Netiket – Bire bir iletişim

E-posta…

Konuşma:

• E-posta yollar yada yazı yazar gibi uygun karakter tanımları kullanın. Kelime aralarında büyük harfler, cümlenin başında küçük harfler anlamı yok eder. Karşı taraftaki bilgisayarda görünecek harf tanımlarınızı yaparken kendi bilgisayarınızda en iyi görünenden çok, genel ayaralara en çok uyanını tercih eden.
• Eğer bir amacı yoksa satır atlamalarını bilgisayarınıza bırakın. Bu sayede karşınızdaki kişi sizinle aynı bilgisayar ayarlarını kullanmıyorsa da görüntü sorunsuz olur. Anlam kaymaları ortadan kalkar.
• Ekranınızda bir parça boşluk bırakmaya özen gösterin. Sayfanın en üstüne yazmamaya çalışın.
• Yazmayı bitirdiğinizde bir boş satır gönderirseniz karşı tarafın anlaması kolaylaşır.
• İki bilgisayar arasında mutlaka zaman farkı olduğunu, karşı taraftaki kişinin ne gibi bir ortamda olduğunu bilmediğinizi her zaman hesaba katın. Konuşmayı sonlandıracağınız da hoşçakal deyin, karşı tarafın da cevap vermesine imkan verin.
• Konuşmak iki kişinin belirli bir konu üzerinde ilişkiye girmesidir. İnternet üzerinde size zarar gelmeyeceğini düşünüyor bile olsanız yine de YABANCILARLA KONUŞMAYIN.
• Her zaman net üzerindeki işlerin yolunda gittiği sonucuna varmayın. Eğer cevap alamıyorsanız bunun tek analamı karşı tarafın size cevap vermemesi değildir.
• Karşınızdakini konuşmaya zorlamayın. Eğer sizinle bağlantı kurmak istemiyorsa, bir iki denemeden sonra arayışlarınızı sonlandırın.
• Eğer hızlı yazamıyorsanız, devamlı hatalar yapıyorsanız yani klavye konusunda tecrübeniz yoksa karşı tarafın size sabır göstermesini bekleyemezsiniz. Eğer sabır gösteriyorsa bunun onun nezaketidir, teşekkür edin.
• Eğer birden fazla kişiyle özel konuşmalar yapıyorsanız, ekranları karıştırmamaya dikkat ediniz.

Yöneticilere notlar
• Başınıza gelebilecek anlaşmazlıklar, illegal durumlar için yazılı bir metin bulundurun. Yeni sorunları ve anlaşmazlık durumlarını da bu yazılı metne eklemeyi unutmayınız.
• Sorunlara ve size yönetilen sorulara en kısa zamanda cevap vermeye çalışın.
• Netikete uymayan davranışlarla karşılaşan insanların sorunlarına en kısa zamanda cevap bulmaya çalışın. Özellikle spam mesajlar konusunda birşey yapma imkanınız varsa bunu mutlaka gerçekleştirin. Unutmayın ki daha sonra bu sorunlar büyür ve başa çıkamayacağınız bir hal alabilir.
• Sisteminizle ilgileri vermeyi unutmayınız. Disk kotalarından, sistem sorunlarına kadar her konuda yollanan bilgilerin anlaşılır olduğundan emin olun.
• Sistem haberleşmeleri için genel anlamda kullanılan e-posta adreslerini açmayı ve buraya gelen bilgileri kontrol etmeyi unutmayın.

Çoklu iletişim ortamları:

Her ne kadar çoklu iletişimin kendine ait kuralları olsa da, kişisel iletişimin kuralları da aynı şekilde geçerlidir. Yani bir mailliste mesaj atarken de e-posta etiğine dikkat etmek gereklidir.

Maillist ve Haber grubu etiği

• Yeni girdiğiniz mailling list veya haber gruplarına mesaj atmadan önce, oranın kültürünü anlamak için mailleri okuyunuz.
• Size gönderilen ilk mesajın içinde kurallar yazmaktadır, bunu okuyup uymaya çalışın. Her maillistesi ve haber grubunda bu kuralların konulmasını gerektiren tecrübelerin yaşanmış olduğunu unutmayınız. Bu nedenle bu kuralları sorgulamaya çalışmayınız.
• Attığınız mesajın büyük bir grup tarafından okunduğunu unutmayınız. Bu grubun içinde daha sonra sizi işe alacak yeni patronunuzda olabilir. Bu tip maillist ve haber grupları genelde arşivlenir, bu nedenle yazdığınız mesajların uzun bir süre okunabileceğini unutmayınız.
• Aksi söylenmedikçe bir gruba bağlı bile olsa bu gruplardaki kişiler sadece kendilerini temsil ederler, şirket veya bağlı oldukları topluluk hakkında söz hakları yoktur.
• Mesajlar ve makaleler bir olayı anlatmak içindir. Özel bir durum söz konusu değilse bu mesajlar içindeki anlatım hataları, yazım yanlışlarını bulup açıklamak sadece sizi bu listelerde yeni bir kullanıcı konumuna sokar.
• Birçok maillist ve haber grubunda reklam yapılması istenmemektedir. Buna dikkat edilmesi gerekir. Konu dışı bir reklam mesajı sizin onlarca nefret mesajı alacağınızın bir göstergesidir.
• Maillist ve haber gruplarında bir mesaja cevap verirken, o mesajın bir özetini koymak veya konuyla ilgili parçasını bulundurmak önemlidir. Aksi takdirde mesajınızı okuyanların bir kısmı neden bahsettiğinizi anlayamayacaklardır.
• Mesajlarınızın sonuna imzanızı koymayı unutmayınız. Bu sayede mesajı okuyan kişilerin sana ulaşması mümkün olur.
• Maillist ve haber gruplarında gönderdiğiniz cevap mesajları çoğunlukla listeye gider. Bu nedenle maillist ve haber gruplarından gelen mesajlara kişisel cevap verirken mesajın gruba gitmediğini mutlaka kontrol edin.
• Mesaj alındı, tatildeyim, şu an uygun değilim otomatik mesaj sistemlerini, bunları maillist ve haber gruplarına üye olduğunuz adreslerde çalıştırmayınız.
• Maillist ve haber grubuna kişisel bir mesaj yolladıysanız, özür mesajı yollamayı unutmayınız.
• Bir kişiyle listede mesajlaşırken tartışmaya girdiyseniz bu grubu ilgilendirse de bu mesajlaşmayı kişisel yapmakta yarar vardır. Daha sonra arada geçen konuşmayı listeye özetleyebilirsiniz.
• Flame savaşlarında sakın piyon olmayın. Bu tip mesajlara cevap vermeyin.
• Bir mesaja gönderilen cevabın arkasında olduğunuzu belirten mesajlar yollamamaya dikkat ediniz.
• Bir mesajın içinde farklı boy ve stillerdeki fontlar kullanarak bir anlam oluşturmaya çalışmayınız. Bu tip mesajlar okundukları sistemin tarzına göre değişken görünümler kazanırlar.
• İnternette değişik gruplar ve listeler değişik konular içerir. Bu grupların içinde fikirlerini beğenmediğiniz listeler olabilir ama bunlara saldırmak için bu listelere girmek nafile bir çabadır. Eğer bu listeleri görmek istemiyorsanız filtre kullanın.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir