TÜSİAD’ın e-ticaret raporu

Bu ay içinde TÜSİAD “Dijital pazarın odak noktası e-ticaret: Dünyada Türkiye’nin yeri, mevcut durum ve geleceğe yönelik adımlar” isimli bir rapor yayınladı. (http://tinyurl.com/tusiadtic) Raporu e-ticaret sektörünün yakından tanıdığı Sina Afra hazırlamış. Rapor 137 sayfa ve şöyle bir göz gezdirdiğimde bir gözle görülür bir de saklı gündemi olduğunu net olarak gördüm. Görülen gündem, Türkiye’nin 2023 hedefine ulaşması için e-ticaret sektöründe yapılması gerekenler. Ancak gizli mesaj ise, özellikle Türkiye’nin 2023 hedefine ulaşması ve devamında da ticaretin hedeflerdeki başarıyı gerçekleştirebilmesi noktasında perakende sektörü başta olmak üzere ticaretin internete taşınmasının gerekliliği.
Ancak bunu gerçekleştirirken rapor o kadar gerçekçi ele almış ki; sadece e-ticarete geçişi işaret etmemiş, bunun toplam ticaretin yüzde 15’ini geçmemesi gerektiği gibi bir tavanı da istemeden tanımlamış. Bu belki büyük sorun gibi görünmüyor ama günün sonunda geçecek olan 9 yıllık süreci yok saymak hiç doğru değil.
Yapılan çalışmanın birkaç bölümü özellikle dikkatimi çekti. Özellikle 28. sayfada Dünya ve Türkiye’de internet dünyası oyuncuları başlığı altındaki grafik, iki konuda bize ışık tutuyor. Birincisi Türkiye’de boş kalan internet alanları ikincisi de gelecek dönemde satın almalar, yani Türkiye’deki oyuncuların global abilerini tanıma noktasında. Endeavor’un oluşturduğu Türkiye Girişimciler Haritası bence bu konuda oluşturulmuş en başarılı çalışmadır.
Raporda ülkelere göre e-ticaret gelişim fazları da dikkat çekici araştırmalardan biri. Buna göre ülkeler dört ana fazda toplanıyor. Ülkelerin büyük çoğunluğu faz3 ve faz4’te. Bizim de içinde bulunduğumuz faz3 kıyaslanabilir ürünlerin e-ticareti alanında oldukça fazla ülke var. Ancak e-ticareti artık yaşamının bir parçası haline getirmiş olan Amerika, İngiltere, Rusya, Japonya gibi ülkeler, kıyaslanması zor ürünlerin ticareti olarak adlandırılan faz 4 ülkeleri arasında.
Çalışmanın önemli kısımlarından birisi e-ticaret sektörünün en etkin iki sacayağı üzerine. Birisi bankalarla ilişkiler. Türkiye her ne kadar bankalar konusunda iyi görünse de, ben açıkçası bunun doğruluğuna inanmıyorum. Türkiye’deki bankaların altyapıları olmadığı için en son teknolojiyi kullanma imkanları var. Ancak ne kadar entegre ettikleri, ne kadar düzgün kullandıkları konusunda ciddi şüphelerim var. Bu konuda hazırladığım bir raporu atifunaldi.com.tr sitesinden görebilirsiniz. Sina Afra da bu konuda ciddi bir yanılgıya düşmüş gibi görünüyor. Zira raporda Türkiye POS terminalleri sayısı bakımından Avrupa’da birinci sırada görünüyor, ancak bu bankaların taksit uygulamaları ve komisyon oranları konusunda ketum davranmalarının sonucu, her işletmede her bankanın POS’unun olmasının sonucu. Paket servisler için kullanılan mobil POS terminalleri ile rakam anlamsızca artıyor. E-ticaretin en önemli iki başlığından biri olan bankalardaki eksikliğin en belirgin göstergesi, ikinci başlık lojistikte tam olarak ortaya çıkıyor. Bu grafikte de ülkeler dört ana faza bölünmüş. Biz daha ikinci fazdayız. Bu fazın özelliği bağımsız lojistik firmaları olması. Daha aynı gün teslimat fazına bile gelememişiz ki devamında dayanıksız gıda ürünlerinin teslimatına gelelim.
Bence çalışmanın en ilginç konularından biri de daha önce benim de yazılarımda çokça üzerinde durduğum, sosyal medya kullanıcı sayıları. TÜSİAD’ın raporuna bakılırsa durumumuz çok da harika değil. Facebook’da yedinci, twitterda on birinci sıradayız. Gerçi bu grafik 2013 yılında yine Sina Afra’nın bir raporundan alınmış ama hata olduğu hissine kapılmıyorum….
TÜSİAD’ın raporunda istihbarat teşkilatlarının dijital dünyadaki etkilerinden de bahsedilmiş. Ancak bu bahis, alıştığımız dinleme ve istihbarat yöntemleri şeklinde değil. Mesela Google Earth’ün altyapısının sahibi olan keyhole adlı şirketin, CIA’nin yatırım şirketi In-Q-Tel tarafından satılmış olduğu bilgisi var. Bu konudaki örnekler çoğunlukla, ABD ve İsrail üzerinden verilmiş.
TÜSİAD’ın e-ticarete rapor hazırlatacak kadar ilgi duyması, her açıdan çok iyi bir gelişme. Raporun benim yıllar önce hazırladığım bir kitap çalışmasına çok yakın olmasını paralel yaratıcılık olarak değerlendiriyor ve memnuniyetimi belirtmek istiyorum. Ancak bu, Türkiye’deki tek çalışma değil. 26 Haziran’da Doğuş Üniversitesi’nde konuyu ikinci kere her boyutu ile konuşmak üzere, katılımın ücretsiz olduğu bir konferans düzenliyoruz. Meraklılarına eticaretsem.com üzerinden kayıt olmalarını ve takip etmelerini tavsiye ederim.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK