Hayatta kalmak için paradigma değişikliği şart

“Değişmeyen tek şey değişimdir” cümlesinin değişik gelmediği bir çağda yaşıyoruz. Değişim, hayatın bir parçası olmaya başladı. Tabi değişimin hızlı yaşandığı ortamlarda kaos da şaşırtıcı değil. Yani aslında içinde bulunduğumuz siyasi, ekonomik, teknolojik kaosun tek suçlusu biz ve bizden bir önceki jenerasyonun değişim söylemleridir. Tabii bu kaosun en çok yaşandığı yer teknoloji ve özellikle de internet dünyası olduğundan, biz hem bu duruma alıştık hem de çıkarımlar yapma imkanımız oldu.

Geçen hafta IDC’nin gerçekleştirdiği 5. CIO Summit için Antalya’daydım. Chief Information Officer (CIO)’lar, yani bilgiden sorumlu genel müdür yardımcısı çoğu şirketin en teknolojik bölümlerinden biri oluyor. Zira Chief Technical Officer (CTO)’lar, yani teknolojiden sorumlu genel müdür yardımcısı) işin donanım kısmı ile uğraşırken CIO’lar bilginin nasıl işleneceği ve sonunda diğer operasyonel birimlere nasıl ulaştırılacağı ile ilgileniyorlar. Yani hayatları bilgiyi işlemek ile geçiyor.

CIO’lar genel deneyimlerini anlatırken, gerçekleştirdikleri bilgi oluşturma işi eğer rutine dönerse Chief Operational Officer (COO)’lara, yani operasyonel işlerden sorumlu genel müdür yardımcısına pasladıklarından bahsetti. Halbuki bizim COO’ların yaptığı işler konusundaki alışkanlıklarımız genel olarak idari işlerle sınırlıydı. Demek ki kurumlarda dijital alan artık içselleştirilmeye başladı.

Danışmanlığını yaptığım Marketing Türkiye Dergisi, uzun bir süredir IP isimli bir internet pazarlaması dergisi çıkarıyordu. Ancak yaptığımız son toplantıda, zaten pazarlamanın dijital olduğu bu çağda, içselleştirmemenin doğru olmadığına karar verdik ve Günseli Hanım cesur bir hamleyle dergiyi Marketing Türkiye’nin içine hem de ayrı bir bölüm olmadan, homojen şekilde ekledi.

Yani artık geleneksel ve dijital diye bir ayrım yok!

Yani artık iş ve e-iş diye de bir ayrım yok!

Hepsi ortak ve birlikte çalışıyor. Bu ortak çalışmanın bir önemli sonucu var. Her iki alan da birbirinden beslenmeye başlıyor. Dijitalde geliştirdiğimiz yeni teknikleri geleneksel alanlarda da kullanmaya başlıyoruz. Ya da tam tersi gerçek oluyor. Eskisi gibi ırmak tek tarafa akmıyor. Bizim kaos olarak gördüğümüz manzaranın altında da bu yatıyor.

Sosyal medyada yeni dönemde, hesapların fake olmaması, doğru derecelendirilmesi için çalışan bir firma var. Bakış açısı genel olarak kuru kalabalıkları (kelleleri) saymaktan ziyade, takipçilerin etki alanlarını ölçmekten geçiyor. Klout isimli bu şirket geçenlerde Lithium Technologies 200 milyon dolara satın aldı. Online itibar ölçen bir şirketin birkaç yıl içinde bu kadar değer kazanması son derece dikkat çekici. İşte bunun arkasında da şu an gelenekselin dijitale uzun vadede de tam tersi bir etkileşimin etkisi var. Dijitalin genel geçer sayılardan oluşan dünyasından daha kaliteli bir dünya var.

Gelenekselde dijitalin etkilerini içeren iş yapış şekilleri ise daha ilginç sonuçlar doğuruyor. Geçenlerde bir şirket yöneticisi ile konuşuyorduk. Ürününü parasız dağıtmaya başladığından keyifle bahsetti. Burası biraz garip ama asıl garip olan, parasız dağıttığında pazar payının büyüyüp, cirosunun bir kuruş bile aşağı düşmemiş olması. İddia ediyorum ki, yakında deterjan aboneliklerinin yanında çamaşır makinesini parasız veren dünya şirketlerini göreceğiz.

Dünya uzaktan bakanlara kaotik anlamda değişiyor. Yakıdan bakanlar içinse pek de kaos yok gibi. Ancak değişimi iyi analiz etmek lazım. Bir insan kaynakları şirketinin sahibi geçenlerde bulut bilişim, mobil, büyük veri konularında tecrübeli CIO bulamadığından bahsediyordu. Ben de ona tembellik yapıp, kavramlara sıkışmaması gerektiğini anlattım. Öncelikle doğru analiz ettiğinizde aranılan kişinin en önemli özelliklerinin yeniliklere adapte olabilmek olduğunu söyledim. Kavram ne olursa olsun yenilikçi vizyona sahip bir kişi onunla nasıl baş edeceğini bilir.

İnternet, dünyanın gündemine girmeden önce biz nasıl ondan değer yaratacağımızı anladıysak, CIO için büyük veri, bulut bilişim, mobil en fazla o kadar karmaşık olabilir.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK