Başarısızlığın adı innovasyon ve markalaşma

Geçen hafta Antalya’da “dijital pazarlama” konuşmak için Akdeniz Reklamcılar Derneği’nin davetlisiydim. Türkiye’de reklamcılık sektörünün önemli isimlerine geleceği anlatırken bunu yaşatmak da gerekiyor. Gitmeden önce bir sürpriz hazırlamak için MK Teknolojileri’ni aradım. Prezantasyonda yeni ürünleri “flying fingers”ı kullanmak istediğimi ilettim. Organizasyon bitiminde konuşulan konulardan biri bu ürün oldu. Daha sonra izlenimlerimi anlatmak için MK Teknolojileri’ni aradığımda, Suat Özcan bey bana bu ürünü geliştirmek için geçtikleri adımları anlattı. Ben de bir refleksle, devlet yardımı aldınız mı diye sordum. Malum KOSGEB ve TÜBİTAK, ar-ge konusunda destekler veriyordu. Üzülerek hayır dedi. Destek almak için bir kere başvurduk ve sonunda vazgeçtik.

Apple yeni saati Apple Watch’u beklenildiği gibi 9 Eylül’deki organizasyonunda duyurdu. Ancak bu duyurudan çok kısa bir süre önce Apple’ın tasarım yöneticisi Jonathan Ive bu saatin İsviçre’nin iflasına sebep olacağı yolunda bir açıklama yaptı. Açıklamaya büyük saat üreticilerinden cevap gelmedi ama benim saat sektörünü araştırmama sebep oldu. Aslında lüks saat sektörünün büyük kısmı maliyetten ziyade marka üzerine kurulu. 2 – 10 bin dolar arası saatler aslında 500 dolar maliyetli fabrikasyon saatler. 10 – 100 bin dolar arası ise en azından bir farklı özelliği olan saatler. 100 bin dolar üzerini da tamamen el yapımı olduğu için muhtemelen saati yapan küçük atölyenin belli bir süresini sponse etmek anlamına geliyor. Bu durumda lüks saat sektörü diye tanımladığımız yapı aslında yıllarıdır üzerinde incelikle çalışılmış bir markalaşma hikayesinden başka bir şey değil. Bu üreticilerin genel görüşleri Apple’ın yeni ürününün saat sektöründeki, hesaplı ürün satıcılarını etkileyeceği yolunda.

Lüks saat üreticileri ne hissediyor, ne yaşıyor ve ne psikolojide olurlarsa olsunlar, sonuçta olup biten bir Amerikan markasının tek bir ürünü ile bir ülkenin yıllarca dişi ve tırnağı ile oluşturduğu bir sektörü tehdit etmesidir. Bu ancak ve ancak innovasyon iklimini ayağa kaldırmakla mümkün olur. Bu konunun kralı olan Amerika şimdi ektiklerini biçiyor.

Daha önce de Google harita ürününe navigasyon özelliğini ekleyeceğini duyurduğu gün belli başlı navigasyon markalarının hisseleri inanılmaz hızda düşmüştü. http://techcrunch.com/2009/10/28/googles-new-mobile-app-cuts-gps-nav-companies-at-the-knees/ . Bunu da yine innovasyon kültürünü tetiklediğini biliyoruz.

Birkaç gün önce Meclis’teydim. Özellikle teknoloji konularına kafa yoran değişik partilerden milletvekilleri ile sohbet ettik. Genel yaklaşım Türkiye’de innovasyon ekosisteminin bir türlü oluşmadığı yönünde.

Teknokentlerin kiralarının bu noktada olduğu, ar-ge desteklerinin hakkeden firmalar tarafından alınamadığı, vergi teşvikinin zaten var olan ürünlerin fiyatını ucuzlatmak için kullanıldığı bir ülkeden siz nasıl innovasyon beklersiniz ki?

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK