediyenin trafik problemine bir bakalım.
Önce biraz tarihçe verelim. Ibb’nin trafik web sitesi projesi 90’lı yılların sonuna dayanır. Kamera entegrasyonu o dönemlerde yapılmıştır. Ancak kameralarda ancak reaim gösterebiliyor ve web sitesine olan yığılma çözülemiyordu. Burada yapılan iş aslında üç parçadır. Kameralardan ve sensörlerden bilgi alınması, bilginin işlenmesi ve bilginin dağıtılması.Belediye ilk iki konuyu hallederken üçüncü konuda yani bilginin dağıtılması işinde tekel olmak istedi. Buradan para kazanmayı umut etti. Tabii asıl amaç bilginin dağıtılması olduğu, para kazanmak olmadığı için proje gün geçtikçe bu yanlış analiz yüzünden ucubikleşti.
IBB kendi tahminlerinde harika bir iş çıkarmıştı. Çünküiçerden bakıldığında öyle görünüyordu. Güzel birweb sitesi bir sürü bilgi. Tv’lerde trafik anlatımı işleri. Hatta her gün onlarca kanala çıkan bir medya meşhuru…
Ama bilgi tekelde durunca dağıtım yapılamaz oldu. Bilgiyi dağıtımı medyaya, mecralara verselerdi, kendileri de enerjilerini ürünü geliştirmeye harcayacaklardı. Daha kaliteli bir ürün ortaya çıkacaktı.
Şimdi durum nedir. Bu kötü analiz yüzünden gün geçtikçe başarısız olan trafik bilgileri…
Neler yapılabilir?
Yapılacak çok basittir:
1. Öncelikle bütün navigasyon şirketlerine trafik bilgileri parasız verilir.
2. Trafik alarmları bütün radyolarda çalışır yapılır.
3. Trafik radyosu kurulur.
4. Ibb trafik sitesi, iphone uygulaması google earth entegre hale getirilir. Navigasyon özelliği eklenir.
Kimse yapılanın yeterli olduğunu bana savunmasın. Yapılan şeyler vardır ama kesinlikle yetersizdir. Bunlar bittiktensonra neler mi yapılmalı?
1. Trafik yoğunlukları cep telefonlarına otomatik mesaj olarak gelebilmeli.
2. Augmented reality ile birleşik yeni iphone uygulamaları yapılmalı… örneğin augmented driving, navi 3dx, navigator gibi
Bunlarda işin uzun vadeli çözümleri.

Leave a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir