Enine boyuna twitter

Kapandı olay oldu, açıldı olay oldu… “İkinci adamı” Türkiye’ye geldi. Herkesle teker teker görüştü. Bir tek gazeteye demeç verip kaçıp gittiler. Malum Türkiye’nin ilginç şekilde gündemi twitter. Başbakan önce Türkiye’deki hukuk kararlarını dikkate almıyorlar dedi. Sonra vergi kaçakcısı dedi. Mehmet Şimşek eğer Türkiye’de ofis açmaz, gelirler ve kurumlar vergisi vermezlerse katma değer vergisini iki katına çıkarırım dedi.

TBMM bu konuyu konuşmalı mı? Ya AYM?

Hukuk kararları konusunda twitter yetkilileri gider ayak bir açıklama yaptılar. Türkiye’de alınan kararları email yerine sitemizdeki form aracılığı ile iletseydiniz biz de gereğini yapardık dediler. Sanki yıllardır benim devlet yetkilileri ile yaptığım konuşmaları duymuşlardı. Yıllardır bunun bu şekilde yapılması gerektiğini, iletişim kurmak için karşı tarafın frekansına geçmek gerektiğini anlatmaya çalıştım. Ancak Ulaştırma eski bakanı Binali Yıldırım daha ilk mesajında biz bir ülkeyiz, onlar da bir şirket bizim kurallarımıza uyacaklar diyerek iletişimin protokolünü son derece yanlış bir noktadan belirledi. Ben diplomat değilim ama bu tip bir yaklaşımın bizi diplomatik olarak ciddi bir sorunun içine sokacağını görüyordum.

Twitter açısından Türkiye önemli mi?

Geldiğimiz noktada her ne kadar twitter yetkilileri Türkiye’ye gelmiş olsa da, bu siyasi açıdan bir başarı sayılsa da, diplomatik açıdan bizi oldukça kötü bir noktaya hapsetmiştir.
Bu işin siyasi ve hukuki kısmı gelin şu twitter olayına ayrıca baştan sona rakamlarla bakalım. Dünyadaki twitter kullanıcı sayısı emarketer tarafından yapılan açıklamalara göre 645.750.000. Türkiye’deki hesap sayısı ise 11.337.505. Yani yüzde 1’den biraz fazla… Yine emarketer’a göre geçen yıl twitter’ın reklam geliri 405 milyon dolar. Türkiye’deki geliri konusunda birden çok rakam var. Twitter yetkilileri 4,5 milyon dolar diyor. Türkiye’de bir de 30 milyon dolar gibi bir rakam dolaşıyor ama bana sorarsanız pek de inandırıcı değil.
Bu durumda ortalama bir twitter hesabının, getirdiği ciro, genel cironun toplam kullanıcı sayısına bölünmesinden bulunur ki; bu 0,62 dolardır. Aynı hesapla ortalama bir Türk twitter hesabının yıllık getirisi, 0,40 dolardır. Yani Türk kullanıcısı pek de karlı değil.
Zaten Twitter için borsaya kote olmadan önce kullanıcı sayısı ciddi anlam ifade ediyordu. Şimdi ise sadece trafik yoğunluğu ve itibara zarar veren bir konu. Gerçi bir dönem Türkiye’nin twitterdaki sayısı yüksekti. İlk onda yer buluyorduk ve bununla interaktif ajanslar övünüyordu. Son zamanlarda da Türkiye twitterda birinci… Bu aralar interaktif ajansların övündüğü konu ise twitter kullanıcı sayısının toplam internet kullanıcısına oranı. Ortalamamız yüzde 33. Çok yüksek gibi görünüyor.

Aktif kullanıcı sayısı

Yüksek olabilirdi de; şu fake (sahte) hesap meselesi olmasaydı. Twopcharts’ın hesabına göre Twitter üzerindeki kullanıcı hesaplarının yüzde 44’ü daha bir tweet bile atmamış. Yani aktif değiller. Bu arada aktif ve fake hesaplar da bunun dışında ayrı bir çıkarılması gereken hesap. Peerreach’in hesabına göre ise aktif kullanıcıların yüzde 50’si sadece beş ülkeden. Bu yüzde elli başta telaffuz ettiğimiz kullanıcı sayısının yüzde 25’ine denk geliyor.

Türkiye açısından twitter önemli mi?

Eğer Türkiye bu istatistiklerde dünya ortalamasındaysa 11 milyon kullanıcının sadece 2.5 milyonu aktif kanlı canlı kullanıcı. Bu sayı da bizi o beş ülkeden biri yapmıyor.
Bu konuya twitter gözünden baktığımızda çıkan sonuç. İsterseniz bir de Türkiye açısından bakalım. 4.5 milyon dolar gelirin KDV’si 1 milyon dolar bile değil. Yanlış bilmiyorsam, kurumlar vergisi, gelir vergisi ve KDV topladığınızda toplam cirodan Türkiye’ye düşen pay 1,5 milyon doları geçmez. Bu da 3 milyon TL’dir. Geçen yıl Türkiye’nin topladığı toplam vergi ise 64 milyar TL. On binde 4 gibi bir gelir payından bahsediyoruz. Bu veriler ışığında bu konu gerçekten ne Türkiye’nin ne de twitterın gündeminde olacak kadar önemli görünmüyor.
Kaldı ki; twitter dünyadaki tek sosyal ağ değil. Facebook, twitter ve youtube diye başlayan evren o kadar geniş ki. Bunu görmek isterseniz tarayıcınıza http://tinyurl.com/twittertekdegil yazmanız yeterli.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK