Rekabet Kurumunun OTT TV raporu

Rekabet Kurumu’nun mart 2017’de yayınladığı ‘Dijitalleşme ve yakınsama bağlamında televizyon yayıncılığı sektör incelemesi raporu’ bu hafta içinde elime geçti. Raporun tamamına https://atifunaldi.files.wordpress.com/2017/05/rkrapor.pdf adresinden ulaşabilirsiniz. 
180- 190 sayfa olan rapor aslında bir süre önceYeditepe Üniversitesinde kamu görevlileri ve akademisyenlerle gerçekleştirdiğimiz çalıştayın neredeyse bir benzeri. Ancak sonuçlar bizim ulaştığımız noktanın hayli gerisinde. Çalıştay sonuçlarına ulaşmak için https://tinyurl.com/atifunaldikitap adresinden yararlanabilirsiniz. 

Gelelim raporun içeriğine. Üzücü olan bu raporun aslında 2015 yılında çıkmış olan bir raporun güncellenmesi niteliğinde olması. İnternet temelli televizyon teknolojileri o kadar hızlı değişiyorki, IPTV nedir? kitabımda yazdıklarımın neredeyse hiçbir kısmını OTT teknolojilerini anlattığım kitabımda kullanma imkanım olmadı. Şu an ‘Televizyon teknolojilerinde doping etkisi’ isimli kitabımı yeniden yayınlayacak olsam, yine özellikle sektör ve iş modelleri kısmını baştan sona değiştirirdim. 

Bu nedenle özellikle televizyon teknolojilerini çalışma alanı seçenlerin kendilerini 1-2 yıl içinde mutlaka tamamen yenilemeleri gerektiğini düşünüyorum. 

Kaldı ki; raporun özellikle IPTV’nin gelişimi ile ilgili kısmında, operatörler arası hizmet verebilen bir beklentisi var ki; bu neredeyse bütün tanımlara aykırı. Zaten bunu gerçekleştiren teknoloji artık IPTV değil OTT TV oluyor. Tabii tahmin ediyorum raportörler, OTT TV’yi bir paytv yani ödemeli bir televizyon yaklaşımı olarak değerlendiriyorlar. Peki Apple TV üzerinden gerçekleşen ve gittikçe artan canlı yayınları nasıl tanımlayacağız? Raporda bu konuda bi bilgi yok. Zaten bu nedenle de tanımların baştan yanlış yapıldığı fikrindeyim. 

Bu yanlış tanımlama sektörel analizde de kendini gösteriyor. Her çekik gözlüyü Japon zannedenler gibi internet üzerinden yayın yapan televizyonları IPTV, OTT TV ve internet TV diye bölme noktasında ciddi hatalar yapılmış. Eski usül, iş modeli açısından ayırmaya çalışılmış. Ancak yeni dünyada iş modellerinden ziyade önemli olanın teknolojik yaklaşım olduğu görmezden gelinmiş. 

Raporun en dikkat çekici iki klişesi arasında beni en çok üzen korsan internet temelli televizyon teknolojilerinin gelişmemesine sebep olarak korsanın gösterilmesi. Sektörün tam ortasından birisi olarak bu konuda en büyük problem IPTV kanalları için alınması gereken lisansla ilgilidir. IPTV derneğinin yaptığı lobi faaliyetleri sonucu lisans bedelleri 5 yıl için 10.000 TL gibi son derece makulken birgün bir sebeple, IPTV yönetmeliği kablolu tv yönetmeliğinin içine alınarak, bu bedel neredeyse 25 katına çıkarılmıştır. Bu IPTV platformlarına içerik üretecek kanalların oluşmasını engellemiş, IPTV ile dijital platformlar arasındaki farklılaşmayı dijital platformlar lehine arttırmıştır. 

Raporda ne yazık ki yanlış analiz edilen konulardan biri de budur. Dijital platform pazarının en büyüğü bu sebepten dolayı pazarın rekabetçi yapısına engel olmaktadır. Yoksa bu yaklaşım raporda yazılan şekilde gerçeklememektedir. 

Raporun ikinci ciddi klişesi ise, futbolun hala televizyonların en çok izlenen içeriği olduğu bilgisidir. Netflix’in önlenemez yükselişinde bırakın futbolu sporun hiçbir etkisi yokken, hala spor içeriği üzerinden hesap yapmak, komik ve anlamsızdır. Spor içeriği gerçekten bu kadar büyük bir ekonomiye sahip olsa Netflix yerine ESPN markasını biliyor olurduk. Kaldı ki spor içerikleri arasında da futbol içeriği izleyicisi, düşük ekonomik sınıfta olduğundan alım gücü azdır. Özellikle paytv alanındaki en büyük ekonomi MMA (mixed martial arts) alanındadır. En çok satılan içerik ise UFC’dir.

Bu bilgiler ışığında raporun sonuç kısmına baktığımda, özellikle OTT TV konusunda pazarın regüle edilmesi gerektiği ve internet temelli televizyonlara pozitif yönde ayrımcılık yapılması önerisine de katılmıyorum. Pazarın regüle edilmesi ile başlayan iyiniyetli yaklaşımın devamında lokal içerik sağlayıcılara korumacı bir yaklaşımın geleceğinden korkuyorum. Zira bu tür yaklaşımlar liberal pazarın oluşmasının önünü kapatıror. Bu da vatandaşın daha kötü hizmet almasına sebep oluyor. Bu nedenle burada doğru olanın teşviklerin uzun süreli ve lokal içerik sahibini güçlendirecek şekilde düzenlenmesi olabilir. Tabii bu gerçekten şartsa!

Daha önce Avrupa Komisyonlarında ‘digital single market’ altında yaptığımız çalışmada, bu konuların hepsi gündeme gelip, tartışıldı. Ancak önceliğin çocukların korunması olduğuna karar verdik. Bu nedenle özellikle yetişkin içeriğin, çocuk içeriği ileaynı platform üzerinde bulunmaması gibi daha çok içerikle ilgili kararlar aldık. 

Çeşitli seferlerde yazıyorum konu açılmışken, BTK ile RTÜK’ün birleşmesi ve başına konuyla ilgili bir STK yöneticisinin gelmesi hatta danışma kurulunun da STK yöneticilerinden oluşması gerektiğini düşünüyorum. Bu dünyanın her yerinde böyledir!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK