Dijitale pivot edenler

Korona virüsü ile birlikte; hayalperest fütüristler, yeni normaller ve ofissiz iş yerlerinden bahsetmeye başladı. Her ne kadar bu konuşmaları herkes onaylıyormuş gibi görünse de, statükocular içten içe eski normallere dönecekleri gün için şafak sayıyorlar.
Bu dönemde işi zaten dijitalde olup, zarar görmeyen ama gelişmek için çaba da harcamayanların nasıl bir dijital yanılgı içinde olduklarını geçen haftalarda yazmıştım. Bunların arasında e-ticaret paketleri satanlar ve bankacılar tabii ki en başta olanlar. Bir de tabii ciro kaybettikleri için zoraki dijital dönüşüm yapmaya çalışıp ortaya birşey çıkaramayanlar var. Mesela hastanelerin mesafeli muayene uygulamları. Geçen hafta yaptığım sektörel tarama gösterdi ki bu uygulamaların büyük kısmı çalışmıyor. Çalışan uygulamalar ise hastanenin ERP, muhasebe gibi sistemlerine entegre edilebilir durumda değil. Bu kategoride bir de özel eğitim kurumları var. Yaşanan şoktan haa çıkamadılar ve eğitimi zoom uygulaması üzerinden video konferans yapmaktan ileri geçiremediler.
Bir de gerçekten bu süreçte işini hızlıca dijitale pivot edenler var.
Birkaç örnek vereceğim…
Nef Online.
Virüsün en kötü etkilediği sektörler arasında turizm ve inşaat en ön saflarda. Her ne kadar bunun sebebi Türkiye’nin öncelikli iki sektörü arasında olmaları da olsa, Türkiye’de oteller bu sınavı pek de iyi atlatamadılar. Yurt dışındaki bazı otellerin korona süresince lüks izolasyon hizmetleri vermeye başladıklarını duyuyor, bültenlerini alıyor, paylaşıyor da olsak, Türkiye’de hiçbir otel böyle bir fikri ortaya koyacak kadar dijital düşünemedi. Ancak inşaat özellikle de gayrimenkul sektörü daha ilk izolasyon döneminde drone’la ev gezdirmek gibi pazarlamaya yönelik iletişim kurmaya devam ettiler.
Bu sektörde gerçek bir dijital dönüşümü bana ulaşan benim sektörden gelen bilgilerden anladığım kadarıyla ilk Nef yaptı. Satış ofislerini tamamen dijitale dönüştürdüler. Bu konuda Erden Timur’a ne yazık ki daha ulaşamadığım için yeteri kadar bilgi alamadım ama ürününü yeteri kadar dijitalleştiren bir markanın en doğru faaliyeti pazarlama ve satışını dijitalleştirmek olacaktır. Nef dijital dönüşümün ikinci basamağına bu hamlesi ile çıkmış görünüyor.
Ürününü hiç dijitalleştime imkanı olmayan bir şirket tabii ki pazarlama ve satışını dijitale dönüştürmelidir. İyi örneklerden biri geçen hafta ulaştı. Vipgelinlik.com evde gelinlik provası imkanı veriyor. Siteye ulaştığınızda beğenilen 5 ürünü deneme sepetine atıp, evde denemek mümkün oluyor. Stil danışmanları ile çalıştıktan ve provalardan sonra istediğinizi alabiliyorsunuz. Bu bir de kiralama olsa “Gelinlik as a service” olma ihtimali da var.
Vipgelinlik.com kurucusu Başak Ünsal, yaptığı açıklamada “Kişiye özel olan bu ürünü, gelin adaylarımız üzerinde denemek incelemek istiyor. Toplumumuz için bir kült olan gelinlik alışverişini, sadece e-ticaret kanalıyla satmaya kalkışmak toplumun dinamiklerini iyi okuyamamak olurdu. Biz de bu pazarı fırsat olarak gördük. Deneme talebinin e-ticaret kanalıyla verildiği, evinde deneyip karar verilebilen, satın alma zorunluluğu olmayan bir hikaye oluşturduk. Portal ile kişilere evden çıkmadan yakınlarının yanında gelinlik deneme imkanı sağlıyoruz…

Salgının başlaması ile biz de odağımıza önce sağlığı koyarak ara verdik. Ne çalışanlarımızı ne de gelin adaylarımızı riske atmak istemedik. Korona günlerinde işleyişimizde küçük bir değişiklik yaptık. Maske, dezenfektan gibi materyallerin kullanımını zorunlu tuttuk. Servisimiz yakın temas olmaksızın yapılıyor. Gelinliklerin giyiminde gelin adayı ve ailesi daha aktif rol alıyor. Servis sonrasında deneme amaçlı kullanılan gelinlikleri zarar vermeyen bir kimyasal ile dezenfekte ediyoruz. Esnafa destek olmak için evde dene hizmeti dışında kalan gelinlik ve diğer ürünlerin online üzerinden satışı için sistemimizi perakende satış yapan mağazalara açacağız. Komisyon veya bir bedel talep etmeksizin tüm altyapımızı kullanmalarına müsade etmeyi planlıyoruz.” diyor.
Pazarlama ve satış kanallarını zaten dijitalleştiren ancak bu süreçte daha hızlı bir müşteri deneyimi için kanallarını yenileyen markalar da var. Bunlar arasında ilk dikkat çeken Dominos… Siparişleri WhatsApp üzerinden almaya başlaması zekice bir yerelleşme planı. Aynı zamanda satış aşamasındaki aracılardan da kurtulmuş oluyor.
Örneklerin büyük kısmının pazarlama ve satışın dijitalleşmesi üzerine olması aslında biraz da bu alanlarda kısa zamanda sonuç almanın mümkün olması. Ancak Board Partners öncelikle ofissiz ortama geçen kurumlardan. Türkiye bacağının yöneticisi olan Özgür Tuncer ile yaptığım sohbette, dijital dönüşümü öncelikle Tuncer & Partners sonra da Board Partners’da ofissiz ortama dönüştürmeyi nasıl başardıklarını anlattı.
Görünen o ki; Türkiye’de iş insanları ikiye ayrılıyor. Dijital dönüşümü konuşanlar ve dijital dönüşümü yapanlar. İşte ben ikinci grubun başarısını yazmaya önümüzdeki günlerde de devam edeceğim.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir