Üç teker dört çeker mi?

Son dönemlerde televizyonlar da yine teknoloji şirketlerinin reklamlarını görmeye başladık. İlk yemeksepeti Rusya’daki reklamları ile pek de ilgili olmayan bir reklam kampanyasına başladı. Reklam bana sorarsanız biraz karışık. Yemeksepetinin vaadini anlatmak yerine, kullanmayanların hayatını, eğer sitenin yöntemleri ile sipariş verirlerse neyle karşılaşacaklarını anlatıyor. Ben bu reklamı yıllardır Türkiye’deki pazarlamasını kulaktan kulağa yöntemi ile yapan bir şirkete pek de yakıştıramadım. Dijital dünyada lüks araçların müşteri bulmalarını sağlayan Uber şirketinin, yaptığını yıllar önce Türkiye’de yapmış, oradaki psikolojik bariyeri zorlayarak aşmayı başarmış bir şirket için bu reklam bana çok yavan geldi.
Yakın zamanda yapacağım bir konuşma için makaleleri tararken “uberification” diye bir terim dikkatimi çekti. Bu terim aynı konuda yalnız çalışan küçük şirketleri toplayıp, düzenli bir hizmet ağı kurmak adına kullanılmıştı. Türkiye’de danışanlarımdan biri tam da böyle olan projesini anlatırken, yemeksepeti gibi bir proje diye anlatmıştı. Hatta sepet kelimesini kullanmayı önermişti. Ben bu tip projelerin kullanıcı bazında marka değerini anlatırken, başka markalara öykünmenin projenin güvenilirliği ve özgünlüğü açısından doğru olmadığını düşünüyorum. Bu nedenle bu kullanımdan vazgeçirdim danışanımı. Ancak Türkiye’de küçük yapıları düzenli bir hizmete birleştirmenin anlatımı “yemeksepetileştirme” olmalı. Biraz uzun ama derdini çok net anlatıyor.
Televizyonda şu aralar reklamını gördüğümüz ikinci şirket ise “sahibinden.com”. Reklam çok net bir vaat üzerinde duruyor. Eğer otomobili veya emlağı bizde bulamıyorsanız yanlış arıyorsunuzdur. İki örneklem ile de bu vaadi pekiştirmiş “Ankara’da lebi derye ev” ve “üç tekerli dört çeker araba”… Ancak sosyal medyada teknoloji uzmanları “bir web sitesinin bu tip kullanıcı hatalarını farketmesi yolunda” yorumlar yapıyorlar. Keşke reklam burada bir açık vermeseydi.
Sahibinden.com reklam yapınca, iki farklı web sitesi anında ona cevap verdiler. Arabam.com ve Hürriyet Emlak. İkisi de dikey arama motoru oldukları yolunda bir önerme ile sahibinden.com’u eleştiriyorlar. Bu tip rekabetleri sevmekle birlikte, internet sitelerinin zaten konvansiyonel mecrada kullanabildikleri az kurşunu birbirlerine sıktıklarını görmek beni üzüyor.
Türkiye’de teknoloji şirketlerinin televizyonu reklam mecrası olarak kullandıkları dönemler sayılıdır. Geçmişe bakıyorum da site yaptırmaya kalkan Banu Alkan reklamları ile ortaya çıkan İxir’le başlayan servis sağlayıcı reklamları, eticaret diye anlaşılan fırsat sitelerinin reklamları derken, şimdi de gerçek internet hizmetleri reklama çıktı. Bu çalışmaların büyük kısmı hüsranla sonuçlandı. Umarım son dönemin reklamverenleri televizyon mecrasının güçlü kolları arasında ezilmeyecek bir iş planına sahiptirler. Yoksa hepimizin aklında sadece üç tekerden dört çeker olmayacağı bilgisi kalır!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK