İnternet mitleri

İnternet hem teknik hem de son derece sosyal bir konudur. Teknik altyapının üzerinde milyarlaca insan farklı şekillerde iletişim kurarlar. Bu nedenle de internet spekülatiftir. Yani üzerinde herkesin sübjektif fikir beyan edebildiği bir alandır. Bu yüzden internette mitler oluşur. Bu mitler konuşula konuşula bazen mucizelere, bazen karabasanlara dönüşür. Bunlardan birkaçını sizin için derlemek lstedim.
İki öğrenci garajda kurdukları siteyle milyar dolarlık şirket oldular
Bu haberi televizyonlarda izleyen ebeveynler, çocuklarının kafasına vurup bek elin oğlu ne yapmış derler. Derler de işin aslı böyle midir? Orası muamma…
Çocuk okulunu bitirmemiştir (bu da ayrı bir mit konusudur, ayrıca incelenmelidir.). Okuldan ayrılır (okul çoğunlukla Stanford veya Harvard’dır) Bir proje üzerine çalışır.Mesela aranan bir konu ile ilgili web sitelerini bulacak bir uygulama. Sonra bir anda borsaya kote bir şirket sahibi olur. Bu sanki bir mucize gibi anlatılır ama işin aslı organize bir devlet ve finans yapısı, stratejik planlamadan geçer.
Önce çocuklar sokak arasındaki bir bankadan kredi alırlar. Teminat olarak projelerini gösterirler. Türkiye’de bunu yapamazsınız. Hiçbir banka size bu şekilde kredi vermez. Krediden aldıkları para ile büyürler. Sonra borsaya kote olurlar. Türkiyede bu kadar kısa zamanda borsaya’da kote olamazsınız. İnternet şirketlerinin yaptıkları SaaS projeleri (Software as a service) Amerika’da saygın projeler olarak görünürken, Türkiye’de “laga luga”, “men dakka dukka” diye adlandırılır. Bir sanayi değildir sonunda!!! Bu nedenle ciddiye alınmaz, ciddi bütçeleri olamaz, sonra da haberlerde diğerlerine bakılır vaybe çocuklar yapmış denir. Bu arada bu tip onbinlerce girişimden sadece birkaçı bu başarıyı yakalar ama azı yakalıyor diye destek kesilmez. Bu bir devlet politikasıdır!
E-iş projelerinin maliyetleri düşüktür
Bloomberg HT’de Yatırım Bülteni programında internet bankacılığında neden komisyon alıyorlar ki, herşeyi ben yapıyorum denildiğini duyduğumda bir tweet attım. İlk mitimizin tortuları burada da görülmektedir. Zannedilir ki internette iş yapmak maliyetsizdir… Değildir. Sadece maliyetler düşüktür. Bir AVM’de bir mağaza açmaktan düşüktür ama sonuçta bir mağaza açmak kadardır. Eğer bu harcamaları yapmadan bir proje açarsanız internet dünyasında madara olursunuz. Mesela bankalar internet şubelerindeki şifreleri çaldırmamak için her ay kaç lira harcıyorlar biliyor musunuz? Peki o bankacılık işlemleri kullanılsın diye ne kadar pazarlama bütçesi var? Arkada gişe memuru yok ama yerine çalışan bilgisayarcı ayda kaç satır kod yazıp bankaya kaça maloluyor. Ya yazılım lisansları, güvenlik harcamaları, donanım harcamaları, datacenter malliyetleri, donanımı soğutmak için kullanılan klimaların maliyeti, afet yönetimi maliyetleri…
E- ticarete girince çok kazanırsınız çünkü çok satış yapılıyor
İnternet projelerinde, bir processin maliyeti belli olduktan sonra aynı şekilde milyonlarca işlemi programlarsınız. Bu yüzden genelde internet işlerinde çok sayıda işlem yapıp, kar marjları aşağı çekilerek, avantaj yakalanır. Ancak kar marjları düşdüğü için her zaman bıçak altındasınızdır. Eğer eticaret tarafında yani aynı imkanlara sahip rakipleriniz varsa, kazanmak için hırslıysanız maliyetleri görmezden gelip negatif büyüme yaparsınız. Eticaret sektöründeki genel durum da tam olarak budur… Şu an çok satan birçok web sitesi maliyetleri sebebi ile zarardadır. Çoğu yatırımcıdan gelen paralarla kar realize ederler. Bu arada korkunç maliyetleri vardır. Ürün bulmak maliyettir, sunucular maliyettir, fotoğraf çekimleri, ürünü web sitesine uygun hale getirmek maliyettir, arama motorlarında üstte çıkmak için yapılan SEO ve SEM çalışmaları maliyettir. Test sunucuları, yazılan kod, kampanyalara özel yazılımlar hep maliyettir. İnternet reklamcılığı ciddi bir maliyettir. İşte bunların olduğu yerde kar, özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde söz konusu olmaz, olamaz.
Twitterda ne kadar çok follower o kadar iyi
Bunu uzun uzun yazmaya gerek duymuyorum. Sanırım ne kadar anlamsız olduğu anlaşılmaya başlandı. Ama hala cılız da olsa bunu söyleyenlerle karşılaştığımı söylemek isterim. Daha fazla takipçi hiç birşey demek değildir.
Sosyal Medyanın yönetimini gençlere bırakalım, ne de olsa internette gençler var
İnternet, özellikle mobil genelde gençlerin kullandığı bir alandır ama bu orada sadece gençler olduğu anlamına gelmemelidir. Pazarlama bilgisi kuşaklara isim takmaktan ileri gitmeyen kişilerin taktıkları isimlere takılmayacağım ama şunu söylemek gerek ki; 50 yaş üstü alım gücü yüksek bir kesim de interneti ciddi şekilde kullanıyor. Gerçekten pazarlama yapıyorsanız bu kitleyi göz ardı edemezsiniz ve markanız değersiz değilse onu iletişim bilmeyen gençlere emanet edemezsiniz.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK