Son dönemde web’deki en büyük hatalar

Efendim şu dönem yarışmalar dönemi. Hem Türkiye’de hem de dünyada farklı internet yarışmalarına jüri üyeliği yapıyor, web sitelerini değerlendiriyorum. Yurt dışındaki yarışma daha başlamadı ama Türkiye’deki ile birkaç aydır uğraşıyoruz. Bu ay köşemi site ve servislerin genel ve en büyük yanlışlarını anlatmaya ayırmak istedim.

Aslında bazı hatalara bakıyorum bunlar sadece bize de ait değil. Daha geçen gün, takip etmediğim bir iki sitenin analytic bilgilerini hesabımdan kaldırmaya kalktığımda Google Analytics’in bunu nasıl güzel sakladığını tık sinirlenerek farkettim.

Her ne kadar şu aralar UX ( User Experience ) ve UI (User Interface ) kursları revaçda olsa da, web siteleri, web servisleri bu konuda daha büyük hatalar yapmaya devam ediyor. Özellikle Türk sitelerinde bu hataların oranları gittikçe arttı. Sanıyorum bu da bir dönem 14 yaşında çocuklara teslim edilen sosyal medya danışmanlığı ve yurt dışında iki alışveriş yapmış, iki kombin yapmayı bilen 25 yaşındaki kızları eticaret sitelerinin başına getirenlerin yeni moda hatası. Ancak her ikisininde yaşanılan başarısızlık ve yol kazalarından daha yeni birşey olmayacak gibi görünüyor. Bu hatalara düşmeyenlerin ise başarılı olduğunu görüyor olacağız. Garanti Bankası, Turkcell gibi markaların bu konuyu önemsedikleri ve danışmanlarla çalışmaya başladıklarını duydum. Onlar yurtdışından danışmanlarla çalışıyorlar. Konu eticaret gibi lokal bir konu olmadığı için bunu son derece mantıklı buluyorum. Ancak yurt içinden veya yurt dışından konuya hakim olmak kaydı ile çalışılan danışmanların gerçekten uzun süre bu işi yapan kişilerden oluşması şart.

Mesela geçenlerde Türkiye’de kalburüstü bir kesime eticaret yapan bir şirket, bana sorunlarını anlattı. İncelemeye başladığımda aslında satış yapamamasının altındaki en büyük nedenin UX ve özellikle de UI tarafında uygulama geliştiricilerin yaptığı hatalar olduğunu farkettim. Müşteriler siteye giriyorlar ve devamlı şikayet ediyorlardı. Çoğu alışverişi sonlandırmayı bile başaramıyordu. Çoğunlukla bahsettikleri en belirgin sorun, ürünü seçtikten sonra ödeme sayfasına ulaşamamak, butonu bulamamak, bulup da basamamak, kredi kartını yazdıktan sonra cevap alamamak (aslında sistem işlemi sonlandırıyor, ama kullanıcıya bilgi vermiyor 🙂 gibi…

Tabii aynı sorunun yeni açılan ve özellikle hasbelkader yeni sosyal medya siteleri için de geçerli olduğunu söylemem gerekiyor. Bu tip projeler içinde uzun vadede global başarılar elde etmek isteyenler varsa bu konuyu herkesten daha çok dikkate almaları gerekiyor. Üstelik konu bir hiç meselesi değil. Öyle kolay öğrenilecek ve matematiği olan bir konu da değil. Biraz analiz bilgisi ve çokca tecrübeye dayanıyor.

Özellikle yurt dışındaki web yarışmalarında, juri seçerken bunları gerçekleştirebilecek kişileri dikkate alıyorlar. Davetleri ona göre yapıyorlar.