Yapay zeka ile Mastercard artık daha da güvenli: Decision Intelligence

Mastercard, mağaza içi veya online alışverişlerdeki bir ödeme işleminin sahte olup olmadığına yönelik kapsamlı karar verebilmeyi sağlayan ve dolandırıcılığı tespit etmeye yarayan Decision Intelligence™ ürününü tanıttı. Mastercard’ın sunduğu bu çözüm, yapay zeka teknolojisi kullanarak sahte işlemleri tespit ederken yanlışlıkla reddedilen işlem adetini de azaltmayı hedefliyor.
Mastercard, yapay zekayı ilk kez Decision Intelligence™ ile uygulamaya açtı.
Mevcut ürünler önceden belirlenen kurallara göre risk değerlendirmesi yaparken, Decision Intelligence™ bundan çok daha ötesine varan radikal bir ürün olarak tanımlanıyor. Yapılan her bir işlem için daha kapsamlı değerlendirme, puanlama ve öğrenme yaklaşımı geliştirebiliyor, normal alışkanlıklar dışında seyreden bir hareket olmadıkça da kart sahibinin gerçek işleminin dolandırıcılık şüphesi nedeniyle reddedilme ihtimali azalıyor.
Temel bir tüketici sorununa çözüm getirdiklerine değinen Mastercard Kurumsal Güvenlik Çözümleri Başkanı Ajay Bhalla, bu teknolojinin aynı zamanda bankaların ve işletmelerin tüketici nezdindeki kredisini yükselteceğini ve daha iyi bir müşteri deneyimi sağlayacağını da belirtti.
Decision Intelligence™ Nasıl Çalışıyor?
Mevcut sistemler, karmaşık algoritmalarla taradıkları verileri analiz ederek bir risk puanı oluşturuyor, daha sonra bu analizi mevcut dolandırıcılığı azaltma sistemleriyle birleştiriyor. Ancak her işleme aynı analiz uygulandığından dolayı, bu sistem çoğu zaman gerçek alışverişlerin de riskli olarak algılanıp geçersiz sayılmasına sebep olabiliyor. Mastercard’ın bu yeni teknolojisi ise, o tüketicinin kendi alışveriş geçmişi, kart kullanım alışkanlıkları gibi gerçek zamanlı verilere dayanarak, normalin dışında bir davranış sergilendiğinde uyaracak şekilde ayarlanmıştır.
Decision Intelligence™’ın arkasındaki akıllı teknoloji belli bir hesabın zaman içinde nasıl hareketleri olabileceğini, neyin normal, neyin anormal davranış sayılabileceğini belirleyebiliyor. Bunu yaparken, müşterinin segmenti, risk profili, bulunduğu lokasyon, alışveriş yapılan nokta, kullanılan cihaz verileri, alışveriş saati ve yapılan alışverişin türü gibi birçok kriteri değerlendirebiliyor.
Paha biçilemez deneyimlerin anahtarı
Günümüzde her şey gibi ödemeler de dijitalleşirken, dolandırıcılıkla savaşmak ve güvenliği sağlamak, ödeme teknolojileri dünyasının bir numaralı gündemi haline geldi. Javelin Danışmanlık Hizmetleri’nin araştırmasına göre geçersiz olmadığı halde geçersiz sayılan işlemlerin yıllık maliyeti 118 milyar $ ve bu da gerçekten hileli işlemlerdeki toplam kaybın(9 milyar $) 13 katı. Kart kullanıcısının yaşadığı zaman kaybı ve hayal kırıklığı da cabası. Mastercard’ın yapay zeka teknolojilerini kullanan Decision Intelligence™ uygulaması, gerçeködeme işleminin geçersiz sayılmasının önüne geçerken, güvenlikten ödün vermemesiyle paha biçilemez bir müşteri deneyiminin anahtarı olmayı hedefliyor.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK