Televizyon dünyasındaki yenilikler

image

2000’li yılların başıydı. Sabah gazetesinin webmaster’ıydım. Muhtemelen dönem YeniYüzyıl gazetesinin satılma süreciydi. Birnumara yayıncılık ve Sabah gazetesi içeriğini birleştiren bir projeyi Ercan Arıklı ve Mehmet Demirel üzerinden gerçekleştirmek niyetindeydik. Projenin ismi sonra TürkPort oldu. 

İçeriği birleştirip tek yerde saklamak ve farklı şekillerde farklı siteler aracı ile takipcilerine sunmak benim hep önemsediğim bir iş modeli olmuştu. Zira bu sayede aynı içerikten farklı reklam yerleri oluşturmak mümkün oluyordu. Tam da bu fikirle Doğan TV Holding’de danışman olduğum dönemlerde youtube gibi bir yapının kurulması fikrini ortaya atmıştım. NetD isimli proje bu fikirden doğdu. Ancak bir farkla.. Benim amacım içeriği konsolide etmekti, proje youtube’la kapışan bir video platformu olmaya çalıştı. 

NetD ve rakibi Tiviyo ilk çıktığında ben ATV’ye danışmanlık yapıyordum. Bu grup da kaçırdığı bir fırsat olacağından korktuğu için yönetim harıl harıl bir video platformu kurmaya çalışıyordu. O dönemde youtube Türkiye pazarına girebilmek için içerik ortakları aramaya başlamıştı. ATV adına görüşmeleri ben yaptım. NetD ve Tiviyo’nun teknik altyapısının youtube ile yarışamayacağını özellikle kullandıkları CDN altyapısının videoları kesintisiz izlemeye izin vermeyeceğini biliyordum. Bu nedenle ATV’yi bir platform kurmak yerine youtube ortaklık anlaşması konusuna yönlendirdim. O zamanlar farkına vardılar mı bilmiyorum ama hem gerksiz bir yatırımdan kurtuldular hem de yaptıkları anlaşma sonucu dijital telif hakları konusunda da kazanç elde ettiler.

Televizyonculuk işte tam da böyle anlık kararların önemli olduğu, doğru kararların bir süre sonra çok yarar sağladığı bir sektör. Bu sektörün yeni oyuncuları ise dijital televizyonlar. Yani IPTV, OTT TV, kurumsal internet televizyonları… Bu yeni dünyanın tabii ki konuşulması gereken çok konuları var. Bu konuları konuşalım diye 23 Ekim tarihinde, Ankara’da lise arkadaşm Özgür Çoşar’ın organizasyonunda olacağım. Şu an eticaret konusunda bir konuşma yapmak için Kıbrıs’a KamuBIB’e gidiyorum ancak Ankara’daki organizasyonun detaylarını hafta içinde atifunaldi.com.tr adresinde blogum kısmına yazacağım. 

Dijital televizyonculuk, önce interaktif olacak, kişiselleşecek… Ancak asıl bilgisayar oyunları, sanal gerçeklik gibi konularla  yakınsadığında  gerçekten ilginç bir araştırma konusu olacak. Ancak şu anda bile internet üzerindeki trafiğin büyük kısmının video olduğunu video olduğunu ve reklam gelirinin dijitali uçurduğunu söylemekte büyük yarar var.