İzinli Pazarlama

13Yıllardır cep telefonlarımıza gelen reklam mesajlarından duyduğumuz rahatsızlığı çeşitli dost meclislerinde paylaştık. Hepimiz yıllarca burada bir izin sisteminin olmasını istedik. Gelen mesajın kime ait olduğunu bilmek, istediğimiz zaman çıkmak istedik.
Daha önceki köşe yazılarımı okuduysanız bu konuda sektörde birşeyler yapılması gerektiğini 2000’li yılların başında farketmiş ve o zaman Ericsson Mobility World’de çalışmaya başlamıştık. Ancak çalışmalar bir inisiyatiften öteye gidememişti.

İşte bir süredir sektörü etkileyen yasa bu geçmişin üzerine hepimizi mutlu etti. Ancak Türkiye’nin ilginç durumlarından biri kanunlardan ziyade onun uygulanış biçimleri önemlidir. İşte o yönetmelik birkaç gün önce ortaya çıktı.

Zımni İzin Yasak
Yeni çıkan yönetmelik bize pazarlama amaçlı atılacak mesajlarda nasıl bir yöntem uygulanacağını net şekilde söylüyor. Bu yasaya göre çıkma usulüne dayalı bir izin alma yöntemi yapılamıyor. Yani hiçbir marka “Sayın Atıf Ünaldı, veri tabanımıza kayıtlısınız, bizden mesaj almak istemiyorsanız xxxx nolu telefona mesaj atın” diyemez.

İzni Kampanyanın İçine Yedirmek
Ben hiç doğru bulmasam da, hukukcuların yönetmelikle ilgili yorumları, izni alırken bir kampanyadan alınmanın yönetmelik anlamında bir sakıncasının olmadığını söylüyorlar. Yani sizi bir otomobil çekilişine katacağını söyleyip bu arada izin almak mümkün. Ben bunu büyük markalar için etik bulmuyorum ama bu konuda yasalara aykırılık söz konusu değil.

IVR (Robot aramalar) da yasak
Yönetmelik çıkmadan önce yazdığım halklailiskiler.com’daki yazımda hem markaların izin alış biçimlerini değerlendirmiş, hem de bu yasanın IVR (robot aramaları) arttıracağını söylemiştim. Ancak yöentmelik buna da geçit vermiyor. Kimse bir bant kaydı ile sizi arayıp rahatsız edemeyecek.

Peki ama nasıl izin alacak?
Markalar sizden gerek ıslak imzalı, gerekse sms ve internette form doldurma gibi farklı dijital yöntemlerle izin alabilecekler. Aldıkları izni, size mesaj attıkları süre boyunca yani sonsuza kadar saklamak zorundalar. Bir şikayet durumunda ise ibraz etmek mecburiyetleri var. Yani eğer sistemleri bir forma numaranızı yazın şeklinde ise ve numaranın size ait olduğunu doğrulamıyorsa hem şikayete açık bir sistem yapıyorlar hem de kanuna aykırı hareket ediyorlar demektir.

Veri tabanı satmak
Sizden izin almış olan bir marka bu izni başka bir marka için kullandırabilir mi? Evet izin alırken bunu belirtmişse yapmasında bir sakınca yok. Ancak size gelen mesajda veriyi sağlayan firmanın kim olduğu bilgisi de bulunacak.

İzin sistemleri
İzinli pazarlamanın bu yeni şekli, markaların zinleri toplayıp, klasifiye etmelerini bir gereklilik haline getirdi. Bu da aslında şu ana kadar olmayan bir iş kolunun doğmasına sebep oldu. Artık markaların izinli pazarlama izin bilgilerini toplayan, saklayan, organize eden yeni siteler ortaya çıktı. Bunlara örnek vermek gerekirse izninizle.com sitesini gözden geçirebilirsiniz.