IPTV’de içerikle nasıl farklılaşılır?

Gerek Okan Üniversitesi’nde gerekse Marmara Üniversitesi’nde verdiğim IPTV derslerinde öğrencilerime her dönem bir ödev verdim. Ödevin konusu alışılagelen televizyon platformları ile IPTV arasındaki farkı anlattıktan sonra, bu farkın standart izleyicinin anlayacağı bir hale nasıl getirilebileceğiydi. Teknik açıdan en basit anlatım yolu, Türkiye’deki uydu televizyonu penetrasyonunu da göz önüne aldığınızda, anten olmadan gelen yayın platformu olarak anlatmak gibi görünüyor. Ancak bu tabii ki televizyon izleyicisinin çok önemsemeyeceği bir fark. Bundan daha fazlası, çoğunlukla zul gelen zorunlu bazı işleri televizyonunuzun karşısından kalkmadan yapabilme kolaylığı gibi görünüyor. Söz gelimi devlet aracılığı ile yapacağınız işlemleri televizyonunuzun karşısından kalkmadan, bilgisayar başına bile oturmadan yapmak tabii ki çok avantajlı görünüyor. Bunu yapmak için kullandığınız interaktif kanalları birçok farklı şekilde kullanmak da mümkün.

Ancak aslında izleyicinin en çok dikkatini çekecek olan, alıştığı televizyon programları ile klasik izleyici-kanal ilişkisini kıracak yeni bir bakış açısı.

Tabii ki bu konuda şu an -belki de prodüksiyon şirketlerinin platformun yararlarını anlayamamasından dolayı- çok fazla örnek yok. Ancak öğrencilerimin hazırladıkları demoları her dönem bloğumda yayınlıyorum ve her seferinde son derece yeni projeler olduğunu görüyorum.

İlk zamanlar programın içinde bahsedilen ürünlerin kumanda aracılığı ile alınması söz konusu iken, sonra bültende yayınlanan haberin inandırıcılığı, arama motoru üzerinden aranması, haber hakkındaki derinliklli bilgiye ulaşılması gibi konulara kadar gitti.

IPTV platformlarındaki bu paradigma değişikliği aslında teknik olarak çok kolay ama böyle bir değişiklik için platformun yöneticilerinden, yapım şirketine hatta izleyiciye kadar herkesin bu değişikliğe hazır olması şart.

Çünkü bu gelişme klasik izleyiciyi, paylaşımcı hatta katılımcı izleyiciye çeviriyor. Bu ise on yıllardır koltuğunda oturup tek sorumluluğu kanal değiştirmekten sadece televizyonu açmaya kadar inmiş olan seyirci için bir zul gibi görünecektir.

Burada yeni nesil pazarlamacıların havuç dedikleri bir motivasyon aracına ciddi anlamda ihtiyaç var. İşte burada iki sorundan bir cevap oluşturabiliriz. Popüler dünyanın önemli mimarlarından Andy Warhol’un dediği 15 dakikalık meşhurluk durumunu bu soruna cevap olarak kullanabiliriz. Yani yayında istediği anda bulunma gücü, tartışma programlarında konuklar gibi yayına dahil olma gücü, izleyiciye bu motivasyonu verecektir. Yayını izleyicinin etkileyebilmesi imkanı IPTV’nin en belirgin imkanlarından biridir. Tabii kanalın kamu görevini unutmaması şart.

Bu uygulamalar tabii ki kanalların izleyici havuzunun belli oranların altına indirmemesi durumunda gerçek olacaktır. Yani “fragmentation” ciddi oranlara geldiğinde buradaki meşhur olma fikri cazibesini yitirecektir.

Bundan sonra yapılabilecek en doğru interaktif yayıncılık, izleyiciyi yayının akışını etkileyecek şekilde sürece dahil etmektir. Yani izleyici dizinin sonunu belirler, seneryoyu değiştirir, alternatif sonlar oluşturur ve en sonunda dizideki kişi ile konuşur. Nasıl mı? İşte orası biraz karışık ama yapılmış örnekler çokca var. Yeterki bunları yapma cesaretini gösterebilecek yöneticiler olsun. Burada çok güzel ve özel bir dünya olduğu kesin!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK