Bir dönem endeavour’da koçluk yapmış biri olarak, Türkiye’de bir projenin başarılı olması için dikkat edilmesi gereken konuları yazmanın gerekli olduğunu düşünüyorum.
Özellikle yazılım projelerinde, üretim sürecinin elinizdeki kaynaklar da düşünüldüğünde öyle çok multitasking bir iş olmadığını unutmayın. Startupların genelde sermaye konusunda sorunları vardır. Bu nedenle proje başlarken elinizdeki kaynaklar _enerji, sermaye, insan gücü, network_ çok dikkatli kullanılmalı. Hatta kaynak planlaması mutlaka yapılmalıdır. Bu kaynakların çokluğu size bir başka kaynağı kazandırır. Bunun ismi zamandır. Eğer doğru bir proje yapıyorsanız, elinizdeki en değerli sermaye zamandır. Üretim süreçlerini ne kadar kısaltırsanız, başarıya ulaşma şansınızı o kadar yükseltirsiniz.

Ancak yine yazılım projelerinde unutmayın ki; süreyi ne kadar kısaltırsanız kısaltın, mutlaka yine de bir zaman vardır. Siz bu süre içinde kafanız önünüzde ürününüzle ilgilenirken, dünya dönmeye, herşey gelişmeye devam eder. Bir anda kendinizi dünyadaki trendlerin dışında, hatta geri dönülemez bir noktada bulabilirsiniz. Bu nedenle bir girişimin en dikkat etmesi gereken konu, lansman tarihini doğru hesaplamak ve o tarihte dünyanın hangi noktada olacağını görmek. 

Seri girişimciler, sürece daha hakim olduklarından ve istedikleri gibi manipüle edebilme kabiliyetine sahip olduklarından bu konuyu daha az dert ederler. Ancak ilk girişimini yapan kişinin bunlara dikkat etmesi çok ciddi bir gerekliliktir.

Yazılım ve özellkle web projelerinde dünya trendlerini bulabilmek için bu noktaya nasıl geldiğimiz biliyor olmak gerekir. İnternet .com krizinden hemen sonra ortaya çıkan iş modelleri ilk olarak analog dünyanın öykünmesi şeklinde gelişti. Bu öykünme o kadar barizdi ki, çok parodik çözümlerle de karşılaştık.

Mesela attığınız maili karşı tarafa kağıda basıp götüren servisler bile vardı. 

Sonra tıklayın evinize yemek getirelim, tıklayın market alışverişinizi yapalım gibi analog dünyaya dokunan bu nedenle de operasyonel dertleri bulunan projeler gelişti.

Bunların hemen arkasından tamamı dijitalde olan projeler, finans, bankacılık gibi hizmetler ortaya çıktı. 

Şimdi yeni bir döneme giriyoruz. Bu dönemde yapılan bu hizmetlerin üzerindeki projeler olacak. Mesela uber araç kiralam servisi ile spotify’ı birleştiren bir servis. Yada youtube üzerindeki reklam gelirleri ile çalışan bir televizyon kanalı, birden fazla hizmetin entegrasyonunu sağlayan çözümler. Hatta bir yazılımı yada hizmeti akıllı hale getiren projeler. IFTTT.com dsitesi bunun en iyi örneklerinden biri.

İşte yeni dönemin asıl etkin projeleri burada olacak. Girişimcilere bu noktaya daha dikkat kesilmelerini öneriyorum.