Avrasya Tünel’inde astronomik cezaların sebebi yanlış düzenlemeler

Bir haftadır her gün birilerinden Avrasya Tünel’indeki geçişlerde gelen astronomik cezalarla ilgili mesajlar geliyor. Salı günü, konu bütün haber kanallarında işlendi. Çarşamba günü ise Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’a da soruldu. Bakan bey konu hakkında bligilerinin olduğunu 16.000 TL’ye kadar çıkan cezaların sebeplerini araştıracaklarını söyledi. Öncelikle şunu söyleyeyim benim duyduğum en yüksek ceza 30.000 TL civarlarında. Tünelden geçenlerin belli bir ekonomik ve kültürel seviyenin üzerinde olan kişiler olduğunu biliyoruz. Bu durumda cezalar nasıl bu noktaya geliyor.

Avrasya Tünel’indeki sorun nedir?

Yıllardır birçok şirketin, kurumun hatta kamu kuruluşunun danışmanlığını yapmış biri olarak, Avrasya Tünel’ini baştan sona ele almak istedim. Soru neydi? Neden insanlar bu astronomik cezalarla karşılaşıyorlardı? Hata nereden oluşuyordu.

İlk gün Avrasya Tünel’inden geçerken arabamdan canlı yayın yapmıştım. Facebook hesabımda bu canlı yayını seyredebilirsiniz. Aslında farkında olmadan bütün hataları çekmişim.

Öncelikle aslında bu geçiş sistemlerinin hepsinde yaşanan bir büyük sorunumuzdan bahsedeyim. Geçiş için kullanılacak iki sistem var. Biri HGS diğeri OGS. Birkaç hafta önce Alphan Manas’ın da twitterda paylaştığı gibi HGS’nin en büyük problemi bir geçiş alanında ödeme yapıldığında araç içindeki kişinin bilgisinin olmaması. Tabii ikinci büyük sorun ise, bu RFID sistemlerinin bazı geçişlerde okunamıyor olması. Köprülerde bu sorun dışardaki ekranlarla çözülmüş durumdaydı. Ama onlar da kalktı. Ben dünyada hiçbir ödeme sisteminde para çekildiğinde parası çekilen kişiye haber verilmeyen bir sistem görmedim. OGS’de böyle bir sorun yok. Çekim olunca araç içine bir sinyal geliyor. Bu bence tünelin ilk önemli sorunu. Hiçbir yerde cezalı geçiş olduğunu belirten hatta ödeme alınıp alınmadığını gösteren bir sistem yok. Ödeme yapıldı bilgisi yok. Ödeme yapılmadı bilgisi de yok. Cezalısınız diyen de yok.

İkinci büyük sorunla ise tünele yaklaşınca karşılaşıyorsunuz. Bütün uyarı ve bilgiler Türkçe uzun cümlelerle yazılmış. Evrensel bir dil kullanılmamış. Bu belki şu an önemli bir sorun gibi görünmüyor ancak Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan ve Sayın Başbakanımız Binali Yıldırım’ın işaret ettiği ulaşımda hub olma yolundaki bir Türkiye’ye hiç yakışmıyor.

Bir sorun da bu sistemin HGS veya OGS ile bağında yaşanıyor. Aslında HGS ve OGS geçiyor ancak bu iki sistem bütün diğer geçiş düzenlerinde kredi ile çalışıyor. Ancak tünelden geçerken kredili bir ödemeyi kabul etmiyor. Üstelik tünelin girişinde bunu bildiren bir sistem de yok.

Bir sorun da ödeme sistemlerinde. HGS’nin web sitesine girdiğinizde aldığınız köprü cezalarını görebiliyorsunuz ancak tünel geçişlerinizde bir ceza varsa sistemde göstermiyor.

Şimdi bir senaryo oluşturalım. Şirket arabası kullanan bir yönetici tünel geçişlerinin ödenip ödenmediği ile ilgili bir hata mesajı almaz. Onun geçişlerini kontrolden sorumlu olan muhasebe elemanı ise, siteye girip cezalı geçişleri göremiyor. İşte sorun buradan başlıyor. Kimseye bilgi vermeyen sistem yüzünden suçu olmayan kişiler 30.000TL gibi astronomik cezalarla karşılaşıyorlar. Üstelik araç kiralıksa, araç kiralama şirketi riski almamak için hemen cezayı ödüyor. Bunlar tünelden geçişlerde zaten maliyetten korkan insanları iyice korkutacak ve geçişleri gittikçe azaltacaktır.

Ne yapılması gerekiyor?

Her ne kadar sayın Bakan Arslan, 9 haziran itibariyle tünele uyarı konulduğunu söylese de, bu geç kalmış bir önlemdir. Öncelikle ciddi sayıdaki mağdurun cezaları silinmeli. Ödemeleri iade edilmeli. Sistem yeniden düzenlenmeli. Özellikle hızlı geçişin sağlandığı gişesiz sistemlerde geçişte ücret alındığının bilgisi verilmeli. Alınmayan geçişler sistem üzerinden araçlara haber verilmeli.

Tabii hepimizin en büyük arzusu bu geçiş sistemlerinin kaldırılması, ancak bu gerçekleşene kadar bu sistemlerden geçenlere borç kesilmeli ama bu sistemlerde cezalı geçiş olamamlı. Zaten özel bir şirketin ceza kesmesi hukuki olarak mümkün değilken bakanlığın onlar adına geçişleri cezalandırıp ödeme toplaması pek de mantıklı değil.

Tünel ve köprülerin hızlı geçişleri trafiği bir nebze azalttı. Ancak yeni geçiş yöntemlerini kullanan kişilerin, sistemin hatalarından dolayı cezalandırılması, hem bu tip geçişlere olan ilgiyi azaltacak hem de geçiş oranlarını düşürecektir. Bu nedenle bu konuya ivedilikle eğilip hızlıca sonuç almak, Ulaştırma Bakanlığı’nın, eski Ulaştırma Bakanı şimdiki Başbakan’ımız Binali Yıldırım’ın önemli konusudur.

 

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK

One thought on “Avrasya Tünel’inde astronomik cezaların sebebi yanlış düzenlemeler”

Yorumlar kapalı.