MOBİL REKLAM BİR KEZ DAHA REKOR KIRDI

IAB Avrupa, IAB Amerika ve IHSTechnology’nin yaptığı ortak araştırmaya göre global mobil reklam yatırımları%64,8 büyüyerek 2014 yılında 24.0 Milyar €’ya (31.9 milyar $) ulaştı. Mobil gösterim bazlı reklamlar 11,4 milyar € ile (15.1 milyar $) ilk defa mobil arama harcamalarını geride bıraktı. Kuzey Amerika yıllık % 77 ile en yüksek büyümeyi kaydetti. Avrupa’nın global mobil reklam yatırımlarındaki payı 4.0 milyar € (5.3 milyar $) ile %16,6 oldu.

MOBİL REKLAM YATIRIMLARINDA BİR YILDA %64,8 ARTIŞ

IAB Avrupa, IAB Amerika ve IHS Technology’nin verilerine göre 2013 yılında 14.6 milyar € (19.3 milyar $) olan mobil reklam yatırımları 2014 yılında %64,8’lik artışla 24 milyar €’ya ulaştı (31.9 milyar $).Bu yükselişin temel nedeni mobil cihazların yaygınlaşması ve mobille ilgili girişimlerinartması olarak görülüyor. 2014’te mobil gösterim bazlı reklam gelirleri%88,1’lik büyüme gösterirken, arama motoru bazlı gelirlerde%55,2,operatörlere bağlı mesajlaşma sistemlerinden uygulama tabanlı mesajlaşma sitemlerine geçişler sayesinde,SMS reklamlarında ise %13’lük artış kaydedildi.

2013-2014 gelir oranları karşılaştırması

Mobil Gelirleri (Milyon €)

2013

2014

Değişim (%)

Gösterim Bazlı (Display)

6.041

11.365

88,1

Arama (Search)

7.123

11.051

55,2

Mesajlaşma

1.399

1.581

13,0

Toplam

14.563

23.997

64,8

2014 yılı için bölgelerin küresel bazdaki payları şu şekilde oldu

Kuzey Amerika : %44,9 (10,8 milyar€ /14,3 milyar $)

Asya Pasifik : %36,5 (8,8 milyar € / 11,7 milyar $)

Avrupa : %16,6 (4 milyar € / 5,3 milyar $ )

Ortadoğu ve Afrika : %1,2 (0,3 milyar € / 0,4 milyar $)

Latin Amerika : %0,8 (0,2 milyar € / 0,2 milyar $)

Kuzey Amerika 2013 yılına göre %76,8’lik büyüme ile öne çıkan bölge oldu. Ayrıca diğer bölgelerde de % 50’nin üzerinde büyüme gerçekleşti.

Diğer bölgelerin büyüme oranları ise şöyle:

Kuzey Amerika : %76,8

Ortadoğu ve Afrika : %68,5

Latin Amerika : %66,1

Avrupa : %58,6

Asya-Pasifik : %54,5

DİJİTAL REKLAM ÖNEMİNİ BİR KEZ DAHA KANITLADI

IAB Avrupa CEO’su TownsendFeehan, ‘’Global mobil reklam gelirleri Avrupa’da ve dünyada mobilinbüyüklüğü ve getirdiği fırsatlarla önemli bir pazarlama platformu olduğunu bir kez daha kanıtladı. Cihazlar arası farkların azalması ve dijital içeriklerle etkileşimim artması sayesinde tüketici davranışları ajanslar, yayıncılar ve reklamverenler tarafından daha iyi gözlemlenir hale geldi. IAB Avrupa olarak dijital büyümeyi desteklemek için araştırma ve eğitim çalışmalarıyla sektörel standartların geliştirilmesine yatırım yapmaya devam ediyoruz.” dedi.

IAB ABD Kıdemli Başkan Yardımcısı ve Mobil Pazarlama Merkezi Genel Müdürü Anna Bager durumu, “Mobil cihazlar tüm dünyada tüketicilerin hayatlarının merkezine oturdu.Bu rakamlar markaların, mobilin büyük potansiyelinin farkına vardığının göstergesidir. Büyümenin devam edebilmesi için şimdi sıra, tüm sektörün mobil standartlarınındünya çapında oturtulması için bir araya gelmekte.” olarak özetledi.

IAB Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Kurşun mobilin Türkiye’deki gelişimini“Mobil Türkiye’de de hızla büyüyor.IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması kapsamında kodlu sitelerde yapılan platform analizine göre mobilin (telefon + tablet) sayfa gösterimlerdeki payı Nisan 2014’de %12,3’den Haziran 2015’de %28,4’e çıkmış durumda. 2014’de Türkiye mobil reklam yatırımlarında gözlenen %30’luk artışın 2015 yılında da sürmesini ve dijital reklam yatırımları içindeki payını artırmasını bekliyoruz.” sözleriyle değerlendirdi.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK