Online İtibar Yönetimi konusundaki çıkarımlarım

Ancak gerek google’ın arama indeksleme ve ranking sistemini değiştirmesi gerekse artık bu konuya toplu bir iletişim paketi olarak bakılması gerekliliği (sosyal ağların google indekslemelerine tam olarak şimdilik girmeyen çok moda_trendy_ bir yer olması) oluştu. Bu nedenle artık özellikle benim danışanlarım arasında artık ilk adımda olan itibarı negatif noktada duran kimse kalmadı.

Bu nedenle bu konuda danışanlarımla çalışmanın verdiği tecrübeden edindiğim basit birkaç kuralı sizinle de paylaşmak istedim.
İtibarı yönetmek zordur. Zira yaptığınız her faaliyet başka insanları rahatsız edecektir. Ayrıca markanız ne kadar açıksa krizleriniz o kadar büyük olacaktır. Yalnız bu son söylediğimizden itibarınızı herkese kapatın anlamı çıkmasın bu zaten sizi şöhret olmaktan uzaklaştırır.
Size itibarınızı korumanın yollarını şöyle açıklayacağım:

KURAL BİR : ALANINIZIN SINIRINI BELİRLEYİN

Eğer hakkınızda kötü bir dedikodu sürekli önünüze çıkıyorsa. Markanız için bir sayfa oluşturun…

Bir alt domain oluşturun. Arama motorları, alt domainleri, web sitelerinden ayıracağından, sizin markanız adı altında alt domain adreslerine de ulaşabilirsiniz. Ana sitenizle alakasız bir yığın içeriği toplayın ve arsiv.webadresim.com içine atın. Ya da webdeki bütün görüşleri gösteren yorumlar.webadresim.com adında bir site hazırlayın. Bu site, anasayfanız arasında, yani iki sayfa tek bir sayfa da kontrol altında olacaktır.
Bir Squidoo sayfası hazırlayın,Squidoo.com’da bir sayfa oluşturun ve bunu markanız için ayarlayın. Link ile bunları bağlayın. Böylece 3 sayfa tek bir sayfa da kontrol altında olacaktır.
Bir Twitter hesabı açın ve ayda bir kezden daha fazla güncelleyin.Şundan emin olun sizin marka isminiz sizin biyografinizi gösterir. Tabiki burada da ana sitenizin bağlantılarını da Squidoo.com dakileri de işaret ediyorsunuz demektir. Böylece dört sayfa tek bir sayfa da kontrol altında olacaktır.
Şimdi aynısını Facebook üzerinde yapın. Bir fun (hayran) sayfası oluşturun ve güncelliğini koruyun,onu da aynı linke bağlayın.Şimdi beş sayfa bir tek sayfada kontrol altında olacaktır.
5) Eğer bir wikipedia girişi istiyorsanız,bunu markanızla ilgili doğru bir şekilde yapılandırmanız gerekir.İyi bir girişin doğal bir görüntüsü olmalıdır. Fakat o size geri dönüş yapacaktır.Wikipedia,kesinlikle tek bir sayfa üzerinde sonuçlanacağından geri dönüşü daha baskındır.
Yeterli zaman ve enerjiniz varsa, uydu sitelerinden de oluşturabilirsiniz.Markanıza yakın olan domainleri aldığınızdan emin olun. Ayrıca .info’lu domainleri de alın. Sonra orjinal içeriği ve sayfa bilgilerini buraya ekleyin. Linkleri mutlaka google’a uygun şekilde atayın.
Burada amacımız dinamik bilgilerin olduğu siteleri tek bir yerden idare edebilmek ve böylece birbirine bağlı krallığınızı yaratmak.
Ekstra yazılar için posterous.com ve thumlr.com üzerinden siteler almak, resimler içinse flickr ve picassaweb’de hesaplar almak çok doğrudur.

Birlikler Oluşturun
Eğer itibarınız saldırı altındaysa, etrafınızda birkaç yakın arkadaş itibarınıza sahip olmak için size yardım edecektir.Bu yüzden yeni ittifaklar kurun.
İnsanların sorularına cevaplar verin. Tweet’lerine mutlaka geri dönün. Burada anlamsız konuşmalardan kaçının ama size sorulan sorulara içtenlikle cevap verin. Eğer soru sorulmuyor ve görmezden gelindiğinizi düşünüyorsanız, insanların ortaya sorduğu sorulara, doğru cevapları biliyorsanız cevap verin. Bu bir saygınlık oluşturacaktır. Unutmayın internet bir paylaşım yeridir.
Sosyalleşin. Bir danışmanla çalışın. Danışmanınızın blog pazarlama ya da benzeri diğer ekiplerle çalışmasını sağlayın. Diğerleriyle birlikte çalışarak, kimin sizinle bir mücadele içine girmek istediğini görürsünüz.
İletişimi koparmayın (hep temas halinde olun).

DİNLEYİN VE İLGİLİ DAVRANIN

Tabiki, kriz geçince otobüs bekler gibi yeni bir kriz beklemeyeceğiz. Etrafı dinlemek, araştırma yapmak ve krizin ipuçlarını bulmak önemlidir. Unutmayın erken uyarı sistemleri can kurtarır.

Google Reader’ı ”sosyal medya monitör aracı” olarak kullanmalısınız.
Ölçülü davranın.Eğer hayal kırıklığına uğramış bir müşteri web sitelerinde veryansın ediyorsa,sakın ona alevli (kızgın) üç sayfa yazıp ortak bloglarınızda yayınlamayın,direkt temasa geçin. Eğer bir rakibiniz sizin hakkınızda yalanlara başladıysa, bloğunuzda biraz dolaşıp, arkadaş ve ittifaklarınıza tavsiye için başvurun, sonrasında yanıtınızı sergileyin.

KORUNMANIN BİR PARÇASI

İtibar yönetiminde her yöntem mutlaka uygulanmalıdır. Ancak mutlaka bir öncelik sıralamanız, stratejiniz olmalıdır. Stratejiniz yoksa yapacağınız yanlışlar işi iyice altından kalkılmaz noktaya getirir. İnterneti görmezden gelmek, sorunu dikkate almamak yanlıştır. Sorunu yaratan kişi ile konuşmak da kesinlikle doğru bir yaklaşım değildir. Unutmayın teröristlerle pazarlık yapılmaz!

Bu aşamaları geçip markanızı düzlüğe çıkardığınızda ise pozitif bir itibar için mutlaka yine bir danışmanla yolunuza devam edin. Mutlaka bir patron olarak çok yeteneklisinizdir ancak unutmayın enerjiniz kısıtlı ve bu enerjiyi itibar gibi işin profesyonellerinin olduğu bir konuya harcamanız, kabul edilemez bir lüksdür.