E-ticaret rakamları bizi 2023’e götürür mü?

Geçen hafta Bolu’da yapacağım bir konuşmaya hazırlanmak için daha önce hazırladığım sunumlardan e-ticaret ile ilgili olanları gözden geçirdim. Konuya en yakın olanlardan biri birkaç sene önce DemSA Grup’a e-ticarette geleceği anlattığım sunumdu. Ancak bir şeyi fark ettim e-ticarette dünya çok hızlı değişmiş.

Geçen süreçle ilgili fark ettiklerimi sizinle de paylaşmak istiyorum. Öncelikle e-ticaret dünyasında Batı’nın ağırlığı doğuya kaymış. Burada dikkat edilmesi gereken iki önemli konu var. Öncelik alım gücü ve e-ticareti kullananların sayısı. Bu tarafta hâlâ Batı’nın GSMH’dan düşen pay nedeniyle ağırlıkları söz konusu. Çok kazanıp çok harcıyorlar. Ancak satın aldıkları ürünlerin büyük kısmını doğudan alıyorlar.

Özellikle Çin’in e-ticarette ciddi bir üstünlüğü var. Bunun önemli sebeplerinden birinin daha lüks üretime kayamamış olan makul fiyatlı ama kaliteli ürünleri olduğunu düşünüyorum. Hemen arkasından Hindistan ve Brezilya geliyor. Arkasındaki blok ise sizi çok şaşırtacak. Rusya, Kanada, İngiltere, Amerika ve Güney Kore. Bence bu blok ilk ondan düşme trendinde. Alttan ise benim de favorilerimden biri Japonya geliyor.

İnternette ticareti en çok yapılan ürün hâlâ hazırgiyim. Bu sektör özellikle “hızlı moda” kavramı ile birlikte ciddi anlamda üretim ve satış alanlarından birisi. Geçmiş rakamlara baktığımda hazır giyimin oranını yükselterek birinci gittiğini görüyorum. İlginç olan ise, lüks tüketimin hazır giyimde daha etkin bir rakama ulaşamamış olması. Bu da yükselince çok özel bir durum olmazsa hazır giyim farkı ciddi anlamda açacak.

Gelelim Türkiye’nin bu tablodaki yerine. Dünya’da 2013 yılı e-ticaret hacmi 3,93 trilyon TL iken, Türkiye’nin bu hacimdeki miktarı 50 milyar TL. Yani dünya e-ticaret hacminin binde 1’inden biraz fazla.

Her geçen gün eticaret’in konvansiyonel ticaretteki payı artarken, Türkiye’nin bu alandaki kesin başarısızlığı, bu konuda yatırım yapacak olanları da etkiliyor. Bu da bizi hiç istemeyeceğimiz bir döngüye sokuyor. Arz azaldıkça talepte aşağı çekiliyor. Başarısız projeler artıyor bu arzı daha çok aşağı çekiyor. Alınacak bir şey kalmayınca talep de düşüyor ve bu yeniden arzı negatif yönde etkiliyor.

Bir ülkenin dünyanın en büyük ekonomileri arasına girmesi için bütün sektörlerde bunu gerçekleştirmesi gerektiği, tek bir sektör ve onun babayiğitleri ile bunun yapılmayacağı kesinse… Şimdi sormak istiyorum 2023, 2073 projelerini gerçekleştirmek için bu e-ticaret rakamları size yeterli geliyor mu? Kaldı ki e-ticaret sektörünün dünyada gelişen bir yapısı olduğunu varsayarsak bu rakamların aynı veya yakın büyümesi durumunda, Türkiye’nin oranı binde 1’lerin altına inecektir. 2073’de ise bu oran ne olur siz tahmin edin!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK