Tüketim toplumunun defoları internetle yok oluyor

Reklam-MutluluğuHuffington Post’tan Vala Afshar geçenlerde twitter’da trafiği yaratanın biz oladuğumuzu göstermek için bir içerik paylaştı. Resimde trafikte duran araçlar var. Sonra araçların içinde sadece sürücülerinin olduğundan bahsediliyor. Duran 177 aracın sadece 200 kişi taşıdığı. Eğer aynı miktardaki insan bir otobüste olsalar sadece tek otobüse sığacakları analizi yapılıyor.

Kapitalizmin yıllarca üreticilere kar marjını daha çok düşürerek üretim yapma yönteminin, tüketimi körükleyip, daha büyük, daha çok ve herşeyi alma baskısının defactolarından biri de bu. Tüketim toplumu size en büyüğünü almayı, en çoğuna sahip olmayı, ihtiyaç gözetmeksizin almayı söylüyor. Alacak ve kullanacaksınız ki, üretim olsun, kar marjları düşsün, daha çok üretilebilsin.

Ancak bu son derece problemli bir süreç. Zira üreticiler tüketimi körüklemek için pazarlama sektörünü kullanıyor. Kullanılan yöntemler ise gerçekten manipülatif. Çoğunuz nöro pazarlamayı duymuşsunuzdur. Tüketicinin farkında olmadığı satışı tetikleyen davranışları pazarlamacılar farkeder ve bunu kullanırlar. Bu bir tarafta çetin tartışmalara sebep olmakla birlikte, pazarlama iletişimi profesyonelleri “çaresiz” bu metodları kullanmak zorunda olduklarını açıklamaktadırlar.

Bu sadece işin görünen kısmı. Son dönemde, tüketicilerin daha fazla tüketmesi için yalnız kalması gerektiği sonucuna varan pazarlamacılar, film endüstrisi başta olmak üzere her noktadan mesajlar iletilerek yalnızlığı özendirmeye başladılar. Ne de olsa bir evde iki kişi bir tavuk yerken, boşandıklarında ikisi de birer tavuk alacaktı. Aile aslında tüketim toplumunun önündeki en ciddi tasarruf yöntemiydi.

Tabii pazarlamanın bu hilesi özellikle gelişmiş ülkeler tarafından çok hızlı anlaşıldı ve kontur atak gecikmedi. Son dönem holywood filmlerine bakarsanız, boşanmanın özendirilmediği, hatta aile olmanın güzelliklerinin anlatıldığı duygusal komedilerdeki ciddi artışı hissedersiniz.

Ancak tüketim toplumuna yapılmış en ciddi hamle internet teknolojileri ile yayılan paylaşım ekonomisidir. Bu sayede tek başınıza bile olsanız, yüksek miktarlı alımların sağladığı avantaşlardan yararlanabiliyorsunuz. Son dönem fırsat siteleri bunun başlangıcı oldu. Arkasında peer to peer siteler geldi. Mesela Ankara arabanızda yalnız gideceksiniz, giriyorsunuz internete birkaç kişiyi organize ediyorsunuz. Hem yolda yalnız kalmıyorsunuz hem de yolun maliyetlerinin bir kısmını geri almış oluyorsunuz. Yanınızdaki yolcular ise otobüsten daha ucuza otomobille gidiyorlar. Bunlar tabii daha başlangıç. İnsanlar araçlarıyla başlayarak, evlerini hatta jetlerini bile paylaşır hale geldi. Bu da tüketim toplumunun defolarını hayatımızdan gelecek on yılda sileceğe benziyor.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK