e-ticaret nasil yapılır?

TRT Radyoda anlattığım eticaret konusunu sizinle de paylaşıyorum
(00:00) R: Sayın Atıf Ünaldı hoş geldiniz efendim
(00:02) A.Ü: Hoşbulduk
(00:03) R: Hani birazdan dedim ama siz hemen geldiniz
(00:04) A.Ü: Evet
(00:05)R: Bir soluklanalım dedik şurda.
(00:08)A.Ü: Siz soluklanın ben devam ederim.
(00:09) R: Öyle olmaz, öyle olmaz
(00:10)A.Ü:Peki
(00:13)R: Bugün çünkü şimdi şimdi söyleyeyim hemen 27 gibi mi vereceğiz acaba Ankaraya. Evet 16 dakikamız var sevgili Atıf Ünaldı.Bugün e ticareti konuşacağız. Satıcılar, tüketiciler sonra sosyal ağlar nasıl verimli kullanılabilir onu konuşacağız. Benim ilk kez duyduğum ve gördüğüm kavramlar “s ticaret”,”mticaret” bunları konuşacağız. Her zaman ki gibi yapalım siz başlayın anlatmaya, ben merak ettiklerimi sorarım size. Hem bölmemiş olurum hem de ( ara konuşma:biraz mikrofondan şöyle yapalım)
(00:50) A.Ü: Çok mu yaklaştım yine?
(00:51) R:Hani piyanoyu çekmiş ya tabureyi çekmek yerine. Ben de sizi uzaklaştırmak yerine mikrofonu çekiyorum.
(00:59) A.Ü: E o daha hafif tabi doğru söylüyorsunuz.
(01:01)R: Tabure varken piyanoyu çekmek çok mantıklı değil
(01:06)A.Ü: Şimdi öncelikle tabi foursquarede ben 10 dk önce filan siz anonstan 10 dk önce check in yapmıştım. Dolayısıyla radyoda olduğumu özellikle beni foursquareden takip edenler biliyor onu da haber vereyim.İşte yeni teknoloji işte yeni dijital dünya böyle bir dünya. Şeyi hemen farklı konularda farklı deliller anında çıkıyor.
(01:31) R: Doğruyu söylemezseniz anında yakalanırsınız diyorsunuz
(01:33) A.Ü: Ya da o kadar iyi bir sistemimiz olacak ki 50 yerden dijital veriyi kontrol ediyor olmanız lazım o da çok mümkün değil yani hani mümkünsüz bir durum. O yüzden de sorun çok fazla çıkıyor.
(01:43)R: Mümkün olsaydı da kim uğraşacaktı.
(01:45)A. Ü: Estafurullah yani o başka bir şey de. Siz latife ettiniz orada.
(01:49) R: Şaka ettim tabi ki
(01:50) A.Ü: Ama genel olarak bu konuda dikkat edilmesi gereken hususlardan birisi dijital dünya bizi dürüst olmaya zorlayacak gibi görünüyor. 1 dürüst olmaya daha önce de hatırlarsınız konuşmuştuk. 2 dijital dünya ve sosyal medyadan kaynaklı olarak artık yaptığımız ve daha önceden insanlardan sakladığımız bazı şeyleri de söylemekten korkmuyor olacağımız yeni bir dünyaya gidiyoruz gibi görünüyor.
(02:14) R: Yine de siz belli sitelerde evinizde check in yaparken dikkatli olun. Kapıyı mapıyı çekmeyin derim ben. Değil mi?
(02:23) A.Ü: Peki. Orada kural şudur:Evde check in yapıp yapmamak lazım. 2.si de check ini girerken değil de çıkarken yapmakta büyük fayda var o zaman hani sizi takip eden kem göz varsa o kem gözün sizi yakalaması da çok mümkün olmuyor. Sadece gittiğiniz yerden haberdar oluyor.
(02:39)R: Gerçi evde ne bulacak alacak bir de o var.
(02:43)A.Ü: Şimdi internette satış yapmak herkesin harcı mı? En önemli sorulan sorulardan birisi bu elektronik ticaret tarafında. Ben biliyorsunuz bir yandan da danışmanlık yaptığım için devamlı bu tip sorular geliyor. Ben şunu söylüyorum işte elinizde 2.el bir kazağınızı da satmakta dahil olmak üzere bir çok şeyi internet üzerinden gerçekleştirebiliyorsunuz. Bu da şunu getiriyor elektronik ticaretin scalability yani farklı boyutlarda farklı şekillerde yapılabileceğini gösteriyor.Bir milyon dolarlık projeniz de olabilir;bir dolarlıkta projeniz olabilir. Bunların hepsini yapabileceğiniz farklı adımlar, farklı yöntemler var. Aslında parasız yöntemleri kullanmak mantıklıdır. Bu aslında kendi bir web projesi üzerinden gitmek mantıklıdır. Bazen de bir kendi web sitenizi kendi yapınızı oluşturma daha mantıklı olabilir. Bunların hepsinin farklı sebepleri ve farklı çalışma şekilleri var.
(03:36) R :Ama ilk notumu aldım ben.İnternet üzerinden her türlü alım ya da satış yapılabilir
(03:41) A.Ü: Aynen öyle. Yasal olmak kaydı ile.Geçen hafta konuşmuştuk değil mi? İlk elektronik ticareti aslında yasal olmayan bir alışveriş yöntemiydi.Harward’dan.
(03:54)R: Satış ya da alım yapılabilir
(03:56)A.Ü: Evet.E ticaret projelerine girerken dikkat edilecek neler var diye 2. Soru. Bu konuda ki en dikkat edilmesi gereken konuların başında yapacağınız alışverişin yani atacağınız taşta ürküteceğiniz kurbağanın birbirine orantılı olması gerekiyor. Hem büyük taş atıp değmeyecek kurbağaya büyük taş atmanın bir anlamı yok . Atacağınız küçük bir taşın da ürkütme ihtimali yok. Dolayısıyla o ayarı çok iyi yapmak gerekiyor. Bunun için de biraz strateji geliştirmek gerekiyor. Yani elinizin altında neler var , imkanlarınız neler biliyorsunuz ben buna Swot analizi diye geçer. Türkçe bir karşılığı var mıdır Swot Analizi’nin yok herhalde değil mi?
(04:33)R: Kılıç mı?
(04:34)A.Ü:Yok. Sword değil, swot.Strong Weakness Threats ve neydi opportunities.
(04:47)R: BBC’de değilsiniz sevgili dinleyiciler. Trt İstanbul Radyosu’ndasınız
(04:50)A.Ü: Çok özür diliyorum ama yani bu Swot Analizi’nin ne yazık ki Türkçesi bildiğim kadarıyla yok.Swot Analizi güçlü olduğunuz yönler ve başarılı olduğunuz yönlerin kıyaslaması.
(05:02)R: Söylemeniz iyi oldu. Hani merak edenler araştırsınlar. Hatta önerilere de açığız. Söylerlerse haftaya değerlendirebiliriz
(05:08)A.Ü: Evet bunu hatta twitterdan da mentionlayarak atabilirler.
(05:12)R: Strateji diyorduk.
(05:15)A.Ü: Tabi bu stratejiyi belirlemek gerekiyor.Bu önemli konulardan birisi çünkü bir de stratejinizi yolda giderken değiştirmemek gerekiyor. İşte bu hani e atalarımızın dereyi geçerken at değiştirilmez dediği şeye denk geliyor. Aslında çok önemli. Çünkü eğer stratejiyi değiştirirseniz bütçenizi yükseltseniz bile daha büyük hale getirseniz bile projeyi aslında ilk strateji çıktığınız stratejiden farklı bir yönteme gitmek durumunda kaldığınız için başarısız olma ihtimalini yükseltiyorsunuz. Bugün yine başarısız bir elektronik ticaret internet projesi Hürriyet Gazetesi’nin sayfalarında vardı. Üzücü bir durum yani hani olmaması gereken bir şey.Hem de çok başarılı olan 3 grubun yani çok başarılı bir sermayedar ne yazık ki çok başarılı olmayan bir hanımefendiyle bu projeyi gerçekleştirdiği için bu proje tamamen batmış durumda. Bunlara dikkat etmek gerekiyor ve çıkacağınız noktayı çok iyi belirlemeniz gerekiyor. Yani proje başarısız olduğu zaman bir çizgi çizmek ve o çizginin yani masadan kalkma zamanını iyi belirlemek gerekiyor. O da çok önemli şeylerden birisi özellikle internet projelerinde.
(06:18)R: Ama çok başarılı örnekler de var.
(06:20)A.Ü: Tabi tabi çok başarılı bir sürü örnek var. Orası kesin.Nihai tüketici olarak e ticaret sitelerini kullanırken de dikkat edilmesi gereken bir takım kurallar var. Bunlar internet üzerinde bir çok yerde geçiyor. Ve biz de bir çok programımızda bahsettik. Özellikle işte kredi kartı bilgisini vereceğiniz yerler de özellikle SSL kullanılmasında ve ya ssl kullanılmayacaksa bile kredi kartı bilgisi verdiğiniz yerlerde nfc ya da farklı teknolojilerin kullanılmasında büyük yarar olduğunu söylemiştik. Gerçi ssl konusunda yine daha önceki programlarımzda konuştuğumuz NSA’ın yani Amerikada ki istihbarat teşkilatının bu ssl leri o kadar hızlı şekilde açabilecekleri bilgisayarlara sahip oldukları bir döneme girdik ki ssl kullanmanın da aslında çok fazla önemi kalmıyor ama NSA sizin hesabınızdan para çekmez sadece bilgilerinize ulaşmaya çalışacaktır. Dolayısıyla büyük sıkıntı değil.
(07:13)R: Ama ileride krize girerlerse belli de olmaz.
(07:17)A:Ü: Almışken bu kadar kredi kartı bilgisi bari para çekelim diye
(07:22)R: Şöyle 5 milyar kişiden 1 cent çekince ne oluyor?
(07:24)A.Ü: Tabi doğru söylüyorsunuz. 1 centi çoğumuz da fark etmeyiz değil mi?
(07:26)R: 1 centi kimse fark etmez.
(07:30)A.Ü: O da doğru. Başarılı bir e ticaret projesi için sosyal ağları ne kadar verimli kullanmak gerekir konusu da önemli konulardan birisi. Sosyal ağlar aslında başarılı bir elektronik ticaret projesinin en önemli parçalarından birisi. Çünkü 1 sadık tırnak içinde sadık diyorum çünkü hani bu yeni çağda sadık demek çok doğru değil ama daha bağlantıda olabileceğiniz connectided olabildiğiniz müşteriler oluşturabilme imkanı potansiyel müşteriler oluşturabilme imkanına sahip olabiliyorsunuz. Daha doğrusu müşteriler oluşturabilme imkanına sahip oluyorsunuz. Ayrıca potansiyel müşteriye de ulaşma imkanına sahip olabiliyorsunuz. 2.si bence çok önemli konulardan birisi sosyal CRM dediğimiz yani internet üzerinden müşteri ilişkilerini yönetebilme imkanına sahip olabiliyorsunuz ki müşteri ilişkilerinin yönetimi bence önemli konulardan birisi. Sosyal medya da bu konularda iyi alanlardan birisi. Son dönemlerde ki Türkiyede’ki bu markaların marka değerlerine baktığınız zaman sosyal CRM yapan markaların değerlerinin daha yüksek çıktığını göreceksiniz.Çünkü markaların değerini arttıran konulardan birisi.
(08:34) R: Bu arada 6 dakikamız var onu da söyleyim. Şunu soracaktım. Tabi bu yayıncılıkta da çok önemli değil mi? Bizim gerçi TRT bu konuda hayli yol katetti. Şuanda dünyadaki emsalleriyle baş edecek durumda. Ama sosyal ağ medya kurumlarının da kullanması
(08:51)A.Ü: Kesinlikle doğru. Tabi yayıncılıkta sosyal ağın kullanılmasında şöyle bir problem çıkıyor. Her program sanki kendi içerisinde küçük bir şirketmiş gibi çalışıyor ve yayın kurumu da mesela buradaki radyo holdingmiş gibi görünüyor.Dolayısıyla holdingin kendi iletişimi farklı.Aynı zamanda yayınların kendi iletişimleri farklı.İşte bunları bir araya getirmekte büyük yarar var. Çünkü birleştirdiğiniz zaman gerçekten çok büyük bir kitleye ulaştığını görüyoruz.
(09:20) R: Onu bizim TRT Radyo Dairesi Başkanlığı yaptı.
(09:22)A:Ü: Çok önemli
(09:23)R: Tepede bir radyo var. Diğer programlarda kendi içlerinde yapıyorlar zaten. Uyarmanız iyi oldu
(09.32)A.Ü: Bir 2.si de tabi bu yayıncılık anlayışının internet ortamına geçmesi şimdiye kadar hep parasız yöntemlerle oldu ama internet dediğimiz şey aslında o parasızlığı kaldıran bir şey değil. Şimdiye kadar müşteri para vermek istemezdi diye yaklaşıyorduk ama artık öyle bir dünya yok. Dolayısıyla yayının para da eden bir bilgi olduğunu unutmamak gerekiyor. Bir meta olduğunu.
(09:57)R: Şimdi sosyal ticaret bu sosyal ağın kullanıldığı ticaret mi?
(10:01):A.Ü: Aynen öyle. Sosyal ticaret sosyal ağın kullanıldığı ticaret. Yeni dönem de ticaretin şöyle bir problemi var
(10:06)R: Reklamlar görüyoruz değil mi onlarda var içinde
(10:09)A.Ü: Aslında şöyle: Aslında reklam sosyal ağa kayıyor 1, 2.si de reklam bir parça ölüyor onun yerine de mesela biz sizinle twitterdan arkadaşız. Ben size diyorum ki ben Atıf Ünaldı olarak işte ayakkabı olarak şu markayı tercih ediyorum diyorum. O sizin hoşunuza giderse anında ya da diyorum ki bu markanın bu dönemde çıkarttığı ürünler çok başarılı olmuş ya da yeşili koruduklarına inanıyorum. Sosyal sorumluluk da yaptıklarına inanıyorum. Hepsi benim referansımla size doğru ulaşıyor. Dolayısıyla sosyal medyanın referans alanını çok iyi kullanmak
(10:44)R: Biraz mobil ticaret de anlatın yine döneriz
(10:47)A.Ü: Tamam. Yani mobil ticarette tabi cep telefonlarının ciddi bir önemi var yani sosyal ağlar da aslında mobil dünyanın üzerinden yürüyorlar çoğunlukla. Kimse artık evinde oturupta hani foursuare mesela foursquare lokasyon bazlı bir sistem. Bunu evinizde oturup bilgisayarınızın üzerinde yapmanız mümkün değil.
(11:04) R: Yani çek çekte pc taşıyorsanız olabilir.
(11:05)A.Ü:Ama sonuç itibariyle hepimizin genel alışkanlığı artık cep telefonlarına yönelmek oldu. Bir çok şeyin sosyal ağımızın şifresini bile artık hani sisteme kaydettiğimiz için çoğunlukla bilmiyorda olabiliyoruz. Dolayısıyla hani burada bir sosyal ağ dünyası var. O sosyal ağ dünyasının önemli olduğunu düşünüyorum. Bu da tamamen mobil dünyanın üzerine oturuyor. Ve mobil dünyayı yani cep telefonlarımızın yakın vade de çok daha fazla kullanıyor olacağız. Özellikle consumer electronic dediğimiz tüketici elektroniği tarafında çok daha farklı cihazlar geliyor. Yani wearable Technologies dediğimiz giyilebilir teknolojilerde çok fazla kullanılıyor. Dolayısıyla bunların da bir araya geldiği çok güzel bir yapıya doğru gidiyoruz. Mobil ticarette bunun en önemli parçalarından bir tanesi. Yani ben mesela şuan da evimde su siparişi verirken kimseyle konuşmama gerek kalmıyor. Direk mobil yazılım üzerinden yapıyorum. Yemek siparişi verirken aynı şekilde davranabiliyorum. Hatta şimdi bir markette yakın zamanda başlıyormuş. Market işlerini de o şekilde halledebilirler.
(12:04)R: Market vardı bırakmış mı o market?
(12:07)A.Ü: Hayır o market devam ediyor ama bu bahsettiğim bir gün içerisinde getiriyor. Öteki 1 gün ya da 2 gün içerisinde getiriyor. Elektronik ticaretin en önemli kısımlarından birisi teslimat süresi ve teslimatın hızlı ve düzgün şekilde yapılıyor olması.
(12:22)R: Konuyu değiştirmeyeyim ama ben geçenlerde başka bir radyo programında yine burada ambalaj sanayinin önde gelenleriyle konuştum. Çok arttı tabi Türkiye’de. Tabi ticaret hacmiyle birlikte artıyor ama
(12:37)A.Ü: Ambalaj kalitesi de artıyor.
(12:38)R: Kalite ve cironun artmasının nedenlerinden birinin e ticaret olduğunu söylediler.
(12:43)A.Ü: Doğru, doğru. Yani ciddi anlamda büyük avantajlar veriyor. Bir de ben geçenlerde bir yazımı buldum. 10 küsür yıl 15 yıl önce falan yazmışım. Bir çay şirketinin o dönemde reklam danışmanlığını yapıyordum. Ve kullanılan ambalajında aslında bir reklam aracı olduğundan bahsetmiştim. Şimdi görüyorum cross selling?? dediğimiz hani bu çayla şu bisküvi daha güzel gider filan gibi cross selling?? Yapılabilecek yeni pazarlama yöntemleri de ortaya çıkmaya başladı. O yüzden ambalajın ciddi anlamda önemli olduğunu düşünüyorum. Arkasını açtığınız zaman işte bir sallama çay poşetinin arkasını açtığınız zaman zarfın zarfın arkasında küçük reklamlar görme dönemine başladığımızı hissediyorum.
(13:23)R: Ama işte uluslar arası ticarette de sınırlar kalktığı için bazı ambalajlar açılıyor yurtdışından gelirken. Bunlarla falan aslında çok işimiz var değil mi sadece bizim değil T.C. olarak bizim değil tüm dünyanın bunun sınırlarını belirlemesi lazım.
(13:43)A.Ü: Valla ben Atıf Ünaldı olarak şunu söylüyorum gelecek 5 yılda Türkiye’nin internet ve internet teknolojileri, internetle birlikte oluşturulan ekosistemin tamamiyle ilgili düzenlemelerini çok dikkatli yapıyor olması lazım. Eğer böyle giderse ciddi problemlerimiz olabilir 5 yıl sonra.
(13:59)R: Şimdi ben sana söz gelimi Fransa’dan Larousse’den bir kitap sipariş etsem o kitap açılacak değil mi gelirken?
(14:05) A.Ü: Normal şartlarda açılmaması gerekiyor ama yani Türkiye’deki gümrük yapısının da çok net olduğunu söyleyemeyeceğim. Yani şunlar şu paketleri açmazlar şu paketleri açarlar diyemem. Ama sonuç itibariyle yaptığınız alışverişin fiyat boyutuna bakarak yani fatura üzerindeki boyuta bakarak açmayabiliyorlar.
(14:24)R: Ya da belli ürünlerde ürünün ne olduğunun bir önemi yok belli kriterdeki vergilerle çözülebilir gibime geliyor. Hani çok arttırmadan.
(14:33)A.Ü: İşte dediğim gibi yani burada önemli olan şey bu dönemde bu ekosistemin güzel çalışabilmesini sağlayacak düzenlemelerin mutlaka ve mutlaka yapılıyor olması. Şuan ki gidişatımızın çok doğru olduğunu söyleyemeyeceğim Atıf Ünaldı olarak çok net söylüyorum yani 5 yıl başımız belaya girecek böyle gidersek
(14:52)R: Konuşalım bunu bir ara süremiz olduğunda. Çok teşekkürler.Saygılar sunuyoruz.
(14:55)A.Ü: Ben teşekkür ederim.
(14:56)R: Bilişim danışmanı sayın Atıf Ünaldı son konuğumuzdu