IPTV’de Feedback

İzleyici beğenisini ölçmek artık daha kolay

Geri dönüşümün ciddi anlamda alınabileceği IPTV altyapılarında bir programın yayına çıktıktan sonra beğenisini ya da beğenilmezliğinin ortaya çıkıp çok kısa sürede yayından kaldırılmasının söz konusu olabileceği yeni bir döneme girdiğimizi hissediyorum. Bundan kastım şu; televizyonculuk sektörü son derece dinamik bir yapıdır, şimdiye kadar belki hatırlarsınız bir sunucunun yaptığı bir gaf aynı anda programın içinde kuşağın bile yayından kaldırılmasına sebep olabilecek kadar ciddi anlamda izleyici geridönüşümü alabiliyordu. Şimdi izleyici sayıları gittikçe düşecek, çünkü içerik çoğalıp zenginleşecek. Bu fragmantasyon dediğimiz kavramdan kaynaklı olacak. Bu nedenle oluşacak izleyi sayılarının aşağıya düşmesinden dolayı izleyicinin değeri aynı oranda artacaktır. Bu nedenle evde oturup bir konuyla ilgili yorum yapan izleyicinin yorumu ciddi anlamda değerlendirilecek ve önemsenecektir. Ve eğer bir yayın sırasında anlık reyting raporları dahi alınabildiği için belki reklam kuşağı bile beklenmeden programın yayından kaldırılabileceği yepyeni çok dinamik bir yapıya doğru gidiyoruz.

Reytinglerde neler değişiyor bu konuyu da anlatmak gerektiğini düşünüyorum. Çünkü şimdiye kadar oluşan televizyon sektöründeki reyting sistemi çok basit ve anlaşılabilir bir yapıydı. Belli oranlarda denekler seçiliyor ve o deneklerin doğruluğunu çok da fazla bilmemekle birlikte bu deneklerin hangi şehirlerde olduğu takriben biliniyor ve bu nedenle özellikle canlı yayın ya da reyting almak isteyen yayınların o şehirlere göndermeler yaparak, o şehirlerdeki izleyicinin yayında kalması sağlanılarak reyting oranlarında manipülasyon yapmak mümkün olabiliyordu. Tırnak içerisinde manipülasyon diyorum çünkü bu ciddi bir manipülasyon değil daha ciddi manipülasyonların yapıldığına dair bazı söylentiler de bilindiği gibi ortaya atılmıştı. Ancak yeni dönemde reyting raporları anlık ve gerçek veriyle yapılabilir hale geliyor. Bunun bir örneğini ben Doğan Grubu’ndayken denemiştim. Bütün televizyonların internet yetkilisi olduğum dönemlerde kanalların anlık canlı verilerine ulaşabilmek için ne kadar sıkıntı çektiklerini fark etmiş ve bu nedenle internet üzerinden verilen yayının anlık istatistiklerini tutan bir yazılım gerçekleştirmiştik. Ve bu yazılım sayesinde anlık olarak televizyon yayın yönetmeni reytinglerdeki düşüşü veya çıkışı hissedebilme imkânına sahip oluyordu.

Tabii burada önemli bir iki tane sıkıntı vardı. İlki; bahsettiğimiz şey televizyonun internet üzerinden yayını olduğu için buradaki denekler internet kullanıcısı olmanın dışında başka hiçbir özelliğe sahip olmayan deneklerdi ve kendileri hakkında çok da fazla profil bilgisine sahip değildik. Bu önemli bir problemdi. İkinci önemli problem ise bazen çok ciddi dalgalanmaların önemli sebeplerinden birisinin internet tarafındaki teknik problemlerin olabilmesiydi. Ve bu teknik problemleri de algılayabilmek o sırada mümkün olmayabiliyordu. Ama bunun dışında genel olarak yapı hakkında ve izleyicinin iniş ve çıkışları hakkında bilgi sahibi olabileceğimiz bir duruma dönüşebiliyordu. Bunun artık internet üzerinde IPTV ile birlikte son derece ciddi anlamda karşımıza çıkacak bir yapı olduğunu görebiliyoruz. Bu da özellikle anlık üretim gerçekleştiren prodüksiyon ve üretim tarafında ciddi format değişikliklerine sebep olacaktır. Bu arada yakın bir zamanda İngiltere’nin BBC televizyonunun oluşturduğu IPLAYER yazılımı televizyon yayınlarını iletirken Facebook ve Twitter entegrasyonu sağlayarak izleyicinin gelen geri bildirimlerin yorumlarını bu sosyal ağlar üzerinden alabilir hale geldi. Bu sosyal ağlar üzerinden alınan bilgilerden kaynaklı olarak ciddi anlamda televizyon formatlarında değişiklik yapabilir durumdayız artık. Fakat IPTV ile birlikte kullanılacak bu sistemdeki deneklerin tamamı bütün denek uzayını oluşturabileceği için IPTV ile birlikte bu bilgiler son derece önemli ve kullanılabilir hale gelecektir.