Spotify yeni medya araştırmasını açıkladı

Dünyaca ünlü araştırma şirketi TNS’in araştırmasına göre Spotify, genç hedef kitle arasında Türkiye’nin en büyük altıncı “radyo istasyonu” konumunda. Araştırma, Spotify’ın Avrupa genelinde reklamverenler için radyo istasyonlarının haftalık erişim rakamlarının yüzde 10 oranında artmasını sağladığını ortaya koydu.

Spotify, dünyaca ünlü bağımsız araştırma şirketi TNS ile gerçekleştirdiği “Yeni Radyo” adlı pazar araştırmasının sonuçlarını açıkladı. Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 10 Avrupa ülkesinde* 20 binden fazla katılımcı ile görüşülen araştırma kapsamında, Spotify’ın reklam destekli versiyonunu kullanan ücretsiz kullanıcıların erişim ve nitelik özellikleri, geleneksel radyo dinleyicilerinin özellikleri ile karşılaştırıldı. Araştırma, dinleyici penetrasyonu ve müzik dinlerken geçirilen zamanın uzunluğu bakımından önemi hızla artan online müzik dinleme platformlarının, reklamverenler için geleneksel radyo istasyonlarının kolayca erişemediği dinleyici kitlesine erişimde önemli bir avantaj sunduğunu ortaya koydu. Araştırma sonuçlarına göre Spotify, Avrupa genelinde reklamverenlerin radyo istasyonları üzerinden eriştikleri kitleyi ortalama yüzde 10 artırmalarını sağlıyor.

Yeni Medya Araştırması, Türkiye’deki Spotify kullanıcı yapısı ile ilgili ilginç sonuçları da ortaya koydu. Buna göre:

Spotify, yüzde 20,1 erişim oranı ile Türkiye’nin en büyük dijital müzik servisi konumunda. 15-34 yaş grubu arasında erişim rakamları yüzde 27,8’e çıkıyor.
Araştırmaya göre Spotify geleneksel bir radyo kanalı olsaydı, Türkiye’nin 6. büyük radyo kanalı olurdu. 15-34 yaş aralığında yüzde 28 haftalık erişim oranı ile Spotify birçok radyo kanalını geride bırakıyor.
Türkiye’de çevrimici kitlenin yüzde 49’u Spotify’ı biliyor. Yani her 2 kişiden 1’i Spotify’ı tanıyor. Yaş aralığı düştükçe Spotify’ın bilinirliği de artıyor. Y kuşağında bilinirliği çok daha yüksek. 25-34 yaş aralığında bilinirlik oranı yüzde 60, 15-24 yaş aralığında yüzde 67’ye çıkıyor.
Spotify, sağladığı ilave erişim ile reklamverenlerin geleneksel radyo istasyonları aracılığıyla eriştikleri hedef kitlelere ek olarak daha geniş kitlelere erişmelerinde rol oynuyor. Reklamverenler radyoda verdikleri sesli reklamları Spotify’da da değerlendirmeleri halinde daha geniş kitlelere ulaşma şansı yakalıyorlar. Örneğin Türkiye’de Spotify, 15-34 yaş grubunda Kral FM’e yüzde 18, Power FM’e ise yüzde 15 oranında ek kullanıcı erişimi getiriyor. Üstelik markalar Spotify’da verilen reklamların hedefledikleri kitlelere daha etkin ulaştığından emin olabiliyorlar.
Geleneksel radyo kanalları en çok sabah saatlerinde, Spotify ise tüm gün dinleniyor.

Y kuşağı online müzik dinleme platformlarını tercih ediyor

Yeni Radyo araştırmasına göre müzik sektörü, gelişen Türkiye dijital sektörünün en önemli içeriklerinden birini oluşturuyor. Araştırmada özellikle Y kuşağının radyodan daha fazla Spotify dinlediği görülüyor. 25-34 yaş aralığında radyo dinleme oranı yüzde 25 iken, Spotify dinleme oranı yüzde 30. 15-24 yaş aralığında radyo dinleme oranı yüzde 24 iken Spotify dinleme oranı yüzde 39’a çıkıyor.

Yeni Radyo araştırması radyo istasyonları ve Spotify dinleyicilerinin müzik dinleme alışkanlıkları arasındaki temel farkları da ortaya çıkardı. Türkiye’den 15-64 yaş aralığında 2 bin kişinin katıldığı araştırmaya göre katılımcılar en çok sabahları “trafikte/seyahat halindeyken” radyo dinlemeyi tercih ediyor ve gün içinde radyo kullanımları azalıyor. Spotify üzerinden müzik dinleme alışkanlığı ise günün tamamına yayılıyor ve akşam vakti tavan yapıyor. Spotify kullanıcıları, müzik dinlerken aynı anda en çok internette zaman geçirdiklerini ve rahatlamaya yönelik aktiviteler yaptıklarını belirtiyor.

Spotify Türkiye Ülke Müdürü Ergül Çivi, Spotify olarak sesli reklam endüstrisinde ciddi bir büyüme potansiyeli olduğuna inandıklarını ve Avrupa sesli reklam pazarının, yaklaşık 8 milyar dolarlık ABD pazarı boyutlarına ulaşmasına yardımcı olmak istediklerini söyledi. Çivi, radyo kampanyalarında dijitalleşme sürecinin hızlanması, bunun ilk adımı olarak dijital dinleyici kitlesinin temel davranış biçimlerinin anlaşılması ve geleneksel ve dijital müzik dinleyicileri arasındaki etkileşim derinliğinin ortaya çıkarılması gerektiğini kaydetti. Çivi, “Gerçekleştirdiğimiz ‘Yeni Radyo’ araştırması müzik tüketimini ve geleneksel ve dijital platform kullanıcıları arasındaki davranış farklarını anlamak amacıyla gerçekleştirilen ilk çalışmalardan biri oldu. Spotify’ın, radyo kullanmayan ‘dijital dinleyici’ grubuna ne zaman ve ne şekillerde ulaştığını tanımlayan bu araştırma ile medya satın almacıların radyo kampanyalarını daha iyi anlamalarını sağlayarak pazarın gelişimine katkıda bulunmak istiyoruz” diye konuştu.

Spotify araştırma sonuçlarından yola çıkarak güçlü bir veri işleme ve medya planlama aracı üzerinde çalışıyor. Bu araç şirketin medya satın almacılara ihtiyaçlarına özel satın alma içgörüleri sunmasına olanak tanıyacak. Spotify bu aracı Spotify hizmeti üzerinde reklamveren markalara yüksek hedeflenmiş medya planları sunmak için kullanabilecek ve Spotify’ın diğer medya araçlarına verilen reklamlara ek olarak ne kadar daha fazla kitleye erişim sağlayabileceklerini görmelerine olanak tanıyacak.

*TNS ve Spotify işbirliğinde gerçekleştirilen Yeni Radyo araştırması kapsamında İngiltere, Almanya, Fransa, İspanya, İtalya, Türkiye, İsveç, Norveç, Danimarka ve Finlandiya’dan katılımcılar ile görüşüldü.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK