Yeni eticaret yasasına neden itiraz ediliyor?

Tarih 12 Nisan 2003… Yer Creaworld… Sonraki ismi ile Ericsson Mobility World… Toplantı odasında altı kişi…

(http://tinyurl.com/mobilizbiz ) Konumuz mobil dünyada reklamcılık… Kurulan grubun ismi mobiliz.biz … Amacı ise mobil dünyada son derece çok konuşulan SMS pazarlamasına bir düzen, bir etik getirmek. Türkiye’nin o dönem en büyük interaktif ajanslarının yöneticileri ve ortakları bir aradayız. Toplantılar devam ettikçe anlıyoruz ki; Turkcell ShuBuO’yu çıkarıp bir SMS pazarlama platformu oluşturacak. Ben itiraz ediyorum. Doğru bulmadığımı, ticari olarak iyi olmayacağını söylüyorum…
Tarih 20 Şubat 2010… Yer Antalya Titanik Otel… Toplantı odasında 10-15 kişi… Konumuz ICT sektöründe istihdamı arttırmak… Havada Hindistan modeli, İrlanda modeli fikirleri uçuşuyor. İtiraz ediyorum… Çağrı merkezlerine devlet destek olsun, istihdamı arttırmanın yolu budur diyorum. İrlanda ve Hindistan yerine Güney Kore daha iyi gidiyor diyorum.
Tarih 21 Kasım 2014… Yer Kanyon iş katları… Toplantı odasında 20-30 kişi… Konumuz bilişim sektörü ve yeni eticaret yasası. İtirazlar devam ediyor. Özellikle çağrı merkezleri derneği yeni yasanın kendilerini çok bağladığından bahsediyor. Ben toplantı sonunda bize konuyu anlatan kişileri, daha derinlemesine konuşmak için televizyon programıma davet ediyorum.
Bu üç konu birbiri ile son derece ilgili. 2003 yılında amacımız opt-out (yani sms abonelikten çıkma işlemini sms içine eklemekti) Yaptığımız toplantıların sonunda operatörler bizi dinlemeyip kendi bildiklerini uyguladılar. Hatta abone bilgilerini sattılar. Hatırlarsınız bir operatörün CEO’su “bir mağazaya girdim üye olmadığım bir mesaj geldi çok şaşırdım. Ne güzel yapmışız bu işi” demişti…
2010’da ICT sektöründe nasıl istihdam artar dediler. Söylediklerimi yaptılar, istihdam sorunu çok aşağılarda. Ancak ne yazık ki; markalar abone kazanımını çağrı merkezlerine kaydırarak, onların “inbound” yani yardım amaçlı çalışmaları yerine “outbound” yani hepimizin rahatsız olduğu çağrılar yapmalarına sebep oldular. Çağrı merkezleri de para kazandıkları için buna itiraz etmediler. Devlet bu farkı anlamadan çağrı merkezleri müşterilerden kötü tepki alıyor diye, kanunu çağrı merkezlerinin faaliyetlerine zarar verecek şekle getirdi. Şimdi yine herkes mutsuz…
Operatörler ve çağrı merkezleri zamanında etik davranmadıkları için bir bedel ödemek durumunda kalacaklar. Ancak durumu düzeltmek yerine son bir hamle ile SMS’ler ve uzaktan pazarlamada insanları çıldırtacak şekilde frekansı arttırdılar.
Benim bildiğim bu konuyla ilgili çok güzel bir söz var. Cehenneme giden yol iyi niyet taşları ile döşelidir…