Ofix’in televizyon başarısı

image

EticaretSEM organizasyonu için bu hafta Çorlu’daydık. Merter Özdemir’in düzenlediği bu konferanslar dizisinde en sevdiğim anlardan biri Ofix CEO’su Alptekin ile sahnede olduğum anlardır. Ofix’i herkes televizyon reklamları ile tanıyor ancak fikrin ortaya atıldığı 2011 yılından bu yana bu kadar hızlı markalaşmanın maliyetini duyduklarında ise nefesleri kesiliyor. Salonda önce derin bir sessizlik yaklaşık (içimden kızım Zeynep Su’yu çok seviyorum diyecek kadar bir süre) sonra da sahnede konuşmayı imkansız kılan bir uğultu oluyor. Ancak Alptekin bütçeyi 15 milyon tl olarak telaffuz ettikten hemen sonra, ekliyor, bu bütçede televizyon gene de en iyi dönüş aldığımız mecra.

Televizyon’un gücünü anlatmaya gerek yok. Türkiye’nin yüzde 80’i günceli bu alandan takip ediyor. Televizyondan gelen herşeye inanıyor. Ancak bunu TRT’deki eğitimimde söylediğimde, ilk itiraz çevremizde televizyon seyretmediğini söyleyenler olduğu konusuna geldi. Ben de yeni kitabım “Televizyon Teknolojilerinde Doping Etkisi”nde bu konuyu yazdığımı söyledim. O televizyon seyretmediğini söyleyenlerin büyük çoğunluğu, ya House of Cards seyrediyor yada “Game Of Thrones”… Bunlar da televizyonculuğun yeni  mecrası olan VOD (video on demand)in bir bölümü. Yani dibine kadar televizyon. Hemen itiraz geliyor ama biz bilgisayarda izliyoruz diye. Bunun sebebi ise çok açık teknik imkansızlıklar. Zaten perşembe günü twitter hesabımda da (@atifunaldi) yayınladığım WSJ kaynaklı araştırmaya göre bu da hızla televizyon cihazına doğru değişiyoruz.

Yine en önemli itirazlardan biri de danışanlarımdan VOD’ların önüne reklam koyma konusunda geliyor. Genelde bu alanlarda reklam yerleri 4 saniye sonra geçmeye izin veriyor. Bu reklamların ortalama izlenme süresi ise 4.21 sn civarlarında. Yani devam tuşunu gören reklamı hayatta izlemiyor. Bunun sebebi ise video reklamlarının izlenmemesinden çok reklam içerik kallitesi, VOD ile reklamın ilişkisi gibi sebeplere dayanıyor. Tabii bu analizi yapmaktansa ezberlemek herkese daha kolay geliyor.

Eğitimlerde her çekik gözlüyü japon zannetmeyin diye başladığım bir bölüm var. Yeni teknolojiler konusunda en büyük hatalardan biri analiz yaparken kavramların karıştırılması. Beş yıl önce bilgisayara internetten erişenlerin bu ikisini birlikte sayması fikri şu an nasıl uzaksa, inanın televizyonculuk konusunda bugün genel geçer bildikleriniz beş yıl sonra size o kadar uzak görünecek.

Bu nedenle nasıl on yıl önce hızlı balık büyük balık ilişkisi varsa, şimdi de şu başlıkları hayatta kalmak için bilmek şart olacak. Karşınızdan bir cisim son hız geliyorken (teknoloji) algınız, analiz yeteneğiniz güçlü olmalı, koopere olmayı rekabetten önemli görmelisiniz. Yeni dünya düzeninde paylaşmak, ulaşmak, kiralamak sahip olmaktan daha doğru. Bunlardan daha önemlisi ise bilgiye (enformasyona) ulaşmanın yolunu bilmelisiniz… Bilmiyorsanız bilen birine başvurmalısınız!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK