Markafoni neden kapandı?

Asıl soru bu değil. Asıl soruyu sormak için yakın zamanda aramızdan ayrılan Jack Trout’un konumlandırmasını yapmak lazım. Markafoni bir perakende zinciri. Ancak perakende zincirleri arasında farklılaşmak için web sitesi, mailing yani teknolojiyi kullanıyor. Yani teknoloji bu perakende zincirinin güçlü tarafı. Bunun dışındaki “private shopping”den kaynaklanan yüksek alım güçlü sadık müşteriye sahip olma durumu, Türkiye’de veri güvenliğinin acınası durumundan dolayı kısa zamanda aşıldı.
Geçenlerde facebook’da Markafoni arkasından da Bukoli’nin neden kapandığı ile ilgili bir soru sordum. Çok güzel cevaplar aldım. Duygu Dervişoğlu, satışın en önemli sebebinin “private shopping” sitelerinin dünyadaki genel düşüşü ve çalışanların hepsiburada.com’a kaptırılması olarak iletirken, Serkan Uzun yüksek kurların olduğu bir dönemde ihracatı planlamayan bir yapının başarısının mümkün olmadığını söylemesi dikkatimi çekti. 

Eylem Cülcüoğlu, dönemin pazaryerlerinde ürün satmak oluğunu söylerken, Cengiz Zorgörmez, uzun uzun özellikle tekstil pazarının, bu web sitelerinden nasıl etkilendiğini harika bir analiz ile yazmış. Özetlersek, piyasada üretim fazlası ürünlerin azalmasından, iade oranlarının yükselmesine kadar birçok parametrenin Markafoni’nin bu gidişatında etkisi olduğunu yazmış. Sonuç olarak da bunun tek bir hataya bağlanamayacağı konusunda herkes hem fikir olmuş. 

Tam okumayı bitiriyordum ki Seagate’in eski ülke müdürü sevgili İpek Binyıldız’ın 8-9 kelimelik yorumuna denk geldim. “Bir yıldır ciddi IT sistemsel bir problem vardı.” İçerden bilgi alınca sorun nasıl netleşiyor. İşte asıl problem buydu. Aldığım duyumlara göre Markafoni ERP yazılımını içerde yazmak gibi bir yola gitmeye çalışmıştı. Bir yıllık bir çabanın sonunda ise projeden vazgeçmişti. Bu tip projelerde kaybedilen paradan ziyade, zaman ve motivasyon oluyor. Bu arada işlemeyen bir sisteminiz varsa ve herkes içerde yapmak istemediği işi bu sistem gelince çözülecek diyorsa, işte orada artık çözülemez bir durum oluşuyor. 

Bu durumda neden kapandı bir soru olmaktan çıkıyor. SWOT analizi herkesin aşina olduğu bir şirket için sorulması gereken soru, bu alanların hangisine denk geliyor? Şimdi asıl sorumuzu soralım. Markafoni’nin iyi bir CDO’su olsaydı sonu bu olur muydu? CDO’nun görevi dijital stratejiyi gerçekleştirmek olacaktı. Dolayısı ile artık durum net, işler belirgin ve eğilip bükülemez olacaktı. Ayrıca dijitalleşme en üst seviyeden yönetildiği için, satış ve pazarlamanın hegemonyasına takılıp hırpalanmayacaktı. Son dönemde birçok projede bu sorunu görüyorum. Satış ve pazarlama istemediği işi, bu konuda bir yazılım yazdıralım diye dışarıya atıyorlar. Bu da içerde yapılması gereken bir iş için sistem kurulmasını ve operasyonel konuların aylar hatta yıllarca atmasını sağlıyor. Yöneticilerin satış ve pazarlama departmanları ile başlayıp insan kaynaklarına da sirayet eden bu kaçış noktasını farkedip, tepki vermeleri gerekiyor. İçerdeki ekip en ufak işine yazılım istemeye başladığında, yada devam eden bir projenin ucuna eklediğinde şirket bir süre sonra kendi sonunu hazırlamaya başlıyor. Ben bunu kuyruğunu yiyen yılana benzetiyorum. 

ThoughtWorks ve yazılım

Geçen hafta ThoughtWorks Teknoloji Yöneticisi Erkan Binici, ile çok keyifli bir görüşme yaptım. Hazırladıkları harika teknoloji radarından bahsetti. Ben de gelecekle ilgili yazılım yatırımlarında bu radarı kullanmanın çok doğru olacağı görüşünde olduğumu belirttim. Türkiye’ye hepsiburada.com projesi ile giren yazılım şirketi bir projenin zamanında bitirilmesi için yapılması gerekenler konusunda çok net bir duruş sergiliyor. Gerekirse ekibi büyütür projeyi bitiririz diyorlar. Bu zararımıza da olsa böyle yaparız. Özellikle yeni dönem yazılım şirketleri bunu çok iyi yapıyorlar. Erkan beyin anlattıklarını Markafoni olayı ile harmanlayınca içerde yazılımı yönetecek bir ekibin olmasının iyi olacağını ancak zamanlamanın hiçbir şekilde kaymaması gerektiğini ciddi anlamda hissettiğimi söylemek isterim. 

Bu arada, Erkan beyle geleceğin teknolojileri ve yazılımda yatırım yapılması gereken konuların da üzerinden geçtik. Yapay zeka, machine learning ve bilişsel öğrenim alanlarında yeni gelişmelerden, tarihçeye kadar her alada çok keyifli bir sohbet yaptık. Türkiye’de API’ı bir ürün olarak görmeyen teknoloji firmalarının ne büyük sorunlar yaşadığını anlattığımda, o da bana özellikle bu tip konularda dünyada değişen trendleri anlattı. API’ın nasıl üretimin en önemli parçası olduğundan bahsetti. 

Sonuç olarak yazılım işi artık eskisi gibi ben bu platformu biliyorum yada şirketimin bu teknoloji şirketi ile anlaşması var yaklaşımı ile seçilecek bir konu olmadığı ortaya çıkıyor. Yazılım da bir şirketin mal varlığı, doğru şekilde planlanmalı, yazılmalı, geliştirilmeli ve korunmalı…

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK