Eski bir webmaster gözüyle Star TV logosu

Star TV logosunu değiştirdiğini görünce acı acı gülümsedim. Yıllar önce web webmaster’ların duvara çarpa çarpaöğrendikleri çıkmaz şimdi televizyon görsel tasarımcılarının başındaydı.
Yıllar önce ne olmuştu gelin hatırlayalım. Web ortaya çıktı. Hepimiz bu yeni teknolojiye ayak uydurmaya çalıştık. Ancak bilgisayar ekranlarının farklılıkları başımıza bela oluyordu. Bazen sağa koyduğunuz logo görünmüyor. Bazen ekranınızda küçük görünen logo, patronun bilgisayarının yarısını kaplıyordu. İşiniz bilgisayar olduğu için aldığınız harika monitörde şıkır şıkır görünen imajlar, kızgın müşterinizin bilgisayarında 4 renk rezil bir görüntü alıyordu.
O zaman TV görsel sanatçıları SD yayına göre tek çözünürlükte imajlar üretiyor sonra da yemeğe gidiyorlardı. Ancak webmasterlar bu çok bilinmeyenli denklemin içinde kurallar üretmeye çalışıyorlardı. O zaman bu sorundan nasıl çıktık?
Bazı kurallar koymaya çalıştık. Ekranın sol köşesi standarttı ve pixel bazında genel bir fikir birliği vardı. Hepimiz tasarımlarımızı en kötü ekrana göre planlardık. En kötü ekranda görünen her zaman görünür. Sonra biraz daha rahatladık ve en yaygın çözünürlüğe göre tasarım yaptık. Şimdi ne oldu da, TV Görsel tasarımcıları sorun yaşar oldu?
TV’lerde birkaç konuda değişiklikler olmaya başladı.İlk olarak yarım yamalak da olsa HD ortaya çıktı. Yarım yamalak diyorum, zira önce cihazlar HD oldu. Sonra yayın. Bazı cihazlar HD ready bazıları Full HD oldu.
İşte burada da herşey karışmaya başladı. Eskiden 4×3 olan ekran boyutları da 16×9 hatta 21×9 oldu. Buyurun cihaz farklılığı, mecra farklılığı…
TV Görsel Tasarımcıları nerede hata yapıyor?
İşte bu noktada TV görsel tasarımcıları önlerindeki güzel ekrana göre üretmeye başladılar. Ancak herkesin önünde bu yok. Rejide şıkır şıkır dökülen yıldızların sayısı mesela hava yağmurluyken artıyor 🙂 … Renk geçişleri blurlar harika görünürken, pratikte alakası olmuyor. Ne yapmak lazım?
Çözüm çok net.. Eldeki en kötü tv en kötü platform yada adi antene bağlanır, oradan bakılır. Logo görünüyorsa harika. Yoksa rejideki silicon ile baktığınızda harika görünen logo, yayında size zorluk yaratır. Logo tasarımının kuralları vardır.
TV kanalı bir kurumdur. Logosu birçok mecrada iyi görünmelidir. Faks’da çıkmalıdır.
Avukat bir kağıdı mahkemeye faksladığında da görünmelidir. Yoksa sadece Muhteşem Yüzyıl’ı seyrederken iyi görünsün diye logo yapılmaz. Kötü örnekler mi?
İlk aklıma gelen Sony Ericsson… http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/67/Sony_Ericsson_logo.svg/295px-Sony_Ericsson_logo.svg.png İkincisi TRT’nin logosuydu. Milyonlar yatırıldı kurum kimliğine. Sonuç? 🙁 Şimdi STAR TV!
Logo biraz Gestalt gıdıklaması yapan ( http://en.wikipedia.org/wiki/Gestalt_psychology ) bir logo . Bir yandan renk yapısı ile insanı etkiliyor. Grafik olarak harika. Ancak alıp televizyonun sağ köşesine koyunca, işte o zaman olmuyor. Gereksiz taramalardan kaçınmak lazım.
Bir ara liman dergisinin klişesiydi, “gereksiz taramalardan kaçınmak lazım” cümlesi yada öngörüsü. Haklıydı. İletişimin en iyi yolu tek mesajı en yalın şekli ile söylemektir. Görsel İletişim prensiplerinde bir logo tasarlıyorsan, naif, temiz ve minimal olacaksın. Logo dünyasında 3 boyut, gradient, blur hala iş yapmıyor.
Duru olmak lazım…
Önemli olan az söylemek değil. Çok etki yaratmak.
“LESS IS” bugün bile “MORE”
….

2 Yorum

Bu yazı yorumlara kapalı, ama geri izlemeler ve pingback'ler açık.