Türkiye’deki kurumların yüzde 60’ı mobiliteyi hiç konuşmamış!

Altan CengiztekinCitrix, Türkiye Mobilite Araştırma Raporu’nun sonuçlarını açıkladı. Türkiye’de birçok farklı sektörden teknoloji alanındaki karar vericilerin görüşleri alınarak yapılan araştırmaya göre, şirketleri mobiliteye yönlendiren faktörlerin başında çalışanlarının verimliliğini artırmak geliyor. Çalışanlar da şirketlerden mobil teknolojilere artık daha çok yatırım yapmasını talep ediyor. Mobilite ve mobil cihazların gelişimi şirketleri değişime zorlarken, bu dönüşüm daha etkin bir mobilite yönetimini de zorunlu kılıyor.

Araştırmaya göre; şirketleri mobiliteye yönlendiren faktörlerin başında kurumsal pazar genelinde % 62 ile çalışan verimliliğini arttırma ve yine %62 ile cihaz konfigürasyonu ve IT çalışanlarından destek alabilme yer alıyor. Bu noktada üçüncü sırada ise %60 ile çalışanların kullandığı kişisel cihazların üstündeki güvenlik endişelerini gidermek var. Büyük ölçekli firmalarda ise çalışanların artan mobilite talebini karşılama isteğinin de %73 gibi bir oranla önemli bir faktör olduğu görülüyor.

Ofis dışından çalışmaya gelince, pazar genelinde şirketlerin %40’ı uzaktan çalışmaya olanak sağlayacak mobil uygulamaların sağlanması konusunu an itibarı ile gündemlerine almış durumda. Bu oran firma ölçeği büyüdükçe azalsa da mobil uygulama sağlama konusu pazar genelinde incelenip değerlendirilen bir konu. Büyük ölçekli firmaların %75’i bunu en azından gündeme alıp değerlendirmiş.

Uygulamanın yer alması düşünülen cihazların başında ise tüm firma ölçeklerinde kuruma ait cihazlar ilk sırada yer alıyor.

Mobilitenin yönetiminde bilgi güvenliği kaynaklı endişeler var

Mobilitenin yönetimi konusu da araştırmada üstünde durulan konulardan biri oldu. Yönetime dair karşılaşılan sorunların başında %49 ile destek ve bakım süreçlerini yürütme, yine %49 ile İç birimler ve paydaşların memnuniyeti ve %48 ile bilgi güvenliği konusunda endişeler geliyor. Şirketlerin neredeyse yarısının mobilite yönetiminde bu üç faktörde endişeli oldukları görülüyor. Mobilite yönetiminde halen bilgi güvenliği endişesi yaşandığı bir gerçek. Büyük ölçekli firmaların %62’i bu endişe içinde.

Bu noktada ilgi çeken bir nokta, maliyetlere dair endişelerin ilk 3’te yer almaması. Uyumluluk ve veri gizliliği standartlarına dair yaşanan zorluklara ise büyük ölçekli firmalarda daha sık rastlanıyor.

Mobilite diğer yandan olumlu değişimlerin itici gücü oluyor. Kurumsal pazar genelinde; mobilitenin değişime teşvik ettiği alanların başında %78 ile ofisin son teknoloji ekipmanlarla donatılması geliyor. Diğer firma ölçeklerinden farklı olarak büyük ölçekli firmalarda ise %80 gibi bir oranla uzaktan çalışan kişilerin ihtiyaç duyduklarında ortak bir masaüstü paylaşımı programı ile çalışmaları bulunuyor. Mobilite firmaların %66’ını ise mekan bağımsız esnek çalışma ve evden çalışma yönünde bir dönüşüme yönlendiriyor.

Çalışanların istediği yerde çalışması halen yeterince desteklenmiyor

Kurumsal pazar genelinde firmalarının yarısından fazlasının çalışanların istedikleri yerde çalışmasını destekleme konusunda bir çalışmalarının olmadığı görülüyor. Firma ölçeği büyüdükçe; çalışanların bu konuda desteklenme oranları yükseliyor.

Mobilite büyük ölçekli firmalarda esnek ve evden çalışma trendini artırıyor, büyük ölçekli firmaların %78’inde bu trendin artışı sözkonusu.

Çalışanlar trafikteyken de kahve dükkanındayken de veriye ulaşıyor

Çalışanların uygulama ve verilere ulaşım yerleri ve mekanları da mobilite için önemli bir kriter. Pazar genelinde çalışanların %74’ü ofislerinden verilerine ulaşırken, yine %74’ü şirketlerinin proje bölgelerinden veya sahadan verilere ulaşabiliyor; % 54’ü evlerinden de ulaşırken, ilginç bir sonuç ise %61 ile şahsi araçlarından ulaşıyor olmaları. İstanbul gibi trafiği çok yoğun bir kentte bu sonuç mobilitenin önemini gösterir nitelikte. Diğer dikkat çekici bir sonuç ise, kahve dükkanlarından erişimle ilgili de %46’lık bir oran olması.

Şirketlerin BYOD uygulamaları için desteklediği veya desteklemeyi düşündüğü cihazların başında akıllı telefonlar geliyor. BYOD eğilimi için firmalar en çok akıllı telefonları destekliyor, bu oran akıllı telefonlar için %68.

Firma ölçeği bazında inceleme yapıldığında; diğer ölçeklerden farklı olarak büyük ölçekli firmalarda tablet ve dizüstü bilgisayarlar daha öne çıkıyor. Çalışanların veriye ve uygulamalara erişim düzeyini limitleme unsurlarının başında ise veriye ulaşabilmek için kullanılan cihaz geliyor.

Kurumsal mobilite yönetimi ve sanallaştırma vazgeçilmezler olma yolunda

Araştırmadan çıkan sonuçlardan biri; masaüstü sanallaştırmanın artan önemi. Şirketlerin %51’i mobil bir organizasyon için masaüstü sanallaştırmanının önemine inanıyor ve gerekli görüyor. Yine %51’i uygulama sanallaştırmayı aynı önemde görürken, bu iki sonuç sanallaştırmanın mobilitedeki yerini her geçen gün daha da güçlendirdiğini gösteriyor. Şirketler mobil destekli bir organizasyon olmak adına ayrıca %63 ile web tabanlı uzaktan desteğe, yüzde 59 ile dosya paylaşımı ve depolama hizmetlerine, %57 ile de kurumsal mobilite yönetimine büyük önem veriyor.

En çok satış ve pazarlama departmanları mobil çözümleri talep ediyor

Mobil çözümler kullanan veya kullanacak departmanların başında; satış ve pazarlama departmanları geliyor. Pazar genelinde %74 ile satış ve pazarlama bölümleri ilk iki sırayı alırken, idari, kurumsal yönetim birimleri ve satın alma bölümleri de %73 ile üçüncülüğü paylaşıyor. Büyük ölçekli firmalarda ise bilgi sistemleri departmanları ilk sırada yer alıyor. Bu birimler mobilitede öncülüğü üstlenen birimler olarak öne çıkıyor.

Araştırma sonuçlarıyla ilgili görüşlerini açıklayan Citrix Türkiye Ülke Lideri Altan Cengiztekin, şunları söyledi: “İş dünyasında son yılların gündemi belirleyen ve tüm süreçleri dönüştüren olguların başında mobilitenin gelişimi yer alıyor. Mobilite ve mobil cihazların bu başdöndürücü gelişimi şirketleri de değişime zorluyor. Tüm bunlar şirketler için ayrıca daha etkin bir mobilite yönetimini de zorunlu kılıyor. Citrix’in yaptırdığı Mobilite Araştırma Raporu’nun Türkiye’de birçok farklı sektöre ve teknoloji dünyasının gelecek dönemine ışık tuttuğunu, önemli bulgular ortaya koyduğunu düşünüyoruz.”

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK