Dijital Dönüşümün İlk Yıldızı : Perakende Sektörü

Ediz Hun, artık star kalmadı demiş. Aslında hiçbir şey eskisi gibi değil, tarzındaki bu yakarış, çok önemli bir analiz. Özellikle media sektörü ile ilgili konuşmalarımın en önemli maddesidir ‘fragmentation’. Eskiden iki haber degisinin etkisi ile kavrulan dergicilik şimdi erkek teknoloji dergisi, kadın sağlık dergisi gibi ciddi kırılımlara gitti. Bu kırılımlar tabii tirajları etkiledi. Aslında Ediz Hun’un işaret ettiği aynı kırılımın gösteri dünyasındaki yansımasıydı.

Son 15-20 yıl teknolojilerine baktığınızda benzer bir durumu çok net görüyoruz. 95 yılında IBM’in web sitesi değiştiğinde arkadaşlarımın haber vermek için yaşadıkları heyecanı şimdi hiçbir yeni teknolojide göremiyorum. Kaldı ki artık her teknoloji herkesi de ilgilendiirmiyor. Bitcoin bir para birimi olarak ortaya çıkmışken, artık sadece güvenlik ve bir kripto yöntemi olarak nasıl kullanılacağı konuşuluyor. Hatta belki birgün sadece dijital hediye çekleri ile pazarlama için kullanılacak. Kimbilir…

Herkesi kasıp kavuran dijital dönüşüm’de bence aynen böyle. Çok fazla şirket bu konuda çalışmalar yapıyor. Ancak başarısızlıkların büyük çounluğu stratejiden çok dijital dönüşümün yaygın olmadığı sektörlerde yapılması.

Şu an dijital dönüşümün gördüğüm en yaygın sektörü, perakende. Uzun zamandır eticaretin baskısı altında kalan perakende sektörü bütün ekosistemi ile dijital dönüşümün ilk dalgasının yıldızlarından olacağa benziyor.

Peki buraya nereden geldik?

Eticaret ile birlikte perakende sektörü baskılamaya başladı. Ancak farkında olmadıkları kendi problemlerinden bir fazlası eticaret sektöründe vardı. Eticaret ilk olarak konvansiyonel perakanede sektörüne dijital vitrin ve kasa mantığı ile başladı. Bu dönemde sitelerin büyük çoğunluğunun depoları vardı. Ancak bu depo operasyonu ciddi bir sorundu. Bundan kurtulmanın yolu Fransızlardan geldi. Private shopping ile önce talepleri alıp sonra malı alarak depo operasyonundan kurtulmaya çalıştırlar. Ancak bu ikinci büyük problemi daha da ciddi hale getirdi. Taşımacılık….

Ürünlerin tedarikçiden gelip tüketiciye ulaştırılması ciddi zaman almaya başlamıştı. Şu an eticaret siteleri click and brick mantığı ile mağazalar kuruyorlar. Bu mağazalar aslında üzerine bir vitrin bir de kasa konulmuş küçük depolar. Ancak taşıma problemi hala devam ediyor. İnternetten al mağazadan teslim al modeli ise eticaretin doğasına aykırı.

Bu nedenle eticaret ve perakende birlikte depo sorununu dijitalleşme ile çözmeye çalışıyor. Ancak deponun dijital hale getirilmesi için büyümesi gerekiyor. Büyüyen yapılar ise hantallaşıyor….

Her ne olursa olsun, eticaret sektörünün ‘dijitalleştirdiği’ taşımacılık ve depo yapıları, perakendecilerin işine yaradı. Şu an birçok zincir yapı depolarını mağazalarda tutarak ciddi avantajlar elde etti. Bu avantajların başında akışkan stok yönetimi geliyor. Çok zor olsa da özellikle tekstil sektöründe bunu gerçekleştiren markalar Türkiye’de bile var. Bu sayede de stok ve ürünlerini eticaret üzerinden önce Türkiye’deki flashsale ve pazaryeri yapılarına şimdi de dünyanın her yerindeki farklı eticaret sitelerine yollayabilir hale geldiler. Tabii her ülke de satışın farklı dinamikleri ve farklı ihtiyaçları var. Üstelik farklı para birimleri, farklı diller, farklı mevzuatlar, farklı taşımacılık yapıları, farklı gümrükler, farklı entegrasyonlar ve üstelik bunların tek bir yerden yönetilmesi gerçekten ciddi konular. Bunların üzerinde her pazaryerinin kendine özgü kuralları ve ülkelerin kültürleri de binince başlı başına bir iş ve sektör halini alıyor. Ciddi bir sistem oluşturmak önemli hale geliyor.

Ne yazık ki perakende sektörü büyümek için bu dağı aşmak zorunda. Hep kötü yanlarından bahsettik ama aslında gümrük  kapılarında gittikçe esnekleşen yapılar, mikro ihracat teşvikleri bu iş kolunu kolaylaştırıyor.

Perakende sektöründeki dijitalleşmenin tek noktası tabii ki satış ve dağıtım kanalları değil. Depolama ve taşımacılık alanında da ciddi gelişmeler oluyor. Bu gelişmelerin en önemlisi etiket sisteminin yerini alan RFID teknolojiisi. Bu hem ürünün takibini hem de depolanmasını kolaylaştırıyor. Bu tarafta da Türkiye’de dünya çapında çalışmalar olduğunu biliyoruz. Ancak sanırım üreticilerin bu alanda geldiği dijitalleşme bakış açısına, hedef sektörler (ör: tekstil) ne yazık ki daha gelemedi.    

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK