Etki pazarlamasında 8 önemli konu

1. Influencerların yaratıcı özgürlüğe sahip olmasına izin verin.

Influencerların markanızı veya hizmetinizi tanıtırken içerikleri influencerın kendisine bırakmanız gerekmektedir. Takipçileri ile sürekli etkileşim halinde olan influencerlar, takipçilerinin neye olumlu/olumsuz tepki vereceğini bilmektedir. Onların yaratıcılıklarını kullanmalarına izin verdiğinizde mesaj çok daha organik bir şekilde hedef kitleye ulaşacak ve yayılacaktır.

2. Influencerın markanız ile uyumlu olduğundan emin olun.

Sosyal medyada bir etki yaratmak için sorulması gereken en önemli soru seçtiğiniz influencerın markanız ile uyumlu olup olmadığıdır. Markanız ile uyumlu olmayan bir influencerın paylaşımları doğallıktan uzak olacaktır. Bu nedenle markanız ile uyumlu, hedef kitlenizi de içine bir influencer ile çalışmak en doğrusudur.

3. Takipçi sayısının sizi büyülemesine izin vermeyin.

Takipçi sayısı tek başına bir anlam ifade etmemektedir. Instagramda 6.5 milyon ve 30.000 takipçili iki hesapla çalışan bir markanın yaptığı kampanya sonucunda az takipçili hesap, fazla takipçili hesaba kıyasla yüzde 300 daha iyi performans göstermiştir.

4. Influencerlar ile daima fiyatları görüşün.

Influencerlar çoğunlukla paylaşım başı ücret talep etmektedir. Influencer ücretlerinin daha önceden görüşülmesi bütçe kontrolü açısından oldukça önemlidir. Bütçe kontrolü çalışacağınız influencer sayısını ayarlamanıza yardımcı olacaktır.

5. Bilgi içerikli kampanyalar yürütmediğinizi unutmayın.

Ürün pazarlanırken “bu ürünü satın alın” şeklinde bir içerik hoş karşılanmayacaktır. Organik bir içerik oluşturulması, ürün deneyimlerinin anlatılması “satın alın” mesajından çok daha etkili olmaktadır. Bu nedenle tavsiye temelli içerikler Influencer Marketing’in temelini oluşturmaktadır.

6. Micro-Influencerları unutmayın.

Micro-Influencerlar kampanyanızın bir parçası olmalıdır. Küçük bütçeli kampanyalarda micro-influencerlar yardımıyla büyük kitlelere ulaşmanız mümkündür. Micro-influencerların özgün ve ilgi alanları belli takipçileri vardır. Bu nedenle etkileşim oranları da yüksektir.

7. Kampanyanızı sürekli izleyin, ölçün ve analiz edin.
Bir paylaşımın aldığı beğenilerin veya yorumların sayısı, başarılı bir kampanyanın göstergesi değildir. Hedefinize uygun olarak satışlarda büyük bir artış fark ettiniz mi? Markanızın sosyal medya hesaplarının takipçi ve etkileşim sayılarında artış oldu mu? Bu soruların cevaplarına göre kampanyanızın sonuçlarını değerlendirmeniz gerekmektedir.

8. Diğer pazarlama kampanyalarınızı ihmal etmeyin.
Influencer Marketing’i bütünleşik pazarlama faaliyetlerinizin bir parçası haline getirebilirsiniz. Bütünleşik pazarlama iletişimi hedeflere ulaşma konusunda diğer pazarlama stratejilerine göre daha etkilidir.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK