Boks maçını kim kazandı?

boksGeçen hafta dünya Mayweather-Pacquiao arasındaki boks maçına kilitlendi. Maçın önemini anlatmak için Flipinli olan Pacquiao ringe çıktığında ülkesindeki iç savaş durduğu söyleniyor. Pacman lakaplı boksör dünyanın en fazla para kazanan sporcuları arasında.
Hal böyle olunca maça medyanın ilgisi de kaçınılmaz. Yayın haklarını alan HBO bu organizasyon için ciddi yatırım yapıyor. Sadece lisans haklarını almakla kalmıyor, maç doğru şekilde herkes tarafından izlenebilsin diye yayın yapamadıkları yerlerde de bizim pay-per-view (izle öde) dediğimiz sistem üzerinden yayın haklarını büyük şirketlerle paylaşıyor. Televizyonculuğun içinde pay-per-view dünyası küçük kalsa da toplamda ciddi bir ekonomiye sahip olduğunu söylemek lazım.
İzle-öde sistemleri internetten kayıt olup sadece bir yayını izleyip ayrılabileceğiniz abonelik sisteminden farklı bir yapı. Çok kullanılmasının en önemli sebebi, devamı izlenmeyecek olan bir içeriğe para verilmesini engellemek. Sanılanın aksine bu alanda en çok izlenen cinsel içerik değil, çoğunlukla spor müsabakaları. Bu tarafından bakıldığında spor müsabakaları için en doğru alanlardan biri, zira abonelik sistemi bile artık beklenilen parayı kazandırmıyor.
Bir konuşma yapmak için Londra’da yapılan OTT Summit’e gittiğimde, tanştığım Singapurlu bir kickbox’cı ile bu konuyu uzun uzun konuşmuştuk. Çünkü payperview’de en çok izlenen yayınlar genelde dövüş sporları. Boks, kick boks, UFC dediğimiz kafes dövüşleri en çok satlan içerikler arasında.
Tabii bu kulüpler birliği gibi farklı kavgaları devam ettiren futbol sektörünün bunu neden görmediğ sorusunu da akla getiriyor. Özellikle Fenerbahçe’nin dijital yayın haklarına sahip Saran Grubu’nun bunu neden kullanmadığına.
Neyse biz konumuza dönelim. Boks maçı gecesi gelip çatıyor. HBO yayını yapmaya başlıyor. Ancak istediği izleyici sayısına ulaşamıyor…
Şimdi dönelim yaklaşık iki yıl önceye. Dijitalcilerin en sevdiği fuarlardan biri olan SXSW, her yıl Amerikada gerçekleşiyor. Bu organizasyonun özelliği, o an başarılı olan projeler her sene burada görücüye çıkıyor. Tutulursa da internette de başarılı olacağına garanti gözüyle bakılıyor. Yani bir nevi Silikon Vadisi’nin organizasyon hali. Meerkat isimli bir uygulama sahnede. Bu uygulama cep telefonunuzu o anda bir canlı yayın aracına çeviriyor. SXSW’de bu uygulama çok tutuluyor.
Arkasından benzer bir uygulama periscope ortaya çıkıyor. Twitter, periscope’u hemen renklerine katıyor.
Maçın sonunda Mayweather ünvanını koruyor korumasına ama HBO o kadar şanslı olamıyor. Twitter’ın CEO’su mesaj atıyor ‘Maçın kazananı periscope’ diye.
Gerçekten de periscope, HBO’yu izlenme oranlarında geride bırakıyor. Tabii bu yeni bir tartışmanın fitilini ateşliyor, lisanlar alınarak yapılan spor canlı yayınları tarihe mi karışıyor? Biz de hala TFF tarafında lisans kimde kavgası devam ederken, lisansın önemi artık bitiyor!