Sezonun sosyal TV’si

Televizyon her ne kadar belli bir grubun tamamen hayatından çıkardığını varsaydığı bir mecra olsa da ülkenin yüzde 85’inin haber aldığı birinci mecra. Tabii televizyonu ayakta tutan ise reklam. Yıllarca reklam hepinizin de bildiği gibi rating ile ölçüldü. Seçilen evlere konulan “human meter”lar ile bir ülke genellemesine gidiliyor ve reklamveren bunu rehber olarak alıp kullanıyordu. Hâlâ öyle ölçülmeye devam ediyor ancak son dönem bilişimdeki gelişmeler istatistik bilminin örneklem kısmını ciddi anlamda değiştirdi. Özellikle elimizin altında bütün veri ( big data ) ve bunu anlık analiz edebilecek harika araçlar varken neden örneklemlerle uğraşalım ki? İşte bu yeni gelişme sosyal TV dediğimiz bir sektörün gelişmesine sebep oldu.
Yıllarca Amerika’nın en büyük organizasyonu olan Amerikan Futbolu Final Maçını, rating cihazları hatta tuvalete giden izleyicinin sifon çekmesinden oluşan su kullanım raporları ile ölçmeye çalışan reklamveren bluefin firmasının sosyal medya üzerinden izlenme ve ilgi oranlarını ölçmesi ile birlikte gerçeğe çok yakın sonuçlar almaya başladı ve mutlu oldu. O kadar mutlu oldu ki; bluefin firmasını twitter bu ölçümlerden bir hafta sonra satın aldı. Bu işi Türkiye’de de yapan firmalar bulunuyor. Kimola bu sektörde uzun zamandır hizmet veriyor. Geçen TV sezonunun sonunda, kimola bir yıllık rapor yayınladı.
Rapora göre Türkiye geçen dönem Star TV izledi. Onun arkasından ise Kanal D ve ATV geliyor. En çok izlenen programların başında diziler ezici çoğunlukla gelse de Survivor ve Yetenek Sizsiniz Türkiye geliyor.
Bu yıl da özellikle bu iki yarışmanın etkili olacağını görebiliyoruz, Ancak iki yarışma da Acun’un yeni kanalı TV8’e geçti. Bu değişiklik özellikle geçen sezon CNNTürk’ün bile gerisinde kalan TV8’e ciddi bir ivme kazandıracak gibi.
Son birkaç yıldır Okan Bayülgen ve ekibinin bir gençlik kanalı kurma çabalarını Acun yine TV8 altında gerçekleştirecek gibi görünüyor. Tabii TV8 hakkında endişeler de var. Özellikle haber kuşağı olmayan bir kanalın mainstream’e girip herkes tarafından seyredilmesine zor gözüyle bakılıyor.
Tabii bu yeni dönemde haberde de birçok değişim oldu. Jülide Ateş’in HaberTürk’e geçmesi, haber izleyicisinde ne etki yapar bilinmez. Ancak Kanal D’de de dişli bir rakip Serdar Cebe var. Tabii NTV’de de Sonay Dikkaya’yı unutmamak gerekiyor. Uzun zamandır anchorman iddiasını haber spikeri olmayan duayenlerle götüren kanallar artık bu hatalarından dönmüş gibi görünüyor. Ancak tabii haber demek sadece spiker demek değil. İyi editör, iyi planlama demek. Hatta haberi yerinde yakalayacak reflekslere sahip olmak demek. Son dönemde bu başarıyı gösteren haber müdürlerine pek de rastlayamıyoruz.
Tabii haberin bir parçası da, sabah haberleri. Burada NTV’den Burcu Koç önde. Haber sonrası kuşakta ise CNNTurk Ebru Çapa ve ekibe yeni katılan Emre Alkin ile harika bir düşünür takımına sahip olan programıyla oldukça etkili. Bu yeni dönemde karşımıza neler çıkacak sosyal TV raporları ile daha net göreceğiz.