Endüstri 4.0’ın milli stratejisi 

Bir endüstri 4.0 rüzgarı gidiyor. Nedir bu konuyu bu kadar önemli kılan? Aslında bu konuda daha önceki yazılarımda söylediğim bunun bir Alman markası olduğu ve gelişmiş ülkelerin vergi gelirlerini arttırmak için üretimi çekmeleri amacını unutmadan ekonomik önemini de açıklamak istiyorum.
Endüstri 4.0 eğer gerçekleşirse dünyada devrim olarak tanımlanmış ancak önçeden tahmin edilmiş, öngörülmüş ilk devrim olacak. Daha önce de defalarca bahsettiğim gibi 2011 yılı Hanover Fuarında Almanlar tarafından inisiyatif olarak duyurulmuş ve 2013 yılında milli strateji olmuştur.

Endüstri 4.0 işletmelerde değişimi, büyük veri, anlamlandırılması ve daha önemlisi zenginleştirilmesi, yatay ve dikey entegrasyonlar, robotlar, 3boyutlu yazıcılar, herşeyin interneti, sanal ve desteklenmiş gerçeklik, bulut bilişim ve siber güvenlik alanlarındaki gelişimlerin sokulması ile yakalar. 

Bu gelişmeler ise otomasyon, kaynak optimizasyonu sayesinde, ürünlerin dijitalleşmesi, karbon ayak izinin azaltılması, iş verimliliği ve sonuç olarak tasarrufa sebep olur. 

McKinsey’in raporuna göre, beklenen tasarruf bakım maliyetlerinde yüzde 40, envanter tutma maliyetinde yüzde 50, arıza süresindeki azalmada yüzde 50, pazara çıkış süresinde kısalmada yüzde 50, otomasyonla üretkenlik artışında yüzde 55, arz-talep tahminlerinde iyileşmede yüzde 85 oranında olacaktır. Yani endüstri 4.0 bu şekli ile genel üretimi doğru yöne çok hızlı şekilde büyütecektir. 

Tüsiad-BCG raporuna göre Türkiye’de endüstri 4.0’ın beklenen verimlilik potansiyeli 50 milyar TL. Büyümeye etkisi yüzde 3 civarlarında olacak. Bunlar işin iyi tarafı, madalyonun diğer yüzünde bu yararı sağlamak için vereceklerimiz var. Toplam yapılması gereken yatırım 10-15 milyar dolar, işini kaybedecek istihdam yüzde 20-30 civarlarında. Mavi yakalı profili ise değişecek. 

Her ne kadar dijital dönüşümü endüstri 4.0’dan ayırmak gerekse de, 2017’nin ilk aylarında Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ‘Sanayide dijital dönüşüm platformunu’ kurdu. Hatta platformun ihtiyaçlarını tanımlamak için, bakanlığın içinde yakın zamanlarda Sanayi 4.0 daire başkanlığı kuruldu. 

Bu bilgiler ışığında, milli bir stratejiye ihtiyacımız var mı, sorusunun cevabı, çok net… Evet! Konu ilk gündeme geldiği günden bu yana, ilk konuşulan hep bir SWOT analizi oluşturalım ve hangi tarafta olduğumuzu netleştirelim şeklindeydi. Ancak ben şu ana kadar bu konuda bir çalışmaya denk gelmedim. Ancak rakamlara baktığımızda istihdam durumumuz ve gelişmişlik derecemiz bizim nerede olduğumuzu netleştiriyor. Türkiye istihdam sorunu olan bir ülke. İşsizlik oranı gün geçtikçe artıyor. Ancak bu işsizlik rakamları ucuz işgücü fırsatını da doğurmuyor, doğurmadı, doğurmayacak gibi görünüyor. 

Ucuz olmasa bile, sahip olduğu vasıflı insan kaynağı ile dışardan iş alan bir ülke de ne yazık ki olamadık. Daha önce Çalışma Bakanlığının bir çalışma grubunda ilettiğim ve kabul gören çağrı merkezlerinin desteklenmesi projesi de ne yazık ki daha sonra yok edilerek, bir istihdam kaynağı olmaktan çıktı. 

Bu nedenle artık denklemin teknoloji tarafında Çin, tekstilde Pakistan, yazılım ve hacking’de Bulgaristan gibi bir parçası olmamız imkansız. 

Bu bizi denklemin diğer tarafına itiyor. Ancak üretim, markalaşma, gelişme noktasında o kadar büyük eksiklerimiz var ki; denklemin gelişmiş ülkeler tarafında da bulunamıyoruz. Geçenlerde konuyu STK başkanları toplantısında konuştuğumuzda çoğunluğun, denklemin her iki tarafında da olamadığımız için endüstri 4.0’a nötr yani ilgisiz olduğunu gördüm. Ancak işin doğrusu iki tarafında da olamasak da, bu bizi umarsız kalmaya itmemeli diye düşünüyorum. Eğer endüstri 4.0’da kazanan veya kaybeden tarafta değilsek, oyunun kurallarını yani denklemi değiştirme imkanımız var mı?

Tabii ki, var! İşin ilginç tarafı bu tam da bize göre. Yıllarca Avrupa ve Asya arasında her ikisinden de olmayan anlayışımız nasıl ileri götürdüysek aynı şekilde yapmalıyız. Nasıl son 30 yılda hem Avrupa’lı hem de Asya’lı gibi davrandıysak, Endüstri 4.0’da da istihdam açığını kapatan ve aynı zamanda dijitalleşen bir yaklaşımı öngörmemiz gerekiyor. 

Bunun için, sürücüsüz araçlarla ortadan kalkacak kamyon şoförlerini, sürücüsüz araç tasarlayıcılarına, otomotize olan perakende sektörünün kasiyerlerini, yeni nesil stil danışmanlarına çevirmeliyiz. 

Yıllardır hayatta ve trafikte doğru ve yanlışdan ziyade, kararsızlığın ölümcül olduğunu düşünen ve anlatan biri olarak, Endüstri 4.0’da da milli bir stratejimizin olması gerektiğine inanıyorum. Bunun en kısa zamanda gerçekleşmesi gerektiğini düşünüyorum. 
 

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK