Stratejiler, stratejiler

Geçen hafta, seçimden önce Rusya’nın Sesi Radyosu’nda telefonla bir mülakat gerçekleştirdik. Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde sosyal medya kullanımını değerlendirmemi istediler. Ben de konuya öncelikle seçimlere sosyal medyanın etkisinin analizi ile başladım. Sosyal medyada iyi bir kampanya yapmak Türkiye’de seçim kazandırmaz ama kötü kullanmak kaybettirir. Dünyadaki örneklerinden bu noktada farklıyız. Fransız dostum Matthieu ile sohbetlerimizde bana Nicolas Sarkozy’nin seçim kampanyasında sosyal medya kullanımını anlattığını hatırlıyorum. Aradan geçen onca yılda biz fikren bile o seviyeye erişebilmiş değiliz. Sarkozy kampanyasında, sadece twitter, facebook kullanımı değil aynı zamanda bu iki şirketle ortak nefret söylemlerine karşı savaş konusu bile vardı.
Oysa Türkiye’de seçimde sosyal medya kampanyaları konusundaki birkaç prezantasyona denk geldim, hepsinde stratejik kısmı ne kadar ıskaladıkları hep dikkatimi çekmişti. Zaten bunu ten rengini bir farklılık gibi gösterip antipati toplamamak için yapılan afiş tasarımlarını, aynen uygulayan siyasilerimizle alenen görüyoruz.

Facebook messenger, Foursquare Swarm…
Bu ay foursquare “check in” uygulamasını swarm ismi ile ayırarak ciddi hayal kırıklığı yarattı. Birçok kullanıcı swarm uygulamasını yüklemek istemedi. Önce twitterda #killswarm isimli bir hashtag ile tavır göstermeye başlandı. PRWeek’e göre Foursquare CEO’su Dennis Crowley’in televizyon turu ile konuyu anlatmaya çalıştı. Ancak topsy sonuçlarına göre #killswarm hashtag’i gün geçtikçe artıyor. http://tinyurl.com/killswarm
Benzer durum facebook için de yaşandı. Facebook mesajlaşmak için messenger’ı ayırmak için bir uygulama geliştirince, teknoloji blogları mesajlaşmayı ayırmadan facebook’u nasıl kullanırsın konusundaki makalelerle doldu.
Çalıştığım gazeteler anasayfa tasarımlarını değiştireceğinde, çoğunlukla hepimiz zırhlarımızı kuşanarak gelirdik. Harikasını bile yapsanız mutlaka tepkiler gelir zira. Şüphesiz bu iki çok kullanıcılı sosyal medya şirketinin yöneticileri oluşacak tepkileri tahmin etmiş ve bunu kompanse edeceklerini hesaplamışlardır.

iPhone büyük ekranın arkasına ne gizliyor
Apple’ın yeni telefonu iphone 6 Eylül’de tanıtılıyor. Temkinli olmak gerekse de, ekranın büyük olacağı artık en belirgin ve konuşulan özellik. Ancak acaba ekran büyüklüğü iphone’ların en önemli problemi miydi? Tabii ki değildi. Apple bu konudaki soruları, yıllar önce tek elle kullanım kolaylığı ve retina ekranla bertaraf etmişti. Asıl sorun ekranın tam altında gizliydi. Bu konuyu rakibi Samsung uzun zamandır diline dolamıştı.

( http://tinyurl.com/iphonepili ) Sorun pilin büyümesiydi. Zaten Apple’ın bu konuda yanlış bir stratejide yürüdüğü, ekranı küçülttükçe, pilin de küçülmesi gerektiği, bunun da sorun olacağı teknik makalelerde uzun süredir yazılıp, çiziliyordu. Steve Jobs’ın bu konuda bir çözüme sahip olduğu konusunda bahse girerim… Ama ne yazık ki, biz ölümlüler sonsuza kadar yaşayacak gibi bazı fikirlerimizi saklamamalıyız.

Dere geçilirken at değiştirilir mi?
Strateji konusunda uzun zamandır söylenmiş en değerli sözlerden biri “dere geçerken at değiştirilmez”dir. Ancak Harvard Business Review’de geçen ay yayınlanan bir makale bu konuda ilginç yorumları içinde barındırıyor. Makalede dikkat çeken konulardan biri, dinamik sorunların olduğu yeni dünyada stratejilerin yazılımcı söylemi ile “if..then..” yani şartlı, koşullara bağlı değişken yazılması gerektiği yönünde.
Yani artık bir konuda tek ve net bir strateji yeterli değil.

İş dünyasında bir sorunun üç çözümü vardır…
Yıllardır – özellikle online itibar yönetimi konusundaki danışanlarıma- bir sorunun en az üç çözümünün olması gerektiğini söylerim. Bir sorun üç farklı zamanda incelenmelidir. Kısa, orta ve uzun… Kısa dönemde, kanamayı durdurmak için, anlık önlemler söz konusudur. Uzun vadede asıl gerçek teşhis ve tedavi için gerekli ortam yaratılır, uzun vadede ise sorunun tamamen bertaraf edilmesi için gerekli stratejiler uygulanır.
Doksanlı yıllarda teknoloji şirketleri, bizim gibi akıncıların (pioneer) kullanacağı yazılımları üretiyorlardı ve bizim sabrımız vardı. Ancak şu an bu şirketlerin kitlesi sokaktan geçenler olmuştur ki; bu kişilere sorunu, yaşadıklarınızı ve değişiklikleri hissettirmeden yapmalısınız.
Acelemiz yok, belki on yıl sonra stratejistlerin bu rolü daha da iyi anlaşılacak. Kim bilir?

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK